Proroci z fjordu

/ Mirka Fojtíková

Kdo chce trochu vyděsit příbuzné pod vánočním stromem, ten nemusí nutně spoléhat na napětí ze severské detektivky, ale může směle sáhnout po tomto více než zajímavém románu, který vás vyděsí možná velmi intenzivně. Kim Leine - Proroci z fjordu věčnosti.

V 70. a 80. letech 19. století se literatury Dánska, Norska a Švédska staly celoevropským pojmem. Nikdy předtím ani potom nezasáhly tak výrazně do vývoje světové literatury. A počátkem 20. století vzala severská literatura útokem i český trh, dokazuje to například edice severské literatury v tehdejším nakladatelství Melantrich, která byla velmi vyhledávanou. Dnes zná klasickou norskou, dánskou či švédskou literaturu asi málokdo, ale řekněme si upřímně, že ji taky málokterý nakladatel vydává a raději hraje na jistotu, kterou se staly momentálně velmi oblíbené severské detektivky. O to víc potěší odvaha nakladatelství Host, které v letošním roce vydalo román norského autora žijícího v Dánsku, Kima Leineho. Jeho kniha, Proroci z fjordu věčnosti se sice čte jedním dechem, ale ten dech se vám velmi rychle úží!

Hlavním hrdinou je mladý misionář, Morten Falck, který na konci 18. století přijíždí do dánské kolonie v Grónsku, kde je odhodlaný děj se co děj vyhrát boj nad tmářstvím a primitivismem původních obyvatel. Že mnohem větší boje svede se svými krajany, zatím ještě netuší. Stojí však před velmi těžkým úkolem, který není vůbec jednoduché naplnit. Nejen, že jeho krajané nedávají domorodcům dobrý příklad, a jsou takřka stále pod parou, navíc mnoho zdejších žen už poznalo „lásku“ zdejších dánských mužů. Podstatnou roli na tomto bohem zapomenutém místě hraje také,  pro Mortena nečekaně, zásadní dvojice, která je historicky podložená a v dějinách Grónska existuje podnes. Habakuk a Marie Magdalena, dvojice pocházející z domorodých Gróňanů, kteří se sami stali kazateli, hlásajícími v Grónsku křešťanství, založili prosperující osadu, která Mortena Falca přitahuje jako magnet, jen si právě není jist co má přesně dělat. Má tuto dvojici zapudit jako jeho předchůdce, kázat proti nim, štvát lidi proti sobě, nebo má podlehnout kouzlu kazatelů, podvolit se jejich způsobu kázání a podporovat jejich sny o svobodném Grónsku?

Autor Kim Leine žil celých patnáct let v Grónsku, a tuhle zajímavou zemi plnou protikladů jistě poznal skrz naskrz. Prostřednictvím románu nahlédneme do velmi důležitého období grónských dějin, které souvisí s dějinami Dánska až do dnešních dní. Grónsko stále sní svůj sen o samostatné zemi, a možná není tak úplně marný, jde jen o to, kdo narazí na jeho přírodní bohatství. Ale to už je úplně jiná kapitola.

Mirka Fojtíková, Městská knihovna Praha