179 Kč

Edičně výborně připravená sbírka amerického básníka. Na jejím překladu se podílel mimo jiné Jiří Kolář.

Zatím nehodnoceno :-(

Vaše hodnocení

Nejste i vy na smrtelném seznamu Spoonriverské antologie?

Nutno vzít doslova obě slova v názvu této knihy. To je totiž opravdu hlavní motor této vzrušující knihy básní amerického autora Edgara Lee Masterse.

Spoonriverská antologie u nás už v skvělém překladu našich předních básníků vyšla v kultovní edici Světová četba, nyní se však těší kompletnímu vydání, navíc v krásném obalu z hradeckého nakladatelství Cylindr, jako třetí část jejich edice Američtí básníci. Po Whitmanovi a Ferlinghettim přicházejí s něčím naprosto jiným, Mastersem, který baví, zabijí, nutí k zamyšlení.

Ano, opravdu antologie zemřelých občanů amerického města Spoonriver. Edgar Lee Masters ji dovedl k dokonalosti, ve skoro 300 básních o tolika lidech malého městečka vytvořil opravdu síť, pavučinu vztahů, osudů, příběhů, souvislostí, které odhalujete (někdy po sto stranách) pouze při pečlivém čtení a každá jedinečná báseň, která by pro své kvality i jedinečnou zůstat mohla, najednou dostává další - hlubší rozměr, protože víte jak tomu přeci bylo v případě šílené sestry, postižené dcery, nadějného syna, přítele nepřítele, uchylného strýce, zavistivého kolegy, zkorumpovaných orgánů atd. - dochází ke konfrontaci názorů, životních postojů, vnímání a vy se bavíte. Vidíte, jací lidé jsou.

Masters své dílo dovádí k dokonalosti. Mnoho lidí znamená mnoho mozků, duší a jazyků. A on opravdu rozlišuje. Ta hromada básní je různá stylem, myšlením, jazykem, rozumem danné osoby. Ženy, muži, děti, starci - nic nevyjímaje. Mastersova antologie má na konci knihy samozřejmě odkazovník, takže vám jmenný rejstřík pomůže se v té šílené spleti jmen a vztahů lépe orientovat. Ten je tu nutností, protože ta pavučina je hodná až 'trojského pavouka' - nepředstavitelná práce, kterou si s tím E.L. Masters musel dát. Však je to také z jeho životního díla věsměs vše. A nutno říct, že je to odkaz světové literatuře přímo ohromný.

Z knihy na vás, i přes morbiditu osudů normálních lidí, dýchá příjemná atmosféra a vy se bavíte. Vzrušení neopadává při žádné básni. V celé této 'kolekci nekrologů' jako by funguje napětí, do které Vás Masters svým dílem přiřadil. Proto si ve jmenném rejstříku raději zkontrolujte, jestli tu nefiguruje i Vaše jméno. Možná by jste se dozvěděli, kdo Vás tak hluboce miloval, nesnášel, podrazil, podržel nebo vysloveně zabil. Spoonriver může být i u vás, všude. Každý se tu cítí doma a tuší, že takhle to přece v životě funguje.

Spoonriverská antologie vychází znovu po dvaactyriceti letech

(...) Masters do antologie v letech 1915 až 1916 uložil epitafy, portréty a charakteristiky lidí z illinoiského kraje, od figurky vandráka, opilce a vyvrhela přes bohabojného farmáre, upachtěného úředníka a neštastnou sebevražedkyni, zkorumpovaného strážce zákona, právníka, faráře, sektářského fanatika až po ´ctihodné´ magnáty a buržuje. Jednoduchým jazykem bez příkras dokázal v několika volných verších vystihnout jejich nenápadný osud a vrátit zdánlivě promarněným životům smysl a poezii.

Magazín OKO

Připravte se na Rok Hrabala a Rok Koláře