Knižní výběr 18

/ Tomáš Fojtík

Osmnáctý knižní výběr z nových knížek je tu, aby vám pomohl vybrat si něco ke čtení.

Jess Walter: Finanční životy básníků

Kniha Jesse Waltera Nádherné trosky byla jedním z tahounů minulého jarního Velkého knižního čtvrtku. Po půl roce vychází jeho další kniha: hořce komická satira Finanční životy básníků. Její příběh je jednoduchý: Co se stane, když se druhořadý novinář Matthew Prior rozhodne splnit si svůj americký sen, odejít ze zaměstnání a vsadit vše na jedinou kartu – webovou stránku věnovanou finančnímu zpravodajství psanému ve verších? Počin samozřejmě vybouchne a Matt se zničehonic ocitne v situaci, kterou jeho finanční poradce nazve fiskální ebolou: bez práce, po uši v dluzích a s vystěhováním na krku. Kromě toho musí Matt živit stále senilnějšího otce, hradit předražené školné dvěma synům a přimět manželku, aby ho neopustila kvůli úspěšnému bývalému příteli, s nímž po večerech flirtuje na internetu. Karta se začne obracet ve chvíli, kdy zoufalý Matt během půlnoční výpravy do místního supermarketu potká několik kuřáků marihuany a usmyslí si, že se z bezvýchodného postavení dostane pomocí svého dosud nejtroufalejšího a nejšílenějšího plánu: bude prodávat „trávu“ svým kamarádům z byznysu.

Olivier Truc: Poslední Laponec

Detektivky a thrillery nás stále nepřestávají bavit a čeští nakladatelé to moc dobře vědí. Protože je nesnadné vyniknout v té stále trvající vlně Seveřanů, čas od času se zde objeví něco neobvyklého a nakladatelství Panteon je v tomto ohledu mistr. Posledním takovým počinem je Poslední Laponec – nejlepší francouzská detektivka roku 2013 ověnčená dalšími 20 literárními cenami. Odehrává se v Laponsku, kde je zima opravdu tvrdá a nemilosrdná. Vesnice Kautokeino se chystá na návrat starého šamanského bubnu. V minulosti bylo mnoho bubnů zničeno v boji proti pohanství. První buben vracející se na laponské území je však ukraden. Vadí návrat bubnu místní církvi? Nebo to provedli laponští separatisté, aby se o nich mluvilo? Případ se dál zamotává smrtí pastevce sobů. Policejní vyšetřovatelé Klement Nango a Nina Nansenová odhalují vztahy mezi rázovitými laponskými sobaři a norskými usedlíky i tajemství dávné expedice do těchto končin. Co tehdy objevil český geolog? Thriller s ledově mrazivým děním ve stopách laponských chovatelů sobů dobyl svět a chystá se dobýt i duše českých čtenářů.

Mikael Niemi: Vodní apokalypsa

Niemiho třetí kniha uspokojí fanoušky apokalyptického žánru. Vincent Laurin, rozvedený muž ve středním věku, se v severním Švédsku živí jako pilot vlastního vrtulníku. Jeho bývalá žena Henny si však najala dobré advokáty a chystá se sebrat mu všechno, na čem mu záleží. Vincent se na konci sil rozhodne spáchat sebevraždu, aby odešel se ctí. Už nasedá do vrtulníku, aby se s ním roztříštil ve skalách, když dorazí rozzuřená Henny a hodlá si ho podat. Současně na místo míří jejich dcera Lovisa, aby rodičům oznámila šťastnou zprávu – s přítelem čekají dítě. Ke svým rodičům už ale nestihne dorazit. Henny, která zatím vztekle buší do Vincentovy helikoptéry, najednou začne ječet a sápe se do kabiny jako zběsilá. Vincent musí i s ní okamžitě vzlétnout. Lovisa, šílená strachem, současně hledá cokoliv, co by jí pomohlo se ukrýt. Jenže celý svět se sesouvá, nic nedrží na svém místě. Vodní apokalypsa začíná.

Cilla Börjlind a Rolf Börjlind: Třetí hlas

Dobrých kriminálek přibývá takovou rychlostí, že je třeba stále pečlivěji mezi nimi vybírat. Autorská dvojice Cilla Börjlind a Rolf Börjlind už v první knize Skočný příliv ukázali, že psát umí a že jejich thrillery mají velkou šanci obstát v kruté konkurenci. Vysokou laťku po prvním díle překonávají i ve Třetím hlasu. Zaměstnanec švédské celní správy Bengt Sahlmann byl nalezen oběšený ve svém domě – jeho nedobrovolná smrt nejspíš souvisí se zabavením velké dodávky drog. V Marseille objevili brutálně zavražděnou slepou ženu, kdysi asistentku proslulého cirkusového vrhače nožů. Stockholmský komisař (a bývalý bezdomovec) Tom Stilton se na žádost přítele vydává do Francie zjistit, co se ve skutečnosti stalo. Olivia Riverová (dříve Rönningová, studentka Policejní akademie) znala Sahlmanna a chce vypátrat jeho vraha. Oba případy se záhy protnou a donutí Toma a Olivii ke spolupráci, ač se navzájem nemohou vystát. Sužováni nočními můrami se ocitají tváří v tvář další.

Eva Zábranová: Flashky

Když v září orwellovského roku 1984 zemřel básník, prozaik, esejista a překladatel Jan Zábrana, bylo jeho dceři Evě devatenáct let. Dnes, k třicátému výročí úmrtí svého táty, se rozhodla napsat pro něj knihu Flashky, která je nejen svědectvím o něm a poctou jeho celoživotní práci, ale i jedinečným záznamem setkání s mnoha vynikajícími osobnostmi poválečné české kultury. Knihu doplňuje mnoho unikátních fotografií, přesto kniha není čistou memoárovou literaturou. Jde spíš o uměleckou prózu, která přesným a břitkým jazykem podává pravdivý obraz české společnosti v poválečném půlstoletí na pozadí tzv. rodinné historie, tedy v žánru, který v současnosti nabývá na důležitosti ve všech východoevropských literaturách. Nesentimentální, věcné a detailně přesné vidění Evy Zábranové má zobecňující sílu, která z příběhu dospívání v rodině vězňů komunistického režimu činí jednu z nejpůsobivějších českých próz posledních let.