Knižní výběr 12

/ Tomáš Fojtík

Pestrá nabídka knih z posledních několika dní přinesla řadu zajímavého čtení, ze které jsem opět vybral reprezentativní pětici. S vědomím toho, že se blíží čas dovolených jsem se zaměřil víc na lehčí žánry.

Franz-Olivier Giesbert: Himmlerova kuchařka

Začínáme knihou, která aspiruje na neoficiální titul Bestseller léta 2014. Himmlerova kuchařka vypráví příběh Rózy, sto pět let stará dámy, která vlastní v Marseille vyhlášenou restauraci „Malá Provence“, ve které hostům předkládá velice originální pokrmy inspirované vším, čím si kdy prošla, všemi lidmi, které kdy potkala. Nakonec se rozhodne sepsat paměti, neboť její život byl vskutku pohnutý... Komická epopej, jež z toho vzejde, vypráví o kuchařce, která se nikdy ničeho jen tak nezalekla. Róza, ztřeštěná a poněkud drsná osůbka, přežila všechny možné podlosti 20. století, jímž prošla, aniž co ztratila ze své poživačnosti a chuti do života. Vedle dvou velkých lásek zakusila, co se dalo: genocidu Arménů, nacistické hrůzy, maoistické třeštění, osobní tragédie i ponížení, cestu jí křížili lidé obyčejní, i ti, kteří zasahovali do dějin: absurdní řízení osudu a její kuchařské umění ji na čas zavedly i do domácnosti vůdce SS Heinricha Himmlera. Pokaždé se ale oklepala a zase vykročila vpřed – někdy pod praporem, na němž vlálo starozákonní heslo Oko za oko, zub za zub. Na její neuvěřitelné pouti napříč bouřlivým stoletím i zeměmi ji doprovázela zvláštní bytost – mlok Theo, s nímž v těžkých chvílích rozmlouvala jako rovný s rovným. Hořce ironická kniha v duchu šibalských románů rozvíjí dobrodružství neobyčejné, pohoršující stařenky, jejímž krédem je: „Pokud jsou dějiny peklem, pak život je rájem.“

Sophie van der Stap: Dívka se devíti parukami

Když je vám 21 let, tak chcete randit, prožívat horečku sobotní noci, chcete cestovat, poznávat svět – prostě dělat všechno to, na co budete později tak rádi vzpomínat. To, co prožívat nechcete je příběh Sophie van der Stap. Také ona toužila po bujarém životě čerstvě dospělých a vlastně ho i měla. Do té doby, než seděla v ordinaci doktora, který jí pověděl pravý důvod toho, že se v poslední době necítí ve své kůži: totiž že má rakovinu. Krásné a veselé studentce se přes noc zredukoval život na pobyt v nemocnici. Aby si zachovala alespoň část „normálního“ života, a zpočátku hlavně proto, aby zakryla ztrátu vlasů v důsledku chemoterapie, pořizuje si paruky. S každou z nich získává trochu jinou identitu, o něco víc lehkosti, hravosti, bezstarostnosti, stává se jiným člověkem. Dívka s devíti parukami je autentický, skutečný příběh, který hlavní postava (a současně autorka) přirovnává k odysseovské pouti do rodné Ithaky. Na své pouti k uzdravení sbírá nesmírně cenné zkušenosti, učí se zvládat vlastní strach a vylepšovat vztahy s druhými lidmi. Všechno si pečlivě zapisuje. Píše o své pouti. O příhodách, které zažívá skrytá za svých devět paruk. Píše články do časopisu. A postupně vzniká kniha. Tato kniha.

Robert Harris: Index hrůzy

Jméno Robert Harris vám možná bude trochu známé – třeba díky knize Duch, která byla před pár lety zfilmována (film se jmenuje Muž ve stínu, nedávno byl v televizi) nebo díky alternativní historii v románu Otčina. Otčina vyšla v Knize Zlín, která nyní vydává i Index hrůzy. A o čem je? Seznamte se s Alexem Hoffmannem. Jeho jméno je před běžným občanem pečlivě střeženo, v tajnůstkářských, uzavřených kruzích nejbohatších lidí světa je však doktor Alex Hoffmann legendou – vizionářským vědcem, jehož počítačový software mění ve zlato vše, s čím přijde do kontaktu. Společně se svým společníkem, investičním bankéřem, vyvinul Alex převratnou formu umělé inteligence, která sleduje lidské emoce, což jí umožňuje předvídat pohyby na finančních trzích se záhadnou přesností. Jeho výtvor generuje miliardy dolarů, libuje si v panice – a žije ze strachu. Jednoho časného rána, zatímco Alex ještě spí, se zlověstnému vetřelci podaří narušit důmyslné zabezpečení jeho domu na břehu jezera. Tak začíná děsivá noční můra paranoie a násilí, během níž se Alex – s rostoucím zoufalstvím – snaží zjistit, kdo se ho pokouší zničit. Než se na Ženevu snese noc, propadnou finanční trhy vřavě a zmatku a Alexův – i náš – svět se navždy změní.

Dominik Dán: Kráska a zvíře

Dominik Dán je legendární postava slovenského literárního nebe. Ta legenda spočívá nejen v tom, že jeho detektivky jsou skvělé (od roku 2005 jich vyšlo neuvěřitelných 19!), ale i proto, že pravá identita Dominika Dána je stále utajována. Jeho jméno se sice už v zasvěcených kruzích šeptá několik let, ale tato hra na tajemství stále pokračuje, a tak ji nebudeme kazit. Ať už to je totiž kdokoliv, jeho knihy jsou zkrátka výborné. Skvělé prostředí (říká se, že je Dominik Dán je kriminalista, ale i tato skutečnost se nedá ověřit), výborné postavy (stvořil novou slovenskou legendu detektiva Richarda Krauze) a hlavně: jeho knihy nemají žádnou šablonu, podle které by se příběh vyprávěl. Nikdy tak nevíte, jak se bude případ vyvíjet. Možná i proto je dnes označoaný jako slovenský Ed McBain a my můžeme Slovákům tohoto autora krásně závidět. Kráska a zvíře je nejnovější překlad do češtiny a stejně jako u dalších jeho knih i zde se řeší známý skutečný kriminální případ. Anotace praví: „Dvojice detektivů z Našeho Města je po prázdninách zase spolu. Šéf se vrátil do práce opálený, usměvavý a plný energie. Barva mu zůstala, ale úsměv zamrzl na rtech už druhý den. Maďarští kolegové našli v poli kousek od státní hranice nahé zmasakrované tělo mladé ženy. Mezinárodní vyšetřování se rozbíhá a celý případ, je velmi ostře sledován veřejností a médii. Kdo vraha dopadne a co bylo důvodem k této extrémně brutální vraždě?“ Ano, opět se máme na co těšit.

Martin Walker: Černý démant

Přiznám se – předchozí dvě knihy Martina Walkera, spisovatele, novináře a pedagoga, mě zaujaly v první řadě výraznou obálkou (no posuďte sami – Temný vinohrad a Bruno, chef de police). Hned jsem si představil tu idylku na jihu Francie, kterou naruší odporný zločin. A je dobře, že jsem si těch knih všiml, protože detektivky Martina Walkera jsou skvělé (série s policistou Brunem má již šest dílů). Třetí díl – Černý démant – vychází právě v češtině a odehrává se v  St Denis, městečku v nádherné krajině francouzského jihozápadu, kde si lidé dovedou užívat dobrého jídla a pití. Tentokrát se zápletka románu točí okolo lanýžů, zlatého hřebu francouzské gastronomie, a rostoucí rivality mezi vietnamskými a čínskými gangy imigrantů. A když je zavražděn Brunův přítel, bývalý agent francouzské zpravodajské služby, vkrádá se do navýsost aktuálního děje temná francouzská minulost války ve Vietnamu, kdy se Francie zapletla do spolupráce se zločineckými gangy a obchodem s opiem. Venkovská idyla se postupně mění v politický thriller. Rozuzlení je nečekané, a ačkoliv jsou všechny stopy známé, jedině Bruno Courragés je dovede správně přečíst...Pokud jedete na dovolenou do Francie (nebo kamkoliv jinam), už víte, co zabalit do kufru.