Knižní výběr 19

/ Tomáš Fojtík

Podzimní knižní sezóna se rozjela ve velkém stylu a do našich knihkupectví přišel první velký bestseller. Bylo by ale škoda kvůli němu opomenout další skvělé knihy. Také k tomu vám může posloužit dnešní knižní výběr.

Robert Seethaler: Trafikant

O Robertovi Seethalerovi jsem do dnešních dnů vůbec neslyšel. V češtině mu nikdy nic nevyšlo - debutoval v roce 2007. Ale po anotaci románu Trafikant jsem věděl, že tuto knihu musím mít. Odehrává se ve Vídni na sklonku třicátých let minulého století. Prostý, naivní mladík přijde z provincie do hlavního města, aby se v trafice vyučil obchodnickému řemeslu a našel vlastní cestu životem. Na pozadí turbulentních politických událostí sbírá sedmnáctiletý Franz první životní i sexuální zkušenosti, prožije lásku i nenávist. Průvodcem a rádcem v jeho osobních zmatcích se mu stává stálý zákazník trafiky, Sigmund Freud. Mezi oběma muži, kteří se vzděláním, věkem a společenským postavením nemůžou lišit více, vznikne neobyčejné přátelství. Jenže doba se začíná vymykat z kloubů a kráčí vstříc šílenství…

Sophie Hannah: Vraždy s monogramem

Agatha Christie je už téměř čtyřicet let po smrti, ale přesto nyní vychází nový příběh s jejím slavným detektivem Herculem Poirotem. Nejedná se o nově nalezené dílo – dědicové Agathy souhlasili s tím, že tato autorka velmi úspěšných kriminálek napíše zbrusu nový příběh. Kniha patřila mezi nejočekávanější novinky tohoto podzimu a toto čekání právě skončilo. Vraždy s monogramem jsou spletitý případ zasazený do Londýna 20. let minulého století – ďábelsky chytrý hlavolam plný falešných stop a snadno přehlédnutelných, o to však důležitějších detailů může rozřešit jen legendární belgický puntičkář a jeho brilantní „malé šedé buňky“.

Robert Ludlum a Eric van Lustbader: Bourneova pomsta

Také Robert Ludlum je již pár let po smrti, ale skvělá “Bourneovská” série pokračuje dál, přičiněním spisovatele Erica van Lustbadera. A o čem je Bourneova pomsta? Nepřátele není dobré nenávidět. Protože nenávist zaslepuje. Šéf izraelské tajné služby Mosad má pro Bournea nový úkol: zjistit pravou podstatu obchodů mezi vysokým čínským představitelem Ou-jangem a významným obchodníkem s drogami z Mexika. Bourne tuto misi rád přijme, především z osobních důvodů: Ou-jang totiž nechal před časem zavraždit agentku Rebeku, která patřila mezi hrstku lidí, na nichž Bourneovi skutečně záleželo. Bourne se do plnění úkolu vrhne plný touhy po pomstě, ale brzy se začne zaplétat do nebezpečné hry, v níž kromě Mexičanů a Číňanů figurují i Rusové. Sveřepé pátrání zavede Bournea do různých končin planety a skončí ve vesnici na čínském pobřeží – a právě tam se z lovce stane kořist. Obklopen hrozbami ze všech stran netuší, komu se ještě dá věřit. Čím blíž je ke svému cíli, tím blíž je i vlastní smrti...

Dalibor Vácha: Červenobílá

Literární cena Knižního klubu je tradiční literární soutěž, jejíž každoroční vítěz získá smlouvu na vydání své nové knihy. Historický román Červenobílá Dalibora Váchy líčí šest let československých legií v Rusku. V centru pozornosti je cesta čtvrtého pluku a osudy spisovatele a pozdějšího generála Rudolfa Medka. Mozaika střetů s bolševiky, setkávání s Rusy, vnitřní sváry uvnitř legií, to vše vytváří obraz doby, která patří k zajímavých obdobím našich dějin. Autor, občanským povoláním historik, pracuje s fiktivními i historickými postavami. Autentický styl vyprávění, drama bojů patří k dalším kladům tohoto pozoruhodného debutového díla.

Eva Francová: Kuchařka ze Svatojánu

Evu Francovou můžete znát jako oblíbenou “food blogerku”, která si získala srdce tisíců, možná i desítek tisíců věrných čtenářů a čtenářek. Bylo zřejmé, že svůj potenciál přetaví do knižní podoby a přesně to se stalo. Vznikla tak Kuchařka ze Svatojánu, která je ale mnohem víc, než jen pouhá kuchařka. Zdaleka nejde jen o jídlo, ale i k němu je třeba přistupovat vědomě. Dobře uvařit neznamená jen se chutně najíst, „dobře“ by mělo být nejen na jazyku, ale v celém těle, v mysli, na Zemi. Být ženou a pravou vládkyní krbu znamená dělat svět lepším místem pro všechny. Eva Francová je výtvarnicí na volné noze, která se rozhodla opustit město a žít se svou rodinou uprostřed přírody ve Svatojanském újezdu nedaleko Jičína. Srdce fanoušků si získala nejen originálním přístupem k vaření a novými, vždy vyzkoušenými a ověřenými recepty, ale i neuvěřitelným klidem a pohodou.