Co by dnes dělal Churchill?

Winston Churchill zemřel před 50 lety. Byl to bezpochyby jeden z nejvýraznějších politiků 20. století. Měl nejen jazyk, broušený whiskou a doutníky, ale i statečné srdce, které hlavně za II. světové války dodávalo Britům odvahu k jasným protinacistickým postojům. V roce 1953 dostal politik Nobelovu cenu za literaturu a to za své legendární Dějiny II. světové války. Nedá se zapomenout, jakým hitem byl jejich český překlad na začátku devadesátých let v českých knihkupectvích.

Churchill by to měl v dnešním politickém a mediálním světě těžké. Jeho prostořekost a diplomatické sloní šlapání v porcelánu by mu asi dnes už neprošlo bez pořádného humbuku. Stačí si jen představit, co by asi pronášel na témata Rusko krade Ukrajinu, islamistický teror nebo podnikatel ministrem financí. Legrační by bylo poslechnout si jeho ostré bonmoty na současného českého prezidenta, který, mám ten pocit, někdy propadá utkvělé představě, že je Churchillova reinkarnace. Naposledy nám to chtěl připomenout tím, když zcela nesmyslně dekoroval in memoriam sira Winstona státním vyznamenáním. Jenomže ono jen pokuřovat a popíjet ke státnickému charakteru nestačí.....

Pár Chruchillových myšlenek:

Nikdy neustupujte, nikdy, nikdy, nikdy, nikdy, v maličkostech ani velkých věcech, o kus ani o kousek, ledaže byste ustoupili cti a dobrému mravu. Nikdy neustupujte před nátlakem, nikdy se nepoddejte zdánlivě zdrcující převaze nepřítele.

...

Psi k nám oddaně vzhlížejí, kočky se na nás dívají svrchu, ale prasata na nás pohlížejí jako na sobě rovné.

...

V tomto hříšném a žalostném světě se zkoušely a budou zkoušet mnohé způsoby vlády. Nikdo nepředstírá, že demokracie je dokonalá nebo samospasitelná. Říká se dokonce, že demokracie je nejhorší způsob vlády, s výjimkou všech ostatních způsobů, které jsme vyzkoušeli.

...

Chcete na světě vyniknout? Musíte pracovat, zatímco ostatní se baví.

...

Vašim názorům neodpovídají fakta.
Tím hůř pro fakta.

...

Jak se v místnosti najednou objeví třeba jen malý náznak myšlení, i ti nejmocnější pontentáti podléhají panice. Vynakládají obrovské úsilí, aby vymýtili myšlenky a slova, protože se bojí produktů lidské mysli.