Důsledné rozkrývání kořenů holokaustu

/ nakl. Kalich

Proč zavraždili Němci šest milionů mužů, žen a dětí, a to jen proto, že byli Židé? Jak to bylo možné? Jak mohl civilizovaný a kulturně tak rozmanitý a produktivní národ uvolnit takovou zločinnou energii? To zůstává otázkou všech otázek, kterou musí Němci zodpovědět, pokud chtějí porozumět svým dějinám a sami sobě a svým dětem se pokusit vysvětlit historii svých rodin, které byly jejich součástí.
Proč zavraždili Němci šest milionů mužů, žen a dětí, a to jen proto, že byli Židé? Jak to bylo možné? Jak mohl civilizovaný a kulturně tak rozmanitý a produktivní národ uvolnit takovou zločinnou energii? To zůstává otázkou všech otázek, kterou musí Němci zodpovědět, pokud chtějí porozumět svým dějinám a sami sobě a svým dětem se pokusit vysvětlit historii svých rodin, které byly jejich součástí.

Ukázka:

Židé, kteří se v 19. století přistěhovávali do Německa ze sousedních zemí na východě, byli šťastní, když překročili německou hranici. Cenili si právních jistot, ekonomické svobody a možností vzdělání pro své děti, které jim od roku 1812 Prusko a později německé císařství skýtalo. Pogromy, které byly až do počátku 20. století rozšířené v zemích východní a jihovýchodní Evropy, Německo v té době už neznalo. I přes mnohé překážky zde Židé měli dobré možnosti prudce pokročit ve své emancipaci, a to zejména v Prusku. Je to paradoxní, ale velká míra svobody, která tam byla Židům v porovnání s jinými zeměmi poskytována, podněcovala zvláštní druh antisemitismu.  V roce 1910 žilo v Německu více než dvakrát tolik Židů než v Anglii a pětkrát víc než ve Francii. Když Německo v roce 1919 muselo nově vzniklému Polsku odstoupit provincii Poznaň (něm. Posen), prchali tamější Němci židovské národnosti „v přímo patologickém strachu z nových polských vládců bezhlavě“ směrem k Berlínu. Kdyby někdo kolem roku 1900 v Německu předpovídal, že po roce 1933 nás budou tisíce prchat do Palestiny, abychom unikli zkáze, byl by nepochybně pokládán za zralého pro blázinec.

................

V dnešním Německu činíme středobodem našich úvah oběti a vybízíme k identifi kaci s nimi. Velký počet památníků, muzeí, badatelské projekty, literární a pedagogické úsilí jsou toho působivým dokladem. Souběžně s tím stylizujeme pachatele do role takřka mimozemských vykonavatelů. S odstupem často ignorujícím naši vlastní rodinnou historii je označujeme za „nacionální socialisty“, „nacistické biřice“, „nacionálněsocialistický režim“, „fanatické rasové ideology“ nebo mluvíme o „paranoidním vidění světa rasových antisemitů“ a o „národoveckém hnutí“ (völkische Bewegung). S takovou terminologií toho příliš nepochopíme. Na následujících stranách se pokusím ukázat, co za těmito pojmy historicky stálo.

...................

I různé teorie o fašismu, o diktaturách obecně anebo logika inkluze a exkluze slouží dle mého mínění k tomu, aby si následující pokolení s náležitou pečlivostí uchovala od holokaustu odstup. V konečném důsledku jen vágní pojmy halí rasově motivované vraždění do mlhy marxistických zákonitostí nebo ho zlehčují jako pád do předcivilizačního barbarství či svalují tíhu zodpovědnosti na jakousi specifi ckou německou cestu či na určitou, údajně přesně vymezitelnou generaci pachatelů, nějakou speciální ideologii nebo obecně rozšířený sklon k totalitní formě státu. Ať už je konstrukce takových myšlenkových experimentů jakkoli logická, stejně nevysvětlují průběh německých dějin, který nakonec k masovému vraždění vedl. Na takové jen zdánlivě vysvětlující přístupy lze spolu s Goethem klidně opáčit, že společenství historiků „by se rádo zbavilo skutečností, a tudíž na jejich místo vsouvá obrazy, pojmy, ba často jen slova“. Nové slovo nám nutně neodkryje novou pravdu.

..................

Kdo se chce z vraždy evropských Židů poučit, měl by jako první přestat její prehistorické linie pomocí bipolárního schématu rozdělovat na „dobré“ a „špatné“. Dějinní optimisté mají takové konstrukce rádi. Přítomnost, v níž žijí, pokládají za vrchol civilizovaných způsobů a své publikum ukolébávají v iluzi, že všechno, co se nám, lidem dneška, jeví jako správné nebo špatné, bylo stejně správné nebo špatné i v minulosti. Z analytického hlediska vede takové historické myšlení do slepé uličky. Vytváří odstup a nic nevysvětluje. Cílem této knihy je poodhrnout na některých místech závoj, který nám natolik zužuje pohled na prehistorii, že se z nacionálního socialismu stává cizí těleso, v základu nepochopitelné klopýtnutí v chodu německých dějin. Proto se zaměřuji i na muže, kteří si sice zaslouží oprávněnou úctu jako reformátoři a průkopníci liberálních idejí, současně však vystupovali nepřátelsky, ba nenávistně vůči Židům...Pro porozumění německému antisemitismu se mi dále jeví jako důležité brát zřetel i na antiliberální proudy v Německu, které se sytily z různých stran: konzervativci podporovaný Bismarckův antiliberální obrat; kolektivistické a v konečném důsledku národně-kolektivistické myšlení německých socialistů; sebedestrukce liberalismu pod záštitou Friedricha Naumanna.

Aly Götz, z úvodu knihy

Další články

Zrození genderu od Abigail Favel je kniha poučná a vysvětlující a jistě k diskuzi. Psaná z pohledu gender profesorky, která jednoho dne přišla do auly a začalo jí být vyhrocené téma jejich přednášek nepříjemné. Z pohledu ženy, která konvertovala ke katolické víře a podívala se na populární téma jinýma očima. Opravdu záleží pohlaví na rozhodnutí? Opravdu musí reálné problémy promile obyvatel řešit nejen celé univerzity, ale celé společnosti? Je to tak jednoduché, říct si, že nejsem on nebo ona?
Ukázky

Transgender radikalita problémy neřeší, ale sama je problémem

Zrození genderu od Abigail Favel je kniha poučná a vysvětlující a jistě k diskuzi. Psaná z pohledu gender profesorky, která jednoho dne přišla do auly a začalo jí být vyhrocené téma jejich přednášek nepříjemné. Z pohledu ženy, která konvertovala ke katolické víře a podívala se na populární téma jinýma očima. Opravdu záleží pohlaví na rozhodnutí? Opravdu musí reálné problémy promile obyvatel řešit nejen celé univerzity, ale celé společnosti? Je to tak jednoduché, říct si, že nejsem on nebo ona?
 | Tomáš Weiss
Svět v obrazech čili Orbis Sensualium Pictus, legendární encyklopedie Jana Ámose Komenského, vychází opět po letech, kdy byla rozebrána. Vydání obsahuje původní latinské texty a je doplněno paralelními překlady do současné češtiny, němčiny, angličtiny a ruštiny. Neméně důležitou součástí knihy je i obrazová část, která reprodukuje původní dřevoryty z několika historických vydání.
Ukázky

Co takhle nahradit na chvíli google Komenským?

Svět v obrazech čili Orbis Sensualium Pictus, legendární encyklopedie Jana Ámose Komenského, vychází opět po letech, kdy byla rozebrána. Vydání obsahuje původní latinské texty a je doplněno paralelními překlady do současné češtiny, němčiny, angličtiny a ruštiny. Neméně důležitou součástí knihy je i obrazová část, která reprodukuje původní dřevoryty z několika historických vydání.
 | nakl. Machart
Thomas Nagel (1937) je americký filosof, profesor na New York University. Vystudoval na Oxfordu a Harvardu. Zabývá se především filosofií mysli, politickou filosofií a etikou. V oblasti filosofie mysli je znám svou polemikou s neodarwinistickým redukcionismem. Proti darwinistickým koncepcím hájí i náboženství, ač je sám ateistou.
Ukázky

Vysvětlí přírodní vědy existenci vědomí - nebo je to ještě nějak jinak?

Thomas Nagel (1937) je americký filosof, profesor na New York University. Vystudoval na Oxfordu a Harvardu. Zabývá se především filosofií mysli, politickou filosofií a etikou. V oblasti filosofie mysli je znám svou polemikou s neodarwinistickým redukcionismem. Proti darwinistickým koncepcím hájí i náboženství, ač je sám ateistou.