Hihňat se u stropu, lítat po zahradě...

/ Mirka Fojtíková

Vždycky jsem se chtěla umět tvářit odměřeně i znechuceně jako chůva Mary Poppinsová. Je totiž užitečné umět „dělat obličeje“, když máte malé děti. Taky by se mi šikla její kouzelná taška a skvělý deštník! Co si budeme povídat, na zázraky není nikdy pozdě a když máte děti, vždycky se nějaká Mary hodí, ostatně anglické domácnosti jich bývaly plné...

Ohlídat dvě malé děti ale není nikdy hračka, když však umíte lítat, máte sladkou medicínu a umíte se patřičně „tvářit“ je to skoro hračka!

Děj této slavné knihy si asi nemusíme příliš připomínat takže postačí pár detailů. Znáte Třešnovou ulici? Jistěže ano! A manžele Banksovi? Ale ano, to jsou ti co mají tři malé děti, ale jedno je ještě nevinné miminečko, které nezvládá dělat vylomeniny jako jeho dva sourozenci, Michael a Jane. Pan Banks pracuje v bance, jak příznačné, že, a jeho milá paní se angažuje na poli moderních žen, a tak na děti zbývá málo času. Na scénu přichází Mary Poppinsová. Na první pohled normální guvernantka jakých jsou tucty, na druhý pohled ale nebezpečná i kouzelná osoba! Jen aby nezafoukal brzy zase vítr, na který Mary tak toužebně čeká, jen to ne, ten by ji totiž zase odnesl a to by byla veliká škoda. Kdo jiný než Mary může vzít děti na návštěvu ke strýci Albertovi kde se „prosmějete“ až ke stropu? A co okouzlující Bert, který kresbou na chodník způsobí neobyčejný den Mary Poppinsové?

Kniha Pamely Lyndon Treversové je dnes už klasikou. Její autorka, australská rodačka, která později procestovala svět aby se později usadila v Lonýně, se výrazně prosadila právě sérií knih o guvernantce Mary Poppinsové, kterou loni vydalo nakladatelství Albatros (pochopitelně už několikáté vydání). Za zmínku také stojí oskarový snímek z roku 1964, který knihu  proslavil. Chcete-li tedy dětem dopřát fantastické dobrodružství a mít u toho navíc dobrý pocit, že jim dopřáváte kvalitní četbu, neváhejte a berte Mary! Je jedinečná, i Banksovi to mohou potvrdit, reference má jednoznačně nejlepší!

Místo lítání a hihňání se u stropu můžete ale taky běhat se Zuzou po zahradě. Je to totiž skoro stejné dobrodružství, jen snad, že Zuza se opravdu bojí! Tatínek totiž zapomněl na velkou fantasii své malé dcerky, kterou bere pravidelně na jejich zahrádku v zahrádkářské kolonii. Tou obchází velký pes, o kterém se Zuza domnívá, že je vlk... který hledá starou belu (jak řekl tatínek)...

„Kde bydlí tahle Bela, přemítá Zuza před spaním. Jednou má rozpadlý dům, jindy spí v pouťové maringotce, stromy kolem jsou temné a neshazují listí. Houpou se ve větru, až to praští a skučí. Černý pes se prohání houštím a vyhlíží, jestli někdo nezabloudí moc blízko. Číhá, plíží se, oči se blýskají, a když zavije a vrhne se vpřed, Zuza se probudí celá zpocená“.

Knihu Zuza v zahradách  vydalo loni nakladatelství Labyrint. Napsala ji Jana Šrámková, Součástí knížky jsou skvělé ilustrace od Andrey Tachezy, někdy „jenom“ stránkové, často ale rozkládací! Pokud Vám tep nestoupne dostatečně u četby, věřte, že dokonáno bude u obrázků, které vezmou dech Vám i Vašim dětem!

Mirka Fojtíková, Městská knihovna Praha