Kniha, která radí, jak si nedat v podnikání radit

/ James Watt

"Firmy krachují. Umírají. Upadají v zapomnění. Revoluce neumírají nikdy. Proto se pusťte do revoluce, ne do podnikání. Dnes už nestačí jen založit firmu. Potřebujete jasný cíl, poselství a důvod existence. S Martinem jsme nezaložili jen pivovar – naším posláním bylo probudit v lidech stejnou vášeň pro pivo, jakou máme my. James Watt - Punkové podnikání
"Firmy krachují. Umírají. Upadají v zapomnění. Revoluce neumírají nikdy. Proto se pusťte do revoluce, ne do podnikání. Dnes už nestačí jen založit firmu. Potřebujete jasný cíl, poselství a důvod existence. S Martinem jsme nezaložili jen pivovar – naším posláním bylo probudit v lidech stejnou vášeň pro pivo, jakou máme my. James Watt - Punkové podnikání

Když vám někdo řekne, abyste hledali díru na trhu, pošlete ho do háje. Nechápu, proč by někdo dělal takovou pitomost. Ta iluzorní díra, kterou bychom zřejmě všichni měli zaplnit, je blesková cesta do pekel. Celá ta představa o dírách na trhu je přežitý blud, který by měl skončit na smetišti dějin. Nejspíš ho vymyslel nějaký profesor „podnikání“, který nikdy nezaložil ani klub sběratelů známek, natož firmu. Nehledejte díry na trhu. Nebuďte ubožácká pijavice, která sbírá drobky z podprůměrného koláče někoho jiného. Upečte si vlastní koláč! Pokuste se vytvořit celý nový trh. Začněte budovat kategorii, ne firmu. Buďte rybou ve vlastnoručně vybudovaném rybníčku a pak ten rybník rozšiřte. Když budete plavat v rybníku někoho jiného, někdo
vás schlamstne. Svůj záběr musíte zúžit do takové míry, že pro vás žádný trh existovat nebude. Budete tak mít úžasnou příležitost vytvořit zcela novou kategorii. Pak se můžete zaměřit spíše na její rozvoj než na to, jak se bude vaše značka odlišovat od ostatních. Máte-li být přesvědčiví, důvod vaší existence musí přesahovat vaši značku, pokud se zaměříte na vytvoření zbrusu nové kategorie, která vás nadchla, okamžitě získáte větší věrohodnost i význam. Nám nejde o rozvoj firmy BrewDog, ale o to, aby víc lidí pilo skvělé pivo. Tečka.
Firma GoPro nevyrobila jen videokameru. Nehledala díru na stávajícím trhu s kamerami. Nechtěla stávajícím zákazníkům nabízet o něco lepší kamery, než už měli. Chtěla prodávat nový typ kamery zcela novým zájemcům. Vytvořila zcela novou kategorii a stala se průkopníkem ve výrobě maličkých HD kamer pro milovníky extrémních sportů a zároveň vybudovala úžasný podnik.
Síla značky je nepřímo úměrná jejímu záběru, proto buďte vrcholně soustředění a váš produkt ať je maximálně vyladěný. Teprve pak vás čeká lákavý úkol vytvořit značku a definovat svůj vlastní trh. Nepaběrkujte a nežebrejte o zbytky: vytvořte si vlastní pravidla a existujte ve vlastním prostoru. Díky svému úzkému zaměření můžete vytvořit zcela novou kategorii, která může přinést velkolepý, dlouhodobý růst a vzbudit zájem zákazníků. Nakonec se tak můžete stát předním hráčem na trhu.
„Firma BrewDog hrála v rozvoji řemeslné výroby piva v Británii zásadní roli. Nepřeháním, když řeknu, že změnila podobu britského piva.“ Pete Brown (punker, který píše o pivu)
Roku 2007 ještě Británie řemeslně vyráběné pivo neznala a člověk si mohl vybrat mezi průmyslově, masově vyráběným ležákem a fádním, v podstatě nudným světlým sudovým pivem. Chtěli jsme iniciovat v Británii vznik kategorie řemeslně vyráběného piva. A to se také povedlo. Když jsme zakládali firmu BrewDog, uvědomili jsme si, že pokud budeme usilovat o podíl na stávajícím britském trhu s pivem, daleko se nedostaneme. Malé marže a dominance celosvětových značek malému, byť talentovanému výrobci velký prostor nedávaly. Chtěli jsme si tedy vytvořit vlastní prostor a taky hrát jen podle námi stanovených podmínek. Vytvořili jsme si vlastní pravidla a rozhodli se v Británii založit a vybudovat trh s řemeslně vyráběným pivem. Měli jsme tak pod kontrolou maloobchodní ceny, zaujali nový druh a novou generaci zákazníků, získali oddané stoupence a vytvořili úplně nové odvětví. K rozvoji nové a rychle se rozvíjející kategorie, kterou jsme vytvořili v Británii, jsme se odhodlali už v roce 2007 a díky této strategii se naše podnikání rozrostlo a stali jsme se synonymem pro řemeslnou výrobu piva i lásku k
němu. Specifický segment je nový mainstream. Chcete-li mít aspoň nějakou šanci uspět, musíte začít nenápadně, na okraji, bez povšimnutí. To, co bylo nemožné před deseti lety, je dnes
ráj plný příležitostí, protože hranice, meze a vzdálenosti ztratily na významu. Musíte vytvořit něco naprosto zvláštního, něco, co zprvu hodně nadchne jen malé množství lidí. Dnes se můžou informace svobodně a rychle šířit po celém světě, a získáte tak bezprostřední přístup k vlastnímu kmeni nadšenců. Pokud - a to je podmínka – nabízíte něco, co za to stojí.
James Watt, spoluzakladatel pivovaru BrewDog
 
Firma BrewDog se zrodila v roce 2007 v boudě na zapadlém a bohem zapomenutém průmyslovém pozemku v severovýchodním Skotsku. Spolu s Martinem Dickiem (svým nejlepším přítelem) založil James Watt maličký pivovar s jedním velkým posláním: způsobit revoluci v britském pivovarnictví a úplně změnit pivní kulturu ve Spojeném království.
Firma, která roku 2007 začínala ve dvou lidech a s jedním psem, se za necelých osm let organicky rozrostla v podnik, který zaměstnává přes 500 lidí. Dnes pivo značky BrewDog vyváží do více než padesáti zemí na celém světě, snaží se narušovat představy o tom, co je pivo, vrací mu chuť a řemeslnou kvalitu, a v lidech tak probouzí vášeň pro skvělé, řemeslně vyráběné pivo. Supermoderní pivovar, který pořád sídlí v severovýchodním Skotsku, patří k technologicky nejpokročilejším a nejekologičtějším na světě. Kromě něj firma vlastní a provozujeme přes čtyřicet barů značky BrewDog na exkluzivních místech v Tokiu, Londýně, Edinburghu,Sao Paulu, Římě, Helsinkách, Berlíně a ve Stockholmu. Nedávno zahájila stavbu velkého pivovaru ve městě Columbus v Ohiu.

Další články

Budou naše děti ještě přemýšlet jako my? Budou rozumět našim zkušenostem a obavám? Není pochyb o tom, že internet mění naše vnímání, dokonce přímo funkce našeho mozku. Kniha Nicholase Carra Nebezpečná mělčina se pokouší analyzovat stav lidské psychiky v době digitální.
Ukázky

Nakonec to nebude tak, že se stroje stanou lidštějšími, ale lidé budou strojovější

Budou naše děti ještě přemýšlet jako my? Budou rozumět našim zkušenostem a obavám? Není pochyb o tom, že internet mění naše vnímání, dokonce přímo funkce našeho mozku. Kniha Nicholase Carra Nebezpečná mělčina se pokouší analyzovat stav lidské psychiky v době digitální.
 | Tomáš Weiss
Většina z nás chodidla spolu se zbytkem těla uvěznila v kleci. Jakmile jsme začali chodit, rodiče nás vsadili do bot. Máme zvláštní boty na běhání, do školy, na tancování, na téměř každý sport – dokonce i na doma. Kvůli naší kultuře „obutosti“ většina lidí nikdy nepocítí neuvěřitelnou škálu smyslových informací, které svět skýtá neobutým nohám. Katy Bowmanová - Celým tělem naboso.
Ukázky

Proč chodí ten Dušek bos?

Většina z nás chodidla spolu se zbytkem těla uvěznila v kleci. Jakmile jsme začali chodit, rodiče nás vsadili do bot. Máme zvláštní boty na běhání, do školy, na tancování, na téměř každý sport – dokonce i na doma. Kvůli naší kultuře „obutosti“ většina lidí nikdy nepocítí neuvěřitelnou škálu smyslových informací, které svět skýtá neobutým nohám. Katy Bowmanová - Celým tělem naboso.
 | Katy Bowmanová
Peter Wohlleben je vystudovaný lesník a má za sebou čtvrtstoletí praxe uprostřed stromů. Jeho kniha o tom, že jsou stromy velmi pravděpodobně mnohem citlivější organismy než jsme si v moderní době chtěli namluvit, není žádný fantasmagorický úlet. Je to vlastně pořád dokola - myslíme si, jak jsme mazaní a  posmíváme se všemu, čemu nerozumíme. A přitom může být všechno úplně jinak. "Být dřevo" tak nemusí znamenat nemehlo, ale extrémní citlivost.
Ukázky

Nerušit mazlící se buky!

Peter Wohlleben je vystudovaný lesník a má za sebou čtvrtstoletí praxe uprostřed stromů. Jeho kniha o tom, že jsou stromy velmi pravděpodobně mnohem citlivější organismy než jsme si v moderní době chtěli namluvit, není žádný fantasmagorický úlet. Je to vlastně pořád dokola - myslíme si, jak jsme mazaní a posmíváme se všemu, čemu nerozumíme. A přitom může být všechno úplně jinak. "Být dřevo" tak nemusí znamenat nemehlo, ale extrémní citlivost.