Ortenovu cenu získala Alžběta Stančáková

Cenu, kterou získá každoročně porotou vybraný český literát do třiceti let. Letos vyhrála poezie - už v nominacích. Nakonec proti všem očekáváním nevyhrála Alžběta Michalová, ale jiná Alžběta. Pusťte si záznam rozhovoru s autorkou, který s ní vedli v Liberatuře Radia Wave Jonáš Zbořil a Karolína Demelová.

Člen poroty, editor a básník Milan Ohnisko ve svém laudatiu vyzdvihl hlavně "bezprostřednost, jakousi až odzbrojující samozřejmost, s níž mladinká, letos 23letá básnířka básní". Alžběta Stančáková má podle něj "dar od pánaboha" uchopovat všednodenní realitu (svoji vnitřní jakož i svých milenců, kamarádek, rodiny, celého vějíře svých interakcí s okolním světem) a psát o ní s jakousi až deníkovou bezprostředností.

Lidi od knih se potkají s jinými lidmi od knih a se čtenáři všech věkových kategorií.  Pražský knižní veletrh je pořád největší knižní akcí v naší kotlině, ale mezi čím dál větší částí nakladatelů nemá už několik let pověst akce, které by se chtěli účastnit. Veletrh se postupně propadá čím dál víc tam, kam celý knižní trh - tedy do středoproudu či knižního popu. Většina tu jako všude válcuje menšinu. Což je škoda pro čtenáře i pro veletrh samotný.

Ve čtvrtek začíná 21. pražský knižní veletrh Svět knihy

Lidi od knih se potkají s jinými lidmi od knih a se čtenáři všech věkových kategorií. Pražský knižní veletrh je pořád největší knižní akcí v naší kotlině, ale mezi čím dál větší částí nakladatelů nemá už několik let pověst akce, které by se chtěli účastnit. Veletrh se postupně propadá čím dál víc tam, kam celý knižní trh - tedy do středoproudu či knižního popu. Většina tu jako všude válcuje menšinu. Což je škoda pro čtenáře i pro veletrh samotný.
Když se 19. století změnilo ve 20., nikdo to nemohl tušit. Místo klidu a míru a pokroku, vyvolali bojechtiví válku nebývalých rozměrů. Vyvraždit se ale nedokázali. Jak zpívá Filip Topol: poprvé to nevyšlo, tak udělali repetici. Národní socialismus, starořímské pozdravy, zneužitá buddhistická svastika, milióny mrtvých. Před sedmdesáti lety to na našem území nakonec přece jen skončilo. Ale to, co začalo, bylo taky pěkný posvícení. Vyžeň čerta dveřmi, oknem se ti vrátí!