Miloš Urban - Lord Mord

Lord Mord

Nakladatel: Argo 2008
Lord Mord

Lord Mord

220 Kč
Skladem
220 Kč
Rozebráno
253 Kč
pohlídat

Anotace

Román se odehrává v 19. století a sleduje osudy lehkomyslného, zhýralého a zchudlého hraběte Arca, jemuž příchod moderní doby sebral jeho nejmilejší hračky - ženy, a nabídl zábavu novou: heroin.

Praha před koncem 19. století. Asanační násilí páchané na městě se odráží ve vyvražďování prostitutek v židovském ghettu. Souvislost mezi úmrtími je však...

Zobrazit celý text

Čtenářské recenze

Celkové hodnocení
(13x)

Vaše hodnocení
Opět zábavná kniha, která mě přiměla přečíst si něco o historii Prahy a omrknout trochu fotky z už neexistujícího starého Židovského města, abych si vytvořil v hlavě nějaké ty kulisy. Hrabě a jeho partička jsou opravdu postavy k pomilování. :)
Dva dny dvě noci mě trvalo přečtení knihy. Plné soustředění na děj přineslo kýženou úlevu a odpočinek. Spokojená jsem byla velmi. Navíc Stránov je kousek od nás. Zajímalo by mne, proč pro domov hrdiny zvolil autor právě toto místo.
Lord Mord opět jen potvrzuje, proč je pro mě Miloš Urban jako autor na prvním místě. Nezbývá mě nic jiného než se těšit na další knihu.
Po několika románech z posledních let jsem se pomalu smiřoval s faktem, že po skvělém Hastrmanovi a vynikajícím Sedmikostelí se asi autor po tvůrčí stránce vyčerpal. Jsem velmi rád, že jsem se mýlil. Lord Mord navazuje na to nejlepší co jsem od Urbana četl. A zase jednou po čase jsem měl u domácího autora radost ze čtení. Takže díky pane Miloši Urbane.
Od Miloše Urbana jsem zatím četl jen Santiniho jazyk. Poslední román, Lord Mord, ho však o několik tříd převyšuje. Nejen, že autor dovedl k dokonalosti svůj přesný jazyk, tentokrát plný ideálně využitých archaismů, ale dokázal napsat kvalitní historický román, který se na českém trhu dlouho neobjevil. Ze stránek přímo kape dekadentní atmosféra...
Více
Lorda Morda jsem si koupil co nejdříve a zhltnul za dva dny, je to zábavné a strhující čtení. Nejvíc připomene skvělé Sedmikostelí, hlavně magickou atmosférou staré Prahy (tentokrát Židovské město!!). Je tam míň sexu a divných vražd, ale Urban je to pořád a ve vrcholné formě, napětí udrží až do překvapivého finále. Jednoduše skvělý, kouzelný román!
Urbanovská klasika, magická pražská atmosféra... radost číst.
Lord Mord se mi opět jako další kniha Miloše Urbana velmi líbila, zejména stylem psaní.
Kniha typická pro Miloše Urbana, hodně emocí, o něco méně fakt, dobře napsáno, atmosféra vynikající. Průhledná paralela se současným vedením Prahy (dnes už s tím méně současným, ale o to "proslavenějším").
Z pohledu autora byla asanace starého židovského města zločinem, ale ten pohled je pohledem dnešní romantické duše, které...
Více
Slovosled na mne působil trochu jako špatný překlad z angličtiny, měl jsem problémy se čtením, postavy v románu ? Jsou ploché bez nějaké psychologie (i když asi je to záměr), nejprve jako by autor nevěděl, jak rozvinout děj a potom ten velice nevěrohodný konec, na druhou stranu nějakou atmosféru to má a téma Prahy v době asanace je zajímavé, přesto...
Více
Zobrazit další (7)

Funkce je dostupná pouze pro přihlášené

Omlouváme se, ale hodnotit a komentovat knihy můžete pouze jako registrovaný uživatel po přihlášení.
Přihlašte se, nebo se zaregistrujte, pokud nemáte účet.

Podělte se o vlastní zkušenost s knihou. Pomůžete tisícům nerozhodných čtenářů.

Recenze z medií

O triumfující bestii aneb Budete mít, co si zasloužíte

(...) Urban nechá záporné postavy svého románu pozabíjet, ale ví, že taková satisfakce je nejen jaksi nehumánní, ale taky zůstává jen osobní a nic neřešící - ten hlavní zápas už je stejně prohrán a hrabě Arco neuspěje ani se svou individuální vzpourou, zbourán je i jeho dům. Právě tímto konceptem však dokázal, myslím si, prostřednictvím napínavého příběhu s tajemstvím vyvolat v život tu správnou otázku: Můžu já jako občan něco dělat? A možná i další: Koho například budete volit? Ty usměvavé, ustaraně optimistické tváře, které nás přesvědčují, že jsme všichni v jednom týmu, a proto chceme v Praze olympijské hry?

Lord Mord

Jak naznačuje nastíněný půdorys zápletky Urbanova románu, čeká na jeho čtenáře dobrodružný příběh odvíjející se v rychlém tempu, který hlavního hrdinu strhává s sebou jako rozvodněná řeka.
Celá recenze

Lord Mord

Příběh, který nám tentokrát Urban vypráví, je vlastně českou variantou story o tajemném Jacku Rozparovači, jenž v temných uličkách Londýna mordoval prostitutky. A protože ke klíčovým rysům Urbanovy poetiky nepatří jen kombinace atraktivního děje, pitoreskně hrůzostrašného tématu a aktuálních politických asociací, ale také začlenění příběhu do zcela konkrétního prostoru, stál jako autor před úkolem, jaké prostředí pro tento příběh zvolit.
Celá recenze

Urbanův pražský román z dob, kterým vládla bestia triumphans

(...) Urban nachází úlevu v pletenci jednoduše i složitěji průhledných aktuálních narážek, průniků současnosti do příběhu z dávných dob, kdy Prahou, tou "provinciální zemljankou", lomcovala parostrojní modernizace, národnostní šarvátky, pogromy i strach z přízraků. Varoval nás ovšem už na samém začátku svého příběhu: "Dokonce i historie je smyšlená." Lord Mord (vypravený nakladatelstvím Argo v malém příjemném formátu a v nápadité grafické i výtvarné úpravě Přemysla Růta - což jsou už téměř erbovní znamení Urbanových próz) patří ke knihám, které stojí za to číst. A přemýšlet nad nimi. I o tom, co stojí mezi řádky.

Sugestivní výprava do světa dekadence

(...) Dějové eskapády, jak naznačeno, napájejí dva základní zdroje: jedním je tradice krvavých románů, obecněji napínavého čtiva, druhým dobové politické a společenské reálie - sváry mezi českým, německy mluvícím a židovským živlem, ale zejména asanace řízená pražským magistrátem. (...) Nicméně obraz ghetta v Urbanově podání zdá se mi jedinečný. Podařilo se mu vytvořit dostředivý prostor, území, do něhož je čtenář vtahován stejně silně a neodbytně, jako je ghettem přitahován šlechtic Arco. Urban přitom ghetto neidealizuje: je to území zakouřené, špinavé, potemnělé, agresivní i bez těch ornamentálních vraždiček provedených monstrem jménem Masíčko. O životním stylu a ruchu v Praze přelomu 19. a 20. století se pochopitelně můžeme dočíst v dostupné literatuře historické či v dobové tvorbě beletrické, ale Urban vystavěl území, v němž se pohybujeme tak, že životní styl a obtíže té doby a toho místa pociťujeme velmi naléhavě, uvědomujeme si pomalost a obtížnost tehdejší existence ve srovnání se servisem, jímž jsme obklopeni my dnes.

Dobře namíchaný pražský koktejl

(...) Na rozdíl od předchozích románů, v nichž Urban kladl důraz na jedno téma, v Lordu Mordovi umně propojuje více motivů. Spolu s Arcem, dělícím většinu svého času mezi návštěvy nevěstinců a šermířských tréninků, můžeme sledovat zárodky bouřlivých politicko- společenských změn na sklonku devatenáctého století, přičemž nejvýraznějším tématem je Arcovo znechucení z postupující asanace židovského města, které je nahrazováno přímými ulicemi lemovanými činžovními nebo bankovními domy. (...) Z románu čiší autorova radost z psaní příběhu, v němž mohl popustit uzdu své imaginaci a intelektuální invenci s jasným cílem pobavit nejen sebe, ale především své čtenáře.

Praha magická, morbidní a recyklovaná

(...) Lord Mord je románem nepochybně postmoderním - nejen využitím městského prostředí, nejen díky polemice s historií a sepětí děsivého s krásným či společensky významného se zanedbatelným, ale i v tezi poetické reprodukovatelnosti motivů a témat, která nemůže být samotnému textu ke škodě. Hra s nepůvodností či vrstvením nejrůznějších pretextů a charakteristických autorských prvků některých romantických a nyní i dekadentních autorů představuje výraznou vrstvu Urbanova stylu. Spisovatel v novém "historicko- hysterickém" románu tedy nijak neslevil ze svých předchozích autorských kvalit a skoro by se dalo říci, že ani nezklamal své skalní fanoušky, kterých v České republice i blízko za jejími hranicemi není málo.

Vraždící monstra ve službách idejí

(...) Zdánlivě nesouvisející motivy - asanace Židovského města, brutální vraždy, vyžilý šlechtic, tajemné židovské strašidlo i politické události - splétá Urban do příběhu pomalu. Autor si v klidu vychutnává dobové obrazy skoro jako z příběhů policejního rady Vacátka, finále ale začne prudce nabírat na obrátkách a tajemné se propojí s reálným ve fascinující symbióze. (...) Román je vyzývavý po jiné stránce. Nastiňuje otázku politické manipulace a propagandy, jejichž mechanismus nerozlišuje staletí. Stále dokola jsou obyvatelé přesvědčováni o správnosti politických rozhodnutí a mají-li pochybnosti, je vždy poblíž nějaký Kleinfleisch, strašidlo bez tváře, aby nahnalo strach.

S kordem proti asanaci

(...) Připomínat znovu Urbanovo jazykové a stylistické umění zavání nošením dříví do lesa. Autor si osvojil neobyčejný vyjadřovací způsob spojující strohou expresivitu se zalíbením v archaizujících slovech, pod jeho perem však žijících zcela přirozeně. Volba muzeálního slovníku dodává kromě svérázné autenticity také velmi jemné předivo slovního humoru. (...) Není to hrdina právě sympatický, nedokáže ze sebe vykřesat ty správné lidské emoce. Ale jeho přímý přístup k životním výzvám a ochota se za své zájmy bít na život a na smrt jsou něčím, co v době sílící moci zkorumpovaných státních úředníků začíná chybět.

Urbanova dekadentní závěť Prahy zmizelé

(...) Spíše než o silný příběh tu jde o čtivou pouť ulicemi Prahy zmizelé. Všudypřítomný archaismus i výrazná autostylizace hlavní postavy zrcadlí samotnou podstatu knihy. Stejně jako hlavní hrdina rozvážně prochází zapadlými končinami umírajícího města a hájí hodnoty zcela anachronické, i autor přináší ve svém textu cosi staromilsky zatuchlého a zašlého, pomalého a vláčného. Proti zářícím fasádám literární moderny stojí osobitá patina křivolakých uliček Lorda Morda. Urban se zmíněnému tvůrčímu stereotypu nepokusil uniknout, naopak ho umně zúročil a vytvořil jeden ze svých nejlepších románů. Knihu s půvabnou duší v čase triumfující bezduchosti.

Čtvrť, kde vládne Bürger a Meister

(...) Nicméně je třeba autorovi přiznat, že v románu Lord Mord opět prokázal schopnost oživit tradici čtenářsky přitažlivého, obecně přístupného románu, jaký ve stylu takového Alexandra Dumase staršího nebo Paula Févala dokáže upoutat pozornost od začátku do konce. (...) Přece jen se však i v takovémto díle tají pod zábavným povrchem hlubší smysl - spodní tón postmoderního protestu vůči myšlence přímočarého pokroku bezohledně bořícího tradiční hodnoty, která byla spojována s modernistickým uvažováním. To je ostatně leitmotiv, jejž bylo možné sledovat již v dřívějších prózách Miloše Urbana. Ten také dodává jeho tvorbě rys, jenž ji vymaňuje z nástrah kýčovité konzumentské produkce a zachraňuje ji pro umění.

Urban vydává horor ze starého Josefova

(...) Na pozadí temných dějin Prahy přelomu devatenáctého a dvacátého století rozehrává příběh postav, které myslí se zkušeností člověka ze století jedenadvacátého. Jako by byly Urbanovy knihy odkojené televizními horory. "Horor, vraždy, hrůza, která se tam děje, to jsou prostředky, jež udržují čtenářovu pozornost a nutí ho rychle otáčet stránky dál. Myslím si, že hororové romány nemusí být jenom lehké žánrové čtení," vysvětloval Urban svoji fascinaci tímto žánrem.

Autor/Autorka

Kategorie

Bibliografické údaje

Název:
Lord Mord
Autor:
Urban, Miloš
Nakladatel:
Argo
EAN:
9788025700877
ISBN:
978-80-257-0087-7
Doporučená prodejní cena:
298 Kč
Popis:
1× kniha, vázaná, 361 stran, česky
Rozměry:
11 × 16 cm
Rok vydání:
2008 (1. vydání)