Milorad Pavic - Papírové divadlo

Papírové divadlo

Nakladatel: Mladá fronta 2009
Rozebráno
233 Kč
pohlídat

Anotace

Nejnovější kniha balkánského magického realisty přináší v osmatřiceti kapitolách fiktivní příběhy o osmatřiceti zemích a jejich literaturách. Pavic nechává vyprávět autory, kteří žijí pouze v jeho fantazii o svých městech, mezi nimiž nemůže chybět ani Praha. Jedinečná hra se čtenářem, v níž se odráží kouzelný svět autora fenomenální knihy - románu Chazarský slovník.

Čtenářské recenze

Zatím nehodnoceno :-(

Vaše hodnocení

Funkce je dostupná pouze pro přihlášené

Omlouváme se, ale hodnotit a komentovat knihy můžete pouze jako registrovaný uživatel po přihlášení.
Přihlašte se, nebo se zaregistrujte, pokud nemáte účet.

Buďte první a podělte se o vlastní zkušenost s knihou. Pomůžete tisícům nerozhodných čtenářů.

Recenze z medií

Šustění papírem?

(...) Pochopitelně, že vzhledem k náročnému úkolu, který si předsevzal, není úroveň všech povídek stejně vysoká. Některé mají spíše podobu parodického profesorského žertíku, více či méně povedeného - což je ostatně i případ povídky situované do Česka. Naštěstí kniha přináší i dostatek mnohem silnějších povídek, pracujících s vděčnými tématy napětí, tajemství, překvapení i mystifikace, a půltucet povídek skutečně vynikajících. Už proto by neměla zklamat žádného čtenáře, který má rád experimentální literaturu, při čtení je ochoten přistoupit na autorem stanovená pravidla a neomezeně se těšit ze hry.

Víc hlav víc ví, víc autorů stejně dává

Vydání českého překladu posledního románu Milorada Paviće Papírové divadlo (v originále 2007) může v čtenáři vyvolat radost nad tím, že literární postmoderna ještě není mrtva a dokáže přinášet originální díla.
Celá recenze

Divadlo literatury

(...) Pokusit se zpracovat charakter desítek odlišných národů a jejich literatur, aniž by poučoval a působil nadutě, si může vskutku dovolit jen umělec Pavićova formátu. Ukázky z děl neexistujících spisovatelů obsažené v Papírovém divadle mají být Pavićovým příspěvkem ke zmíněným národním literaturám, jeho odpovědí na otázku, jaké texty by tito spisovatelé napsali, kdyby měli tu možnost. Nemá ambice usměrňovat či ovlivňovat, snad jen doplnit a podtrhnout osobitou příchuť té které národní literatury. Papírové divadlo charakterizuje poetický jazyk a velká dávka imaginace, pečlivost a systematičnost v přístupu k formě ve spojení s všemocným a nekonečným světem fantazie, v němž se symboly a zážitky z nejrůznějších dob, míst a životních situací mísí v jedinečný celek.

CENA NEURČITOSTI

(...) Překlad Stanislavy Sýkorové se v četných stylistických zákrutách textu pohybuje lehce a uznání si zaslouží i doslov Miroslava Kouby. Zcela na místě je jeho postřeh o konturách poetiky Milorada Paviće: o sevření v trojúhelníku estetických přístupů, kde sen, smrt a mystifikace utvářejí imaginární pavučinu jednotlivých příběhů. Těch krátkých a kratičkých příběhů-povídek je v knize 38 a každou z nich napsal jiný autor (autorka) z různých zemí světa. (...) Ta neurčitost je cenná. Nedořešenost, zámlka, salta v čase, drnčící tětiva tajemství i jistá bizarnost krátké povídce svědčí. A také zabraňuje tomu, aby se literatura stala mrtvým papírovým divadlem.

Jídelní lístek současné světové literatury

Dílo srbského autora Milorada Paviće (1929), jednoho z nejzajímavějších postmoderních romanopisců, není bohužel českému čtenáři moc známé. Po téměř dvaceti letech od českého překladu nejznámějšího autorova díla Chazarský slovník vychází nyní Papírové divadlo.
Celá recenze

Na jídelním lístku je 38 druhů masa

(...) Všechny romány srbského autora Milorada Paviče (1929), jednoho z nejzajímavějších postmoderních romanopisců, charakterizuje výrazně ornamentální imaginace, netradiční žánrová poloha a herní aspekty vyprávění i čtení. (...) Zatímco ta první, nejznámější autorovo dílo Chazarský slovník, vyšla ve dvou verzích (pro muže a pro ženy), stránky Papírového divadla tvoří hlediště, v němž se mohou čtenář a čtenářka setkat, neboť autor myslel na oba - na čtenářku, kterou zajímá víc osobnost spisovatele než téma, i čtenáře, dávajícímu přednost textu před autorem. (...) Zřejmě nejdůležitějším tématem je vztah autora a textu. Jakkoli vstupní medailony osmatřiceti smyšlených autorů a autorek mohou vypadat jako poznámka, kterou má čtenář přeskočit, leckdy skrývají zajímavější zápletky než samotné povídky.

Autor/Autorka

Kategorie

Bibliografické údaje

Název:
Papírové divadlo
Autor:
Pavic, Milorad
Nakladatel:
Mladá fronta
EAN:
9788020418043
ISBN:
978-80-204-1804-3
Doporučená prodejní cena:
259 Kč
Originál:
Pozorište od Hartije
Překlad:
Sýkorová, Stanislava
Popis:
1× kniha, vázaná, 208 stran, česky
Rozměry:
13,7 × 20,5 cm
Rok vydání:
2009 (1. vydání)