Ten, co se u nás doma pěkně zabydlel

Vyšla další biografie spoluzakladatele firmy Apple. Zrození vizionáře sice vychází později než jiné knihy o Stevu Jobsovi, ale konečně je tady informovaný a mnohovrstevný text o komplikované osobě, která se přímo podílela na zřetelné celoplanetární změně lidských životů.

Jak píše autor knihy Bret Schlender, novinář, který se s Jobsem znal opravdu dobře mnoho let, teprve při psaní knihy si uvědomil, k jakému obrovskému vnitřnímu přerodu u Jobse během let a během událostí jeho osobního života došlo. A byla to cesta dlouhá a často pro Jobsovo okolí krajně nepříjemná. Člověk, který se hnal za svými představami bezohledně, který okousával svoje spolupracovníky až z nich zbyly jen ohryzky, se postupně měnil. Protože to se prostě stává i vůdčím osobnostem, že je zaskočí lidskost a jiné, než misionářsko-technologické důrazy jejich života.
Dnes už je evidentní, že Steve Jobs (1955 - 2011) byl nejen spoluzakladatelem Applu a dalších firem, ale že stál u obrovské technologické proměny světa, která už má a ještě bude mít nedozírné následky. Lidé jako Jobs, Gates nebo Bezos s pomocí internetu proměnili během čtvrtstoletí planetu k nepoznání. Jejich přístroje a technologie změnily téměř všechno, včetně člověka samotného. Jejich chytré aplikace a přístroje se staly nejbližšími přáteli, vždy po ruce, vždy nabízející nekonečný svět informací a zábavy k použití. Když si člověk uvědomí, že někteří mladí uživatelé internetu a mobilních sítí vůbec netuší, kde se možnost jejich propojení se světem vzala a berou ho za samozřejmost jako vodu nebo vzduch, pochopí, jak obrovskou moc nad lidmi těch několik technologických firem získalo. Na začátku hrstka podivínských začínajících podnikatelů se přerodila v kapitány světa, vlastnící obrovská impéria. Ti rozcuchaní idealisté z garáží vybudovali jako samouci firmy, nad jejichž bohatstvím a vlivem na svět zůstává rozum stát.
Steve Jobs se stal Edisonem, Fordem, Disneym a Elvisem v jedné osobě už pro několik generací. Z jeho přístrojů, označených nakouslým jablkem je kult, jistý druh sektářství, technika dokonale domyšlená tak, aby sedla do ruky, do hlavy a aby v neposlední řadě vzbuzovala příjemné emoce. Za touto vizí stál Steve Jobs od začátku. A nedělal si nějaký průzkum toho, co lidi chtějí a co je baví. Měl svoji vizi...a tu lidem vnutil.
Je dobrým vysvědčením knihy, že v ní najedeme vlastně několik Jobsů. Jobse vizionáře, Jobse šéfa, Jobse zaměstnavatele, Jobse manžela, Jobse přítele, Jobse miliardáře, Jobse s rakovinou....protože až propojením toho všeho můžeme zahlédnout přibližně reálné obrysy člověka, který se z jistých ohledů vymknul možnostem racionálního portrétu. Každodenně když vidím iPad v rukách své dcery, když vidím, jak bravurně jezdí prsty po dotykové obrazovcem, jak v jednu a tu samou chvíli píše známým, pouští si hudbu a fotí...zadívám se vždycky na logo s nakouslým jablkem poznání z rajské zahrady...Vím, že s námi vlastně Steve Jobs bydlí víc, než je zdrávo, ale také vím, že dostat ho z baráku není v mých silách. Takovou sílu má zhmotněná vize Steva Jobse.