Recenze z média Vašeliteratura.cz

Bukowski tak, jak ho má svět rád

Charles Bukowski ani tentokrát nezklamal. Nezklamal ty, kteří milují jeho břitký styl humoru. Dají-li se některé pasáže humorem ještě nazvat. Pro ty, kteří neznají jeho osobitý styl, nutno podotknout, že jeho díla se povětšinou jen málo blíží odpočinkové literatuře, kterou hledáte na konci těžkého dne. Píše o životě silně realisticky a bez jakýchkoliv příkras.

V šedých tónech aneb když vám kněz udělí poslední pomazání

V šedých tónech považuji za ojedinělý svým tématem. Většinou je literatura pro dívky zaměřená na lásku, ale nepodává syrovou realitu dnešních či minulých dnů. Proto má tato kniha pro mě velké kouzlo. Navíc je psaná velmi dobrým svěžím jazykem a děj přirozeně ubíhá. Jediné co bych knize vytkla je zvláštní před konec, dá-li se to tak nazvat. Děj skončil, aniž by nějak vyvrcholil. Když mi zbývalo jen pár stran, lekla jsem se, že tato kniha naváže na poněkud otravnou tradici trilogií, ale ne, příběh doopravdy skončil. Ovšem trochu prazvláštně. Působil na mě trochu nedotaženě, ale možná se jen netrefil do mého vkusu. Každopádně tento příběh by bylo škoda ponechat uzavřený v knize na regálu knihkupectví. V šedých tónech rozhodně stojí za přečtení.

Království za syna

Předveďte mrtvé je úžasný knižní počin, který se z minulosti pokouší vykutat na světlo osobnost, která utvářela dějiny, a přitom nebyla panovníkem. A těším se, až jej Hilary Mantelová opět vytáhne na denní světlo v posledním díle, který má nést název The Mirror and the Lamp.

Dobrodružství pro jednadvacáté století

Robin Sloan vystavěl svůj román Nonstop knihkupectví pana Penumbry na střetu starého s novým, aby ukázal všem, kdo zapomínají, že je třeba v životě udržovat kontinuitu, že není všechno staré k zahození. Jeho brilantní vypravěčský um nás ponoří až po krk do děje. Napínavý příběh z knihkupectví musí ocenit každý pravidelný čtenář, kterého přenese od slov k technickým novinkám, i milovník moderních technologií, jehož přiměje nahlédnout do regálů knihoven a knihkupectví. V působivém románu najdeme spoustu tipů ke čtení, spoustu podnětů k přemýšlení. Autor je výtečný vypravěč, dokáže zcela upoutat čtenáře svým živoucím a citlivým textem.

Humor jako obrana a zbraň

Nakladatelství Argo učinilo vskutku vynikající počin, když přikročilo k vydání knihy povídek Davida Sedarise Naháč. Tento americký spisovatel řeckého původu je po právu považován za jednoho z nejlepších humoristů současnosti. Naháč je povídkový soubor, avšak každý z textů vždy pojednává o Sedarisově rodině, kdy on sám je nejen vypravěč, ale i ústřední hrdina. Sedaris je ve svém humoru nemilosrdný. Jeho silnou stránkou je shazování sebe sama. Zpočátku nevíte, jestli ho máte brát vážně, ale nakonec vás překvapí, že ano. Dokáže totiž rozvibrovat nejen vaši bránici, ale současně se úspěšně pokouší o reflexi soudobého světa a mezilidských vztahů založených hlavně na pokrytectví.

Šílenci nebo géniové?

(...) Grössingová nám ve své knize představuje Habsburky, jak je neznáme, nejen jako velké vládce, ale jako lidi, kteří měli své přednosti a slabosti. Kniha je napsána velmi dobře, nezahlcuje detaily, ani poznámkovým aparátem, i když bych jej v některých chvílích ocenila. Jedná se však o knihu populárně naučnou, takže je vše v naprostém pořádku. Na konci autorka přidává seznam použité literatury, seznam vyobrazení a jmenný rejstřík. Na knize je patrná i pečlivá práce překladatelky Jitky Perglové, německý originál je velmi dobře převeden do češtiny. Nezbývá než doufat, že si knihu čeští čtenáři najdou, neboť určitě stojí za přečtení. Abychom neviděli Habsburky jen černobíle.

Máte doma puberťáka?

(...) Marcella Marboe, autorka zmíněné knihy, ale nezvolila název jen jako provokaci, která má zvýšit prodej, ale jako spojovací téma svých povídek. Ve sbírce najdeme devět povídek, v nichž se autorka snaží dívat na svět očima odrůstajících dětí, a také zpětně ukázat, jak se svět dívá na ně. Dospívání není jednoduché období. Nesnadné pro dospívajícího a možná ještě náročnější pro jeho okolí. (...) Povídky Marcelly Marboe vycházejí ze stále aktuálních situací, protože mládež, ať si kdo chce co chce říká, je stále stejná. V současnosti i v minulosti dochází ke snaze opustit názory i cesty rodičů a vydat se vlastním směrem. Taková snaha automaticky vede ke konfliktům i mezi relativně hodnými dětmi a chápavými rodiči. Oběma stranám pak nezbývá, než toto období, trvající zdánlivě nekonečně dlouho, přežít. Autorka se na to dívá s nadhledem, místy i humorem a pro rodiče je to vítaný pohled z druhé strany.

A všechno dobře dopadlo

(...) V současné době něco podobného platí i v oblasti literatury pro mládež. Násilí proniká i tam, texty mnohdy přejímají akčnost amerických filmů. V takové atmosféře mají odlišné příběhy těžkou pozici, děti je mohou odmítat jako nudné. Přesto je dobře, že to někteří autoři nevzdávají. Spisovatelka Ilona Fryčová je jednou z nich, vydavatelství JaS nedávno vydalo její knihu Varování. Sedm příběhů v knize Varování má jednotnou koncepci a mnoho společných rysů. Nejvýraznějším, prostupujícím všemi povídkami jako primární téma, jsou duchové. Autorka vychází z názoru, že v určitých případech zůstávají duše zemřelých mezi námi a zjevují se senzitivním jedincům. V knize Varování navíc pomáhají těm, kdo jejich pomoc potřebují. Hrdinové povídek jsou děti ve věku okolo deseti let, tedy v jednom z velmi citlivých životních období. Autorka je staví do situací, v nichž jsou ohroženy zcela reálným nebezpečím, v současné době se běžně vyskytujícím.

Každý je v něčem nejlepší

(...) Všechny situace jsou popsány s lehkostí. Ivona Březinová zvolila milý slovník. Mýdlová Madla je potrestaná tím nejhorším způsobem – vyloučením ze společné zábavy. Kluci Margošovi nejsou totiž černí nebo špinaví, ale černovlasí. Nejde o nějakou proromskou propagandu, spíše autorka klade důraz na to, abychom posuzovali ostatní přes jejich dobré vlastnosti a dovednosti. (...) Text je vtipný a ještě teď se směju díky panu Kořánovi. Knihu doporučuji jako dárek pro vaše blízké, nad touto knihou se může pobavit celá rodina. Příběhy mohou ožívat také na výkresech vašich dětí, proto si myslím, že příběh kluků Margošových skutečně patří do současné dětské literatury. Hezké čtení!
Zobrazuji 1 - 20 z 24 položek
1 2 > >>
Zobrazit 20 40 60 100 položek