Švédské perly - Gorila v růžových šatech a dětský thriller

/ Mirka Fojtíková

Není snadné dnes děti zaujmout knihou. Musí to obstát v silné konkurenci dalších povyražení. Skandinávci to už několik posledních desetiletí umí výborně. Tady dvě knihy, které to dokazují.

Perly severu aneb za Gorilou a hororem do Švédska

Autorka Frida Nilsson není na severu, zvlášť ve své zemi, kterou je Švédsko, žádným literárním nováčkem. Na svém kontě má už devět knih. Její dětské příběhy jsou celosvětově velmi oblíbené a proto i často překládané. A tak se i k nám, českým čtenářům, dostává konečně ceněná iněkolikrát oceněná kniha Gorila a Já. Knihu vydalo nakladatelství Portál v letošním roce.

Jednoho dne na dokonale uhrabané štěrkové cestě dětského domova Vratič zabrzdí ne právě ukázkový vůz, ze kterého vystoupí... jak to jen říct, zkrátka Gorila! Rozhodla se totiž pořídit si dětskou společnost do svého svérázného domova ve sběrném dvoře. Adopce proběhne než bys řekl švec, a milá Gorila si do svého domova veze vystrašenou dívenku Jonnu. Ta nejprve spřádá plány na útěk, posléze ale zjistí, že žít s Gorilou tenhle nevšední život plný dobrodružství, knížek, ale i normálního partnerství kde má jeden druhého rád, není vůbec špatný. Jenomže nic není tak dokonalé aby se to nemohlo pokazit. Objevuje se prapodivný a chamtivý úředníček z místního obecního úřadu, který od Gorily něco chce, a je pevně rozhodnut dosáhnout svého cíle děj se co děj. Knížka je to moc pěkná nejen díky poutavému příběhu, ale i pro ilustrace Martiny Matlovičové, které celou knihu doprovázejí s hravostí a humorem. Gorila v růžových šatech se nám doma moc líbila!

Jenomže existuje také odvrácená strana mince. Ne jenom rodinná idylka s opicí. Billie se s maminkou  stěhuje na švédský venkov, kam se jí vůbec nechce. Tak začíná kniha Skleněné děti, další švédské autorky, Kristiny Ohlssonové, která prozatím psala detektivní romány pro dospělé čtenáře. A tentokrát se rozhodla trochu postrašit i děti. Proč se Billie stěhuje je jasné a není v tom ani špetka tajemnosti. Její tatínek zemřel, a maminka chce opustit dům, se kterým je spojeno příliš mnoho vzpomínek. Co už tak jasné ale ani náhodou není...proč se například pohupuje zničeho nic lustr v přízemí. Kde se v domě vzaly skleněné figurky dětí i jak je možné, že Billie jeden den uklidí svou novou knihovničku a druhý den je všechno z pokoje vystěhováno. Někdo nebo něco tu straší a Billie přijde na to oč jde. Naštěstí není na celou tuhle podivnou záhadu sama. Skamarádila se totiž s místním klukem Aladinem, který jí hodně pomůže. Díky společnému dobroudružství se třeba dívenka už nebude v novém domově cítit tak cize. Jednoznačně musím říct, že knihu ocení spíše odvážnější děti vč.rodičů!