Samantha Shannonová: Kostičas

/ Wendy Šimotová

Nakladatelství Host přišlo nedávno se zbrusu novou knihou, která se výrazným způsobem vymyká tomu, co toto úžasné nakladatelství běžně vydává. Jedná se o první knihu do nové sekce Young Adult, do které by v brzku měly přibýt další, jistě naprosto fantastické knihy, určené právě pro mladší čtenáře.

První knihou v této nové sekci se stal Kostičas, autorský debut anglické mladé a velice nadějné spisovatelky Samanthy Shanonové, která svou knihou započala zamýšlenou sedmidílnou sérii ukazující Londýn a Anglii v roce 2059 a všechny jeho obyvatele – od těch úplně nechudších, kteří se nacházejí na okraji společnosti až po ty, kteří vládnou.

Každopádně…o co v Kostičasovi jde? A pozor, s kostmi to nemá vůbec co dělat. Hlavní hrdinkou je devatenáctiletá Paige Mahoneyová pracuje v londýnském kriminálním podsvětí. A není jen tak někdo. Jako mnoho lidí v této době má i ona úžasné schopnosti, kvůli kterým by ale mohla být zabita některým z vládců Scionu, pod jehož nadvládu spadá většina anglických území. Je totiž krajinochodec, zvláštní typ jasnovidce, a díky svým schopnostem se dokáže vnořit do mysli druhých lidí a případně tam nadělat pěknou paseku.

Po jedné opravdu nepěkné události, kdy po střechách města uniká před podezřelými a podivně vypadajícími útočníky, je unesena a vydána do rukou nelítostnému Strážci, který z ní má vycvičit jakéhosi bojovníka - ještě lepšího, než jakým je v tuhle chvíli - určeného k zabíjení jí podobných. A naší drahé Paige nezbude nic jiného, než se s tím nějak poprat a vymyslet způsob, jak z tohohle průšvihu ven.

Co je totiž pro celý tento svět podstatné je fakt, že všichni se zvláštními schopnostmi – jako má třeba Paige – jsou pro celou nynější společnost jaksi nežádoucí. Jsou stíháni, pronásledováni a musí se skrývat v podzemích města – pracují většinou nelegálně – a svých schopností tak mohou plně využít, nebo legálně a v tom případě je musí tajit a potlačovat. A Paige spolu s dalšími „vyvolenými“, kteří přežili Kostičas a uspěli, v něm jsou postaveni proti svým přátelům a lidem, kteří oplývají neobyčejnými a bezpochyby úžasnými schopnostmi a chtě nechtě je musí zlikvidovat a tak zbavit svět jejich existence.

Musím se přiznat, že ač mě Kostičas nehorázně moc bavil, lezla mi hlavní hrdinka trošičku na nervy. A to hlavně v jedné věci. V okamžiku, kdy jí zajmou, neustále mluví o útěku, ale i když je to nehorázně riskantní - ono běžet po minovém poli asi nic žádná extra záležitost - o nic se nikdy nepokusí. Sice se v boji snaží Strážce poranit nebo mu nějak více ublížit, ale ve finále neudělá nic pro to, aby se osvobodila.

Jinak je Kostičas vynikající kniha, kterou přečtete jedním dechem. Je to neuvěřitelně napínavé, akční, zajímavé a tak dokonale promyšlené, - celý nový svět je tak náročný a spletitý, že se divím, že se v tom sama autorka vyznala.

Osobně už se děsně moc těším na další díly, celkově by jich mělo být sedm - protože jsem samozřejmě moc zvědavá na to, jak to všechno bude dál a jak to celé dopadne. A co si budeme povídat, jestli budou i ostatní díly tak dobré, jako ten první, máme se rozhodně na co těšit.

Hodnocení: 90%

Napsala: Wendy Šimotová