Poslední kniha Juliana Barnese Levels of Life
Julian Barnes, anglický literát, frankofil, kterého si, myslím, víc cení ve Francii než doma, ve Velké Británii, potvrzuje tu starou pravdu, že doma je težké být prorokem. Britské i americké literární kritice dělá problémy Barnese zaškatulkovat. Rád totiž střídá literární kabáty. Přezdívku "literární chameleón" si vysloužil nejen proto, že psával i detektivní prózu pod pseudonymem Dan Kavanagh, a že má za sebou úctyhodné množství literární tvorby, ale hlavně proto, že přichází vždy s něčím úplně jiným. Jeho tvorba se vymyká jakékoliv specifické kategorizaci a bezproblémově bourá železné opony literárních žánrů. Ať už literární kritika a vydavatelé nazývají jeho knihy romány nebo povídkami, Julian Barnes je esejistou. Všechno, co do této chvíle napsal, je vlastně jedna velká esej o lásce, přátelství, věrnosti, zradě, smrti, obsedantnosti a soužení. Společným jmenovatelem je vždycky člověk. Barnes je stoprocentním humanistou a představitelem neorenesance moderní anglické literatury.
Psát o smrti, smutku a truchlení není lehké. Ještě těžší je psát o tom tehdy, když se nás to osobně dotýká a nejtěžší je dělat to veřejně, bez trapnosti, patosu, sentimentality a filozoficky na úrovni. Přesně o tom je poslední, útlá kniha Juliana Barnese Levels of Life. Je rozdělená do třech částí (tři sekce se v Banesově tvorbě objevují často), ze nichž až poslední mluví konkrétně o smrti jeho manželky Pat Kavanaghové, se kterou prožil třicet, očividně harmonických, let. V první části The Sin of Height historiograficky vzpomíná na průkopnictví francouzských a anglických vzduchoplavců. Jedním je Gaspard - Felix Tournachon, alias Nadar, exaltovaný nadšenec, který spojil touhu po létání s fotografováním. Umožnil podívat se na Zemi z výšky. Filozoficky řečeno: pokusil se změnit subjekt v objekt.
Druhá část On the Level je prozaická metafora o plachtění a pádu. Dozvídáme se v ní o setkání dvou bohémů, herečky Sarah Bernhardt a člena Anglické královské jízdy Freda Burnabyho.
"Spojíte dvě veličiny, které předtím spojené nebyly, a svět se změní. Někdy to vyjde a jindy ne..." píše Barnes.
Ke svému osobnímu, velmi intimnímu letu k výškám, se Barnes odhodlá až ve třetí části knihy The Loss of Depth. Letí v balónu třicet let, pak nastane porucha a začíná pád, který trvá třicet sedm dní ode dne stanovení diagnózy. Barnes havaruje a přistává jako vdovec...
Počátky vzduchoplavby a fotografie v 19. století, slouží autorovi jen jako symboly pro lásku, vzplanutí, let ve výškách, úspěšné přistání nebo tragický pád s následky. Píše o smrti, smutku a samote ateisticky, ale bez hysterie. Jsme sami, když se narodíme i když umíráme.Co vlastně od lásky chceme? Utišit hlad po spojení. Společně vyletět, padnout a zemřít. Tím to všechno končí. Pocítit chuť života a smrti. Jsou to dvě antagonistické a navzájem se doplňující fáze jedné a té samé reality. Sloučení a destrukce splynou v jeden celek a na zlomek vteřiny se nám před zrakem mihne dokonalost bytí. Jako z letícího balónu.
Julian Barnes je jako vždycky jazykově jasný, filozoficky přístupný a intelektuální, vtipný a vysoce inteligentní diskutér.
Julian Barnes: Levels of Life
128 str. nakladaelství Alfred A.Knopf 2013
Danica Hollá, slovenská literární redaktorka a překladatelka, autorka několika doslovů k anglosaským překladům někdejší slovenské edice Odeon, momentálně žije v USA a vyučuje na Seattle University, podílí se na ediční přípravě Revue svetovej literatúry, která na Slovensku pravidelně vychází.
ze slovenštiny přeložil tw