Knihou roku Lidových novin Dešťová hůl Jiřího Hájíčka

/ Tomáš Weiss

Dobrá kniha vyhrála v tradičním Lidovkovém hlasování kulturních znalců na konci roku. Hlasovalo jich asi 200, Hájička zmínilo ve svých třech tipech na nej knihy roku 17 respondentů. Někteří oslovení odmítli v anketě hlasovat z toho důvodu, že noviny vlastní Andrej Babiš,který je zároveň ministrem financí a nevidí na tom nic divného.
Dobrá kniha vyhrála v tradičním Lidovkovém hlasování kulturních znalců na konci roku. Hlasovalo jich asi 200, Hájička zmínilo ve svých třech tipech na nej knihy roku 17 respondentů. Někteří oslovení odmítli v anketě hlasovat z toho důvodu, že noviny vlastní Andrej Babiš,který je zároveň ministrem financí a nevidí na tom nic divného.

Hlasovalo se také pro Kunderu a jeho téměř padesát let starý text Život je jinde, pro knihu o Edvardu Benešovi od francouzského historika, pro knihu katolického kněze Ladislava Heryána, pro další toufarovskou knihu Miloše Doležala, pro Andělí vejce Petra Stančíka nebo pro básnickou sbírku Probouzení  Miloslava Topinky.

Hájíček ve své zatím poslední knize dokázal vlastně mnohé. Jednoduše řečeno: všechny dosavadní plusy jeho literární činnosti se sečetly a nepokazil je ani výrazný mínus z poněkud nepodařeného závěru knihy. A ty plusy? Pečlivé literární vyprávění bez výpomoci ornametů a formálních pentlí, částečné vytažení literatury ven z městských kulis, dialogy, které netahají za uši, vhodně zakomponované autobiografické prvky do literární práce ( i když Dešťová hůl je autobiografická myslím dost a aniž by to autor někomu cpal, moc se s tím neskrývá), nenásilné společenské angažmá, které má šanci vydržet čitelné a smysl dávající i "po švestkách". A ještě dvě obrovské výhody Hájíček má - dokáže psát jak pro literaturou postižené experty, tak pro dostatečně velký počet čtenářů. A osobě je to velmi sympatický člověk, který není ochotný dělat ze sebe kvůli svým knihám kašpara.

Další články

Museli bychom se vrátit někam na začátek 90. let minulého století. Tehdy naposledy bylo ještě možno spatřit v denících a týdenících literární přílohy, stránky plné básní....Asi jsou to takové chvíle, které se jednou za čtvrtstoletí ukážou, než zase noviny zpragmatičtí a pošlou kulturu do patřičných mezí. Respekt se ještě stále dvakrát ročně snaží dát literatuře šanci - a rovnou na skoro šedesáti stranách.
Aktuality

Literární příloha Respektu: Sidon, Faber, Lindgrenová, ukázka z nové Tučkové.....

Museli bychom se vrátit někam na začátek 90. let minulého století. Tehdy naposledy bylo ještě možno spatřit v denících a týdenících literární přílohy, stránky plné básní....Asi jsou to takové chvíle, které se jednou za čtvrtstoletí ukážou, než zase noviny zpragmatičtí a pošlou kulturu do patřičných mezí. Respekt se ještě stále dvakrát ročně snaží dát literatuře šanci - a rovnou na skoro šedesáti stranách.
 | Tomáš Weiss
Komorní poetické drama Paterson, ve kterém Jarmusch dále rozvíjí témata svých nejzásadnějších děl 90. let 20. století, bylo poprvé představeno na letošním ročníku festivalu v Cannes a do českých kin vstoupí jen několik dní po své americké premiéře.
Aktuality

5. ledna 2017 bude mít premiéru Jarmuschův Paterson

Komorní poetické drama Paterson, ve kterém Jarmusch dále rozvíjí témata svých nejzásadnějších děl 90. let 20. století, bylo poprvé představeno na letošním ročníku festivalu v Cannes a do českých kin vstoupí jen několik dní po své americké premiéře.
 | Aerofilms
Marek Šindelka (1984) mluví hlavně o své nové knize Únava materiálu. Z řečeného se před čtením snad dá pochopit alespoň to, že autorovi šlo o příběh člověka, oprchajícího do Evropy, někoho, kdo se snaží zachránit si život útěkem z jihu na sever. Ambicí autora je přesadit na chvíli čtenáře do kůže zcela konkrétních fyzických prožitků jako je hlad, žízeň,zima, nedostatek spánku, ploty....
Aktuality

Rozhovor s Markem Šindelkou v rozhlasové Čajovně

Marek Šindelka (1984) mluví hlavně o své nové knize Únava materiálu. Z řečeného se před čtením snad dá pochopit alespoň to, že autorovi šlo o příběh člověka, oprchajícího do Evropy, někoho, kdo se snaží zachránit si život útěkem z jihu na sever. Ambicí autora je přesadit na chvíli čtenáře do kůže zcela konkrétních fyzických prožitků jako je hlad, žízeň,zima, nedostatek spánku, ploty....