První díl obsahuje cvičení z oblasti praktického života zahrnující péči o vlastní osobu a smyslové výchovy, jako je poznávání rozměrů, barev, rozvoj hmatu, sluchu a dalších smyslů, poznávání forem a tvarů a další.
Učitelé v praxi i studenti pedagogických oborů prohloubí své znalosti na poli práce se živou abecedou a se slabikářem, jaký typ slabikáře si vybrat, které pomůcky je možné využívat a jak celkově přistupovat k výuce čtení a psaní.
Co se stane s cukrem, který nasypeme do čaje? Odkud máme elektřinu? Podobné otázky podněcují dětskou zvídavost a učitel udělá to nejlepší, pokud dítěti neposkytne okamžitou odpověď, odborné věsvětlení. Věda není něco, co by se děti měly učit nazpaměť
Kniha známého autora nabourává vžité představy, že děti jsou naším majetkem, příležitostí k naší manipulaci, materiálem k našemu svévolnému tvarování podle svých představ. Ukazuje, jak můžeme pouze asistovat při jejich samostatném vývoji ...