Já, já, já....jenom já...ať si každý pomůže sám!

Ayn Randová (1905 - 1982) chtěla nejprve psát scénáře pro Hollywood. Nakonec se ale díky knihám Zdroj a Atlasova vzpoura stala Panenkou Marií čistého kapitalismu. Jdi za svým štěstím, urvi, co se dá, nemůžeš za to, že jsi schopnější než ti kolem tebe. Neexistuje nic jako "veřejný prospěch". Žádná víra, žádná společnost, žádné sebeobětování. Nejvyšší hodnotou je tvoje štěstí. Nevím, jak vy, ale já slyším Santa Klause.

Zdroj a Atlasova vzpoura jsou vlastně dva teoretické spisy objektivismu (tento název dala svojí filosofii Randová), zasazené do hodně schématického pokusu o literární příběh. Cílem obou je sdělit světu, že pouze ryzí objektivní kapitalista může být opravdovým člověkem. Nejvyšší instancí všeho je totiž člověk sám a jeho rozum. Prioritu má smyslové poznání skutečnosti. Co nepoznáváme smysly, neexistuje. Je mi líto, ale v 21. století už tohle tvrzení obhajují jen zabednění myslitelé. Stačí se zeptat kvantových fyziků. A pohrdání emocemi jako nečím nedospělým? Zajímavá rozumová frajeřina, ale skoro se chce říct, že na každého jednou emocionálně dojde.

Americký Kongres označil v roce 1991 Atlasovu vzpouru za druhou nejvlivnější knihu v USA. První byla Bible. I přesto je to ten nenepravděpodobnější bestseller, jaký si dokážu představit. Možná v něm lidé budou hledat návod k tomu, jak být v životě úspěšnějšími, bohatšími, asertivnějšími, sebejistějšími. Možná to bude takový myšlenkový inkubátor budoucích vítězů.

Randové objektivismus je jedním z pokusů nasměrovat člověka ke krajnímu individualismu. Možná je egoismus lidem skutečně přirozenější než pomoc druhému. Nevím, jak vám,ale mně bylo vždycky příjemné, když jsem v životě potkal ty, kteří mi, byť i se sebezapřením, pomohli.

Atlasova vzpoura Ayn Randové je svědectvím o jednom směru přemýšlení o člověku. Pochopitelně , že nejde o nějakou konečnou filosofii, která jediná "ví" a "dokazuje". Je-li svět opravdu černobílý (jak tvrdí Randová)  nebo barevnější, to se asi v žádné knize ani najít nedá.