Shakespeare: 12 převyprávěných her v historických souvislostech

Nakladatel:  Vyšehrad 2016

Kniha věnovaná dílu Williama Shakespeara – letos si připomínáme 400. výročí jeho narození – představí v chronologickém pořadí dvanáct jeho dramat (Kupec benátský, Jak se vám líbí, Mnoho povyku pro nic, Romeo a Julie, Sen noci svatojánské, Večer...

Zatím nehodnoceno :-(

Komentovaný Shakespeare pro mladé

(...) Fučíková sice děj převypráví, neochudí však čtenáře o krásu a nápaditost dramatikova jazyka: s využitím skvělých překladů Jiřího Joska uvádí nejvýznamnější dialogy či monology zásadních postav. Dává i něco navíc: každou hru doplnila úvodem a závěrem, v nichž vysvětluje dobové politické a společenské souvislosti a připomíná i vnější projevy tehdejšího života. Jak je u knih Renáty Fučíkové už dané, významnou složkou publikace je bohatý výtvarný doprovod; tentokrát její ilustrace připomínají dobové rytiny, jsou charakterotvorné, dynamické a vtipné. S grafickou úpravou Filipa Heyduka dávají knize punc výjimečnosti.

Průvodce Shakespearem napoví, kdo krotil královny

(...) Fučíková je jednak doplnila čtyřmi sty působivých kreseb, přímými úryvky z her (v překladu Jiřího Joska) a dále pak přístupně a úměrně školnímu věku podanými historickými souvislostmi. Čtenář se tak třeba v kapitole o Macbethovi dozví, jak to bylo s potíráním čarodějnictví v době skotského krále Jakuba VI., ve Zkrocení zlé ženy o osudech všech manželek Jindřicha VIII. či ve Večeru tříkrálovém o tom, jak se v dramatikově době na ostrovech tančilo. A jaká další díla vedle již zmíněných sedmi Fučíková vybrala? Do dvanácti je doplňují Kupec benátský, Mnoho povyku pro nic, Jak se vám líbí, Král Lear a Bouře. Historickým hrám se Fučíková cíleně vyhnula. „Předkládám obraz evropské pozdní renesance a vzdávám hold nejslavnějšímu dramatikovi všech dob,“ shrnuje práci autorka v úvodu. Výpravná a výtvarně vybroušená publikace, připravená k připomenutí Shakespearova čtyřstého výročí úmrtí, je první z nové ediční řady Vyšehradu nazvané Největší dramatici. Anglického klasika budou následovat Moliere a Anton Pavlovič Čechov.

Zábava i poučení

(...) Jádro knihy tvoří převyprávění Shakespearových nejznámějších her. Autorka je uspořádala podle data jejich vzniku. Díky tomu z nich můžeme vyčíst vývoj Shakespearova stylu i jisté zvraty v jeho životě. Tak jako k mládí patří láska, knihu otevírají Shakespearovy rané hry – komedie o hubaté nevěstě Zkrocení zlé ženy a tragédie nešťastných milenců Romeo a Julie. Následuje série komedií, které psal oblíbený autor už na zakázku: Sen čarovné noci, Mnoho povyku pro nic a Jak se vám líbí. Mezi nimi se skví Benátský kupec, hra o půjčování peněz, o dluzích a lichvářích; Shakespeare musel ve zralém věku často řešit svou finanční situaci. Tragédii Hamlet napsal po smrti svého syna; zabývá se pomíjivostí života a konečností smrti. Následuje snad nejrozvernější komedie Večer tříkrálový a po ní už jen samé truchlohry – díla stárnoucího autora: Othello je o žárlivosti, Macbeth o tyranovi, Král Lear o nevděku dětí. Poslední hra v tomto výběru je jakoby z jiného těsta: Báchorka z tajemného ostrova nazvaná Bouře. Shakespeare se v ní loučí s divadlem i se svým pozemským bytím.

Renáta Fučíková

Česká ilustrátorka knih pro děti a tvůrkyně autorských obrazových knih. Vytvořila i předlohy pro pět poštovních známek a dva dětské programy Národního divadla v Praze.

Spolupracuje jak s českými nakladately (Albatros, Práh, Brio, Knižní klub, ad.), tak i se zahraničními (Wissen Media Verlag - Německo, Rebo - Holandsko, Kyowon - Jižní Korea, ad).