Myslím, že se na život dívám špatně

/ Janet Frameová, Tomáš Weiss

Českému čtenáři se poprvé otevírá literární svět Novozélanďanky Janet Frameové. Její povídky pod názvem Sněhuláku, Sněhuláku / Laguna nedávno vydalo nakladatelství Dauphin, slavící letos 25 let svojí existence. Autorčin literární styl přibližujeme povídkou Poslední příběh, která vyšla v bloku krátkých povídek, publikovaných v posledním čísle literárního čtvrtletníku Souvislosti. Foto z životopisného filmu Anděl u mého stolu.
Českému čtenáři se poprvé otevírá literární svět Novozélanďanky Janet Frameové. Její povídky pod názvem Sněhuláku, Sněhuláku / Laguna nedávno vydalo nakladatelství Dauphin, slavící letos 25 let svojí existence. Autorčin literární styl přibližujeme povídkou Poslední příběh, která vyšla v bloku krátkých povídek, publikovaných v posledním čísle literárního čtvrtletníku Souvislosti. Foto z životopisného filmu Anděl u mého stolu.

Janet Frameová
Poslední příběh

Žádný další příběh už nenapíšu.
Píšu příběhy nerada. Nerada tam vkládám řekl řekla udělal udělala a nerada vyprávím o lidech, drobné snědé ženě, která si odkašlává do hedvábného kapesníku a říká pardon Mary chtěla bys další sušenku, a mužích s mastnotou po celém oblečení a s rendlíky s obědem v rukách, mužích z Hillside, kteří nasedají do tramvaje ve tři čtvrtě na pět a drží se úchytek od stropu, aby si dámy mohly pohodlně sednout, a hledí z okna a člověk nikdy neví, na co myslí, snad na svoje syny ve druhé třídě, kteří nastoupí na práci v Hillside, až nadejde čas, aby ze školy odešli, a tomu se říká práce a vydělat si na živobytí, prostě žádný takovýhle příběhy už psát nehodlám. Nehodlám psát o sněhu a kučeravých dušičkách, co ze sněhu vykukují, a o ženských, co říkají, že všechno zlé je k něčemu dobré, a nehodlám psát o vlastní babičce, jak v černých šatech sedí u zadního vchodu a nechává se vyfotografovat s tatínkem, protože ten ji měl nejraději, a strýc Karel jí zlomil srdce tím, jak pil pivo. Po tomhle příběhu už žádný další nenapíšu. Tohle je můj poslední příběh.
Nehodlám psát o té ženě v patře a o děvčátku, které mlátí hlavou o zeď a pořád neumí mluvit, i když už jí je pět, jeden by řekl, že už začne, a nehodlám psát o Harrym, kterému pod polštářem leží Byli jsme krysy a tomu se nejspíš říká životní zkušenost.
Ani o George Street a Princes Street a tramvajích až do dvanácti. Nehodlám psát o svojí rodině a o domě, kde bydlím, když jsem v Oamaru, nejpodivnějším domě, jaký jsem kdy viděla, obrostlém stromy, duby a vrbami a stříbřitými borovicemi a jabloněmi, které v říjnu vypadají jako pohádka, ani o kachnách, jak komíhají nohama ve vzduchu, ani o modrých slípkách ve večerních šatech, námořnické modré s červenou u krku, hezkých a hip, ani o kočkách, které se při plození koťat obejdou bez morálky.
Ani o sestře, která ve škole chodí do šesté třídy a mluví o krásném novém světě a Aldouxi Houxleym a D. H. Lawrenceovi a ptá se mě jestli to je láska musí to být láska protože když jsme stáli na mostě tak řekl. Řekl, řekla, žádné takovéhle příběhy už nehodlám psát. Nehodlám už psát o zbytku rodiny, o druhé sestře, která je učitelka a nerada učí i když propána proč když ti to vadí říkají.
To je Isabel, a když venku lije a já přemýšlím o čtyřiceti dnech a čtyřiceti nocích a o stavění archy, když je venku tma a déšť je zamotaný do stromů, Isabel ke mně přistoupí a oči má tak smutné, co drůbež, drůbež vidím v duchu jak jim kape z peří a bidýlka jsou na spaní tak suchá. Sestra má zlaté srdce, tak se takové věci vyjadřují.
Já už jsem ale s vyjadřováním hotová.
Tohle je můj poslední příběh.
A na stroji tu vyťukám tři tečky, impozantně, a pak začnu…
Myslím, že jsem asi uvnitř zmrzlá a nemám srdce, co by stálo za řeč. Myslím, že se na život dívám špatně.

z anglického originálu My Last Story, obsaženého v souboru The Lagoon and Other Stories (1952), přeložil Martin Pokorný, vyšlo v Souvislostech 1/2019

Janet Frameová (1924–2004) vyrostla na novozélandském Jižním ostrově v chudé dělnické rodině. Jak její dětství, poznamenané úmrtím dvou sester, tak raná dospělost, jejíž převážnou většinu Frameová strávila v psychiatrických léčebnách, nebyly nijak zvlášť veselé, a tudíž není překvapivé, že rané povídky, které poprvé vyšly souborně v roce 1951 pod názvem The Lagoon and Other Stories, jsou spíše pochmurně laděné a jejich postavy se potýkají s pocitem osamělosti a strachem ze smrti. Autorka za tuto prvotinu obdržela prestižní literární cenu Hubert Church Memorial Award a unikla tak plánované lobotomii, kterou se ve čtyřicátých a padesátých letech minulého století běžně „léčily“ mentální poruchy, jako je schizofrenie nebo paranoia. V roce 1956 Frameová odjela do Evropy, kde bydlela převážně v Londýně, naplno se věnovala psaní a začala s řádnou terapií pod vedením Roberta Hugh Cawleye, který ji zbavil stigmatu schizofreničky a podporoval ji v literární tvorbě.

zdroj: iliteratura.cz

Další články

Kniha Nasadit vlastní kůži navazuje záběrem na Talebovy bestsellery Černá labuť a Antifragilita. Snoubí praktické diskuse s filozofickými historkami a vědeckými a analytickými komentáři. „Tato kniha se celá točí kolem skutečnosti, že ve skutečném světě se od sebe jen obtížně odděluje mravnost na jedné straně od kompetentnosti na straně druhé,“ píše Taleb.
Aktuality

Proč věříme politikům s pokřiveným charakterem?

Kniha Nasadit vlastní kůži navazuje záběrem na Talebovy bestsellery Černá labuť a Antifragilita. Snoubí praktické diskuse s filozofickými historkami a vědeckými a analytickými komentáři. „Tato kniha se celá točí kolem skutečnosti, že ve skutečném světě se od sebe jen obtížně odděluje mravnost na jedné straně od kompetentnosti na straně druhé,“ píše Taleb.
 | Paseka
Po loňské úspěšné premiéře, kdy během dvou dnů do prostoru DEPO2015 v Plzni zavítalo více než 8 tisíc návštěvníků, se opět tento areál otevře pro milovníky knih od 20. do 21. září. Kromě pestré nabídky knižní produkce chce letošní mezinárodní knižní veletrh a literární festival Svět knihy Plzeň ve své programové části propojit téma z květnového pražského veletrhu, zaměřeného na Latinskou Ameriku, s hostem, jenž se představí příští rok, a to Polskem.
Aktuality

Svět knihy Plzeň podruhé - 20. a 21. 9. 2019

Po loňské úspěšné premiéře, kdy během dvou dnů do prostoru DEPO2015 v Plzni zavítalo více než 8 tisíc návštěvníků, se opět tento areál otevře pro milovníky knih od 20. do 21. září. Kromě pestré nabídky knižní produkce chce letošní mezinárodní knižní veletrh a literární festival Svět knihy Plzeň ve své programové části propojit téma z květnového pražského veletrhu, zaměřeného na Latinskou Ameriku, s hostem, jenž se představí příští rok, a to Polskem.
 | Svět knihy
V povídkové sbírce Tři okamžiky exploze jako by se China Miéville vracel ke klasické weird fiction, tedy k povídkám na pomezí hororu, v nichž naši realitu narušují absurdní, nevysvětlitelné události jako vystřižené z nočních můr. Některé z povídek, především mrazivý Säcken, dokonce vypadají, jako by je napsal Laird Barron, Philip Fracassi nebo jiný mistr současného weird hororu.
Aktuality

Povídky Chiny Miévilla plné temné ironie a jízlivé grotesknosti

V povídkové sbírce Tři okamžiky exploze jako by se China Miéville vracel ke klasické weird fiction, tedy k povídkám na pomezí hororu, v nichž naši realitu narušují absurdní, nevysvětlitelné události jako vystřižené z nočních můr. Některé z povídek, především mrazivý Säcken, dokonce vypadají, jako by je napsal Laird Barron, Philip Fracassi nebo jiný mistr současného weird hororu.