Dodnes, když platím, tak se dívám, jestli to tisknou dobře

To řekl v jednom z rozhovorů grafik Oldřich Kulhánek (1940 - 2013), mimo jiné autor série grafických návrhů pro české bankovky. Kosmas momentálně nabízí dvě knihy s jeho tvorbou - Ex libris a Známková tvorba.

Tělo a obličej, lidská postava na nejrůznější způsoby - v tom byl Kulhánek odborníkem. Však byl také na počátku 70. let zatčen a vězněn za hanobení tváře Stalina v některých svých grafických listech. 5. 7. 1973 proběhlo líčení u Obvodního soudu pro Prahu 10. Na lavici obžalovaných "usedlo" jeho 11 grafických listů a devět grafik. Grafiky byly odsouzeny k likvidaci. Indiskrecí jednoho z přísedících tohoto tribunálu se později Oldřich Kulhánek dozvěděl,že byly ušetřeny likvidace. Páni soudci si je rozebrali mezi sebou.

Viditelné se stalo Kulhánkovo dílo až po roce 1989. A těmi bankovkami se stal umělcem vskutku lidovým a oblíbeným. Jeho Karel IV. (stovka), Jan Ámos (dvoustovka), Božena Němcová (pětistovka), Palacký (tisícovka), Emma Destinová (dvoutisícovka) a konečně nerozměnitelný Masaryk (pět tisíc) jsou s námi nějak každý den. Tedy většinu času většina z nás tráví spíš s Karlem IV. než s Masarykem, ale s Kulhánkem jsme každopádně. Občas jsme díky němu taky museli olíznout Klause (Kulhánek autorem prezidentské známky), což mnohým z nás, kdo toho pána nemusejí, nedělalo dvakrát dobře, ale člověk nakonec přežije různé věci.

A stejně to musely být zajímavé chvíle - představte si: prodáte někomu svojí grafiku a on vám zaplatí - vašimi grafikami.