Jaká je cena člověka

Nakladatel:  Ikar 2012
Rozebráno
509 Kč
599 Kč

Vzpomínky politické vězeňkyně Jefrosiňji Antonovny Kersnovské jsou snad nejbrutálnějším vylíčením poměrů v sovětských pracovních táborech, jaké se u nás objevilo. Po záboru Besarábie Sovětským svazem, byla tato statečná žena vyhnána z rodinného...

(3x)

by se mela stat kniha pro kazdeho, predevsim pro nektere takzvane politiky a milovniky nedavne ruske historie aby se nikdy uz nic tak hrozneho nestalo.

Je to kniha,která má 660 stránek,ale budete ji číst non-stop.Hrdinkou je autorka-J.Kersnovskaja(1907-1994),takže je to vlastně něco mezi deníkem a autobiografií.Popisuje zde období od roku 1941 do roku 1958 ,což byla doba strávená pobytem autorky v trestních táborech a věznicích Stalinova komunistického Sovětského svazu.Barvitost vyprávění je znásobena vlastními autorčinými kresbami v míře ne malé a lze jak děj, tak i faktografii, následně vyprávěčskou formu i ilustrace považovat za velice zdařilé,neboť jsou zcela autentické.Děj je o kolektivizaci autorčina hospodářství o rozloze asi 40 ha na území dnešního Rumunska,které Sověti anektovali v roce 1941.Následovalo zatčení,pobyt ve vězení,život v táboře nucených prací na Sibiři,útěk,znovu pobyt ve vězení,další tábor nucených prací v Norilsku.Autorka pracovala na nucených pracích jako dřevorubec,zdravotní sestra,horník,zedník a v jiných profesích.Přežila,protože si zachovala vysokou etickou integritu a vždy a za každých okolností dělala to,co považovala za správné. Kniha je také o tom,jak obecně fungují diktatury(komunismus a podobné) a jakou cenu má pro ně člověk-v podmínkách gulagů měl člověk cenu své otrocké pracovní síly ,při nižším pracovním výkonu(nemoc,děti,staří lidé) byl určen k nemilosrdné likvidaci,jeho cena byla nulová.Kniha je mimořádně cenná svými psychologickými postřehy,kde popisuje chování,myšlení lidí(vládnoucích i otrocky ovládaných) v mezních situacích a dává návody jak v nich přežít(ve věznici mezi zločinci,na útěku,při mrazu kolem -50 st.Celsia atd.).Autorka má mimořádný popisný dar,absolutní paměť a stanete se po dobu čtení účastníky něčeho , o čem jste dosud sice slyšeli,ale nevěřili...Tato kniha,její čtení,ilustrace a pocit vhledu do děje vám umožní cestu časem do dob,do kterých by jste se jak v minulosti,tak i v součastnosti a ani budoucnosti nikdy nechtěli dostat.Je to i varování,čeho jsou lidé vůbec schopni,jak v té dobré,tak i špatné části své duše. Miloslav Klas

Dvanáct let v gulagu

(...) Kersnovská ve svých pamětech osvědčila vynikající pozorovací talent. Pasačka vepřů, zdravotní sestra, pomocnice v márnici, a posléze dokonce hornice zevrubně charakterizuje sadistické dozorce i rázovité postavičky mezi spoluvězeňkyněmi a neopakovatelným způsobem přibližuje atmosféru v gulagu i o něco snesitelnější poměry ve vyhnanství, kam díky bonusům získaným v norilském táboře roku putovala v roce 1952. Po vypršení trestu v roce 1960 žila se svou matkou v severokavkazských Jessentukách. Právě zde své memoáry zhustila do objemných sešitů a poskytla tak ojedinělé svědectví o oné „vzrušené době“, proklínané jejími oběťmi a dodnes adorované stalinisty. Životní příběh Jevfrosinije Kersnovské, jež se navzdory prožitému utrpení pokládala za „obyčejnou Evropanku“, potvrzuje poněkud cynické rčení, že kdo přežil gulag, měl vyhlídky na dlouhověkost. Narodila se totiž v roce 1907 a zemřela až roku 1994.

Jaká je cena člověka
Kersnovskaja, Jevfrosinija
Ikar