Tereza Brdečková píše o monografii svého otce Jiřího Brdečky

/ Tomáš Weiss

Konečně vyšla kniha o legendárním českém animátorovi, ilustrátorovi, kreslíři a spisovateli.  Zvlášť v poválečném animovaném filmu patří jeho jméno do světového kontextu. Publikujeme text, který pro OKO napsala jeho dcera a spoluautorka monografie. Dalším spoluautorem je i editor Jan Šulc, čerstvý držitel Ceny Karla Čapka.
Konečně vyšla kniha o legendárním českém animátorovi, ilustrátorovi, kreslíři a spisovateli. Zvlášť v poválečném animovaném filmu patří jeho jméno do světového kontextu. Publikujeme text, který pro OKO napsala jeho dcera a spoluautorka monografie. Dalším spoluautorem je i editor Jan Šulc, čerstvý držitel Ceny Karla Čapka.

Když se řekne Jiří Brdečka, lidé si vybaví Limonádového Joa. Ale možná důležitější pro něj byly jeho animované filmy, a v tomhle oboru se stal světově uznávaným klasikem. Kdo to dnes ví? A také scénáře,  povídky, texty, láska k filmu v letité praxi praxi recenzenta a výtvarná práce. A konečně jiskřivý svět přátel.

Existuje série Brdečkových fotografií zabraných  ze stejného úhlu: sedí za šikmým psacím stolem a píše nebo kreslí. První zachytil někdo roku 1937, když Brdečka přišel do Prahy. Ta poslední je z roku 1982. Za těch pětačtyřicet  let proběhly dvě okupace, země několikrát změnila jméno a nikdy nebyla svobodná – a Jiří Brdečka, můj otec, si někdy stranou a jindy na výsluní ryl svou rozeklanou tvůrčí brázdu. Udělal toho tolik, že nechápu, jak to mohl stihnout.

Zanechal pečlivě uspořádanou pozůstalost obrázkových scénářů, kreseb, dopisů, fotografií osobních zápisků, námětů. V devadesátých letech se mi podařilo vydat torzo jeho pamětí Pod tou starou Lucernou, ale dál jsem se tehdy nedostala. Nebyla na to doba a já si potřebovala vybojovat vlastní zápas: být něčím víc, než „dcerou pana Brdečky.“  Otcův odkaz se pak stěhoval z jednoho bytu do druhého, léta plynula a já pochopila, že je to na mně – vždyť by z něj mohl zbýt právě jen ten Joe. Bylo jasné,  že to chce velkou,  krásnou a hodně barevnou knihu. Napsala jsem ji. Ale ta moje kniha o něm je jen částí téhle velké, kterou vytvořil třicet let po své smrti on sám.

Jediné nakladatelství, které bylo tak finančně i graficky náročného počinu  schopné, bylo Arbor vitae. Autorské, grafické a editorské práce nám zabraly dva a půl roku, kdy jsme všichni střídavě ztráceli nervy, orientaci, obrázky i sílu. Zároveň ta práce ale přinášela radost a s chutí u nás málo viděnou ji finančně podpořili jednotlivci i instituce.

Otec miloval krásné knihy – na téhle by mu myslím vadilo jen to, že je tak těžká.

Ale jinak to nešlo. Chtěli jsme čtenáře provést jeho legračním, děsivým a hlavně krásným vnitřním světem, který mu byl obranou proti tuposti, nedostatku fantazie a  vědomí vlastního konce.

Další články

Nakladatelství Fragment hlásí, že nejúspěšnější beletristickou českou novinkou roku 2013 je kniha Zdeňka Svěráka Po strništi bos. Od října do prosince se jí prodalo 56 171 výtisků.  Vychází přitom z žebříčku Svazu českých knihkupců a nakladatelů. Jak vlastě takový žebříček prodejnosti vzniká?
Aktuality

Zrcadlo, zrcadlo, kdo je v Česku nejprodávanější?

Nakladatelství Fragment hlásí, že nejúspěšnější beletristickou českou novinkou roku 2013 je kniha Zdeňka Svěráka Po strništi bos. Od října do prosince se jí prodalo 56 171 výtisků. Vychází přitom z žebříčku Svazu českých knihkupců a nakladatelů. Jak vlastě takový žebříček prodejnosti vzniká?
 | Tomáš Weiss
Fotograf František Drtikol (1883 - 1961) patří ke klasikům světa fotografie. Teď byla, díky výzvě Českého rozhlasu, nalezena nová alba fotografií z jeho ateliéru a další Drtikolovy artefakty.
Aktuality

Jak Český rozhlas pomohl najít neznámého Drtikola

Fotograf František Drtikol (1883 - 1961) patří ke klasikům světa fotografie. Teď byla, díky výzvě Českého rozhlasu, nalezena nová alba fotografií z jeho ateliéru a další Drtikolovy artefakty.
 | Tomáš Weiss
Jsou různé druhy literatury, pro které se elektronická podoba hodí lépe než pro jiné. Odborná literatura k nim zcela určitě patří. Mít některé knihy ve studijní nebo profesní elektronické pohotovosti je praktické a užitečné. Od roku 2014 vám s e-formáty svých knih vychází vstříc nakladatelství Karolinum.
Aktuality

Odborné knihy z Karolina jako e-knihy

Jsou různé druhy literatury, pro které se elektronická podoba hodí lépe než pro jiné. Odborná literatura k nim zcela určitě patří. Mít některé knihy ve studijní nebo profesní elektronické pohotovosti je praktické a užitečné. Od roku 2014 vám s e-formáty svých knih vychází vstříc nakladatelství Karolinum.