Poezii bez ochrany zvyku a očekávání

Poetický debut Zuzany Lazarové Železná košile je správnou básnickou prvotinou. Železná košile z názvu tu není ani neprůstřelou vestou některého z lyricko-spirituálně-civilně-angažovaného modelu z tradičního básnického šatníku, ani brněním nějakého očekávání a medailí za zásluhy. Ta správná divočina poezie "mezi zubrem a ustájenou dojnicí".

Varujme hned z kraje všechy, kteří doufají, že by kniha mohla být nějakým katalogem nového vozu Citroen, určeného speciálně pro něžné pohlaví. Picasso v názvu v tomto případě odkazuje skutečně na kubistického malíře a zachycuje část jeho života před první světovou válku, kdy žil střídavě v Paříži a Barceloně. Jednou z jeho tehdějších milenek byla i Eva Gouelová, kterou náhodně potkal v Moulin Rouge.
Ukázky

O jedné z madame Picasso....

Postupně se do určitého poznání skládající povídky? Třeba do poznání, že nic není stálé a všechno je v pohybu? Gato (španělsky kocour) je pseudonym brněnského čaroděje castanedovsko-zenového ražení, který již před lety – tehdy ještě pod vlastním jménem Martin Pelčák - publikoval svou prvotinu „Soumrakodlak. Jeho nové povídky ilustroval výtvarník Otto Placht. Vznikla tak ojedinělá kniha kde napsané přechází do malovaného a zase se z něho vynořuje.
Ukázky

Mandaly, inspirované Amazonií

| Gato
Není dnes jiného básníka, který by byl v českých zemích (ale i na Slovensku) tak čten, jako je J.H. Krchovský (1960). Jeho precizní čtyřtaktní pravidelný verš mu už několik desetiletí - publikovat začal v samizdatu někdy kolem roku 1980 - umožňuje rozehrát jak dekadenci, tak podvratnou sebeironii života, kterým člověk, zcela bez ironie ze samé jeho podstaty, "trpí a sám je jím trpěn". Jeho očekávaná nová sbírka Já už chci domů je právě v tiskárně.
Ukázky

Čuchni si, je cítit Krchovským