Nacházíte se: Úvod> Oddělení> Naučná> Společenské vědy> Ostatní>kniha Citlivé město

Obálka titulu Citlivé město

Citlivé město

Eseje z mytopoetiky

Daniela Hodrová

Popis: 1× kniha, vázaná, 416 stran, 16 × 22,5 cm, česky - více

Běžná cena: 450 Kč
U nás ušetříte: 45 Kč (10 %)
Naše cena dnes: 405 Kč

Cena je včetně DPH 10 %
(Cena bez DPH činí 368 Kč)

Jaké bude vaše poštovné?
Zavřít

Poštovné

Pro zásilky po České republice si můžete vybrat z těchto způsobů doručení (ceny vč. DPH):

Česká pošta

Poštovné pouze 65 Kč - balík do ruky.

Kurýrní služba PPL

Poštovné pouze 65 Kč, doručení do 1 pracovního dne od expedice.

Osobní odběr

Nabízíme osobní odběr ve všech našich kamenných prodejnách (20 Kč). V centrálním skladu v Horoměřicích je vyzvednutí zdarma. Využít můžete také síť výdejních míst Zásilkovny (34 Kč).

Zásilky do zahraničí

Poštovné závisí na způsobu dopravy a hmotnosti zásilky. Cenu se dozvíte před dokončením objednávky.


Více o možnostech plateb a doručení

Přidat do košíku
Skladem
Skladem
Expedujeme do 2 pracovních dnů.
Zde zjistíte dostupnost na prodejnách
Zavřít

Tento titul si můžete zakoupit i v těchto knihkupectvích (za běžnou cenu bez internetové slevy):


Stav skladu v knihkupectvích bez záruky, kontaktujte prosím knihkupectví a knihu si rezervujte.

Skladem

Anotace

V textu významné české spisovatelky a literární teoretičky Daniely Hodrové, není město sledováno jen jako téma či pozadí literárních (případně výtvarných) děl, ale především jako charakteristický a jedinečný způsob existence ve světě a prožívání a reflexe světa. V tomto smyslu se výklad v 1. části – Čtení a psaní města – ubírá od pokusu vymezit specifičnost „textu“ města k způsobům „psaní“ města (text-proud a text tkaný); v kapitole Město v síti textů je sledována dynamika města, jeho obrazů v síti textů se zvláštní pozorností k tzv. pražskému (kon)textu. Ve 2. části – Chůze městem – se výklad zabývá toposy spjatými s chůzí, tímto důležitým způsobem čtení i psaní města (chodec každodenní a „jiný“, mytický, dvojník, zavržený chodec aj.). Vše směřuje k části třetí – Obývání města –, ve které se na základě analýzy významných podob, „poloh“ a metafor města (např. město-podsvětí, „temná noc“ města) rýsuje archetypální, „hlubinné“ pojetí města. To plyne z hypotézy niterného propojení a soubytí obyvatel s městem – obyvatel, kteří město „čtou“ a „píšou“ nejen budováním města, ale i svou existencí a prožíváním, a města, které zdaleka není pouze inertní hmotou, ale dynamickým a „cítícím“ celkem, subjektem svého druhu. Tento subjektivní aspekt města se projevuje i ve způsobu, jímž je text o městě napsán. Text je doprovozen autorčinými fotografickými přílohami, zachycujícími městské domovní skulptury hlav, dále pak ukázkami ze světové literatury a rejstříky.

Zákazníci, kteří si koupili tento titul, koupili také

Citlivé město

  • Nakladatel: Akropolis
  • ISBN: 80-86903-31-1, EAN: 9788086903316
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 416 stran, 16 × 22,5 cm, česky
  • Rozměry: 16 × 22,5 cm
  • Rok vydání: 2006 (1. vydání)

Recenze

Recenze v Médiích

Chodec je čtenářem města

Ondřej Horák, LIDOVÉ NOVINY, 22.1.2007
(...) Daniela Hodrová se znovu prezentuje jako nanejvýš citlivá pozorovatelka života ve městě a čtenářka literárních děl. Přitom sympaticky neváhá narušit odborný text užitím osobního tónu, například když mluví o svém bývalém bydlišti: "I potom, kdy už (člověk) dávno bydlí jinde a jede třeba kolem tramvají, utkví mu na něm zrak, stejně jako já nikdy lhostejně neminu dům proti Olšanskému hřbitovu, vždy zvednu oči k oknu svého někdejšího dětského pokoje, k balkonu, z něhož za války skočila židovská dívka."
HODNOCENÍ LN ****

Podělte se s ostatními o svoje myšlenky:

Napsat vlastní recenzi

Uživatelské recenze

Průměrné hodnocení:

Daniela Hodrová – Citlivé město

, 7.2.2007

(Toto je kvalitní recenze - 1 hlas)
Město je zde pojímáno jako živý organismus, žitý příběh, který je sám tvořen množstvím nesčetných příběhů. Jak sama autorka předesílá, „uchopit jej lze vždy jen dílčím pohledem, právě jen teď a odtud – a právě jen teď a odtud je v něm možné rozvinout příběh vlastního života a vlastní literární text.“ (S. 23). Město se tak zároveň stává metaforou určitých stavů a způsobů vnímání světa, či postojů ke světu. Jelikož literární místa přesahují do reality mimoliterární, sbližuje autorka text města i s textem žitým a jako takový jej interpretuje. Daniele Hodrové se mistrně daří upoutat nejen pozornost vnímavého pozorovatele množstvím nevšedních postřehů, ale i čtenářovu zvědavost. Zajímají ji především autoři, kteří se nechali stejně jako ona „zajmout městem“ a díla, v nichž byl text města opětovně remytologizován, v nichž tedy došlo k posunu v pojetí určitých míst. Své město autorka kreslí jako mandalu – nevnímá je tedy přímo jako labyrint. Vždyť sama podává pomocnou ruku čtenáři bloudícímu v zákrutech ulic a literárních děl a stává se tak Ariané – Arachné. Kniha je apoteózou vnímavosti, citlivosti: stačí bedlivě sledovat stopu pavučin a citlivý čtenář záhy zjistí, že není nemožné poodhalit skrytý smysl tajemství rozptýleného v domech, na jejich zdech, na stránkách knih či vepsaného do soch a jiných uměleckých objektů. Stojí za to vynaložit čas a námahu a pozorně si přečíst tuto celistvou a přitom tak různorodou knihu: je totiž velmi výmluvným celkem, k němuž je možné se uchýlit např. tehdy, chceme-li nahlédnout do řady děl, z nichž každé představuje specifický model světa a přitom sestoupit hluboko do svého vlastního nitra. Všichni čteme „své“ město, lhostejno díváme-li se zdola či shůry, s pohledem upřeným k zemi či vzhůru. Text této knihy je svinut do sebe, bohužel není v mých silách rozvinout jej do celého obsahu, který je zde sdělován a ani to není mým cílem. Vždyť není nic lidštějšího, než nadbytek obrazů nabízející se nám čtenářům ve Městě/Světě a je na každém z nás, navázat s ním vlastní dialog! Všichni jsme občas přítomni neobyčejnému zázraku, aniž ho pozorujeme. Kniha je doplněna obrázky a souborem autorčiných fotografií hlav, které spatřila při své chůzi městem a které promlouvaly k její momentální životní situaci. Promlouvají samozřejmě i k nám. Podobně jako je možné nalézt v jejím textu asociační řetězce a kruhy, lze i uspořádání těchto hlav nazírat svým způsobem jako kruh, jehož začátek i konec tvoří „šašek“. Jeho gesto odkazuje k sebereflexi. Zavádí nás do propasti vlastních hlubin a ohlíží se zároveň zpět k textu. Jeho bezuzdnost z něj na jiném místě činí „Dionýsa“. Mandalu světa Citlivého města zdobí dále například samotný „Hermes“, kejklíř, zprostředkovatel a průvodce mezi světy, který jako by nás zval do zákulisí. A co teprve „moudrý stařec“, zázračně proměňující viděné ve věděné… Čtenáři listujícímu knihou se tak nabízí jakási zrcadlová sestava, v níž se mnohonásobně zračí kvalita jeho situace. „Přečíst město totiž znamená vidět sám sebe v zrcadle Města/Světa“ (S. 35). -em-

Daniela Hodrová

 
zavřít