Pod funerálně – milostným názvem otvírá se deník malíře, současného umělce žijícího na maloměstě uprostřed Moravy, mimo kulturní centra. Bez svého galeristy, zato s rezatým kocourem a ženou vřetenovitých údů a bystrého úsudku.
Antická mytologie tvořila nezastupitelnou součást barokní nástěnné malby, neboť se stala očekávatelnou formou (nejen) světské reprezentace, plníc tak prostory většiny zámeckých a palácových rezidencí.
Kniha představuje světově proslulá fotografická díla české avantgardy 20. let minulého století v kontrastu s tvorbou nejoriginálnějších současných českých a v Česku žijících slovenských autorů z konce minulého století.
Kniha představuje umělecká díla v historické budově Národního divadla – především slavné Alšovy lunety z cyklu Vlast a obrazy a nástěnné malby Františka Ženíška. Naleznete zde kapitoly věnované zrodu výzdoby a dobovému zápolení Aleš versus Ženíšek.
Zdenek Rykr je dnes řazen k nejoriginálnějším umělcům první poloviny 20. století v Čechách. Velká škála Rykrovy kreativity ukazuje na neuvěřitelnou tvůrčí energii umělce, který neustrnul a vždy hledal nové výzvy.
Vincenc Hehl (1901–1977) žil tiše a skromně. Po léta kreslil ilustrace komorního charakteru do dnes nevyhledávaných knih. K širšímu uznání a věhlasu mu chyběly ostřejší lokty a větší víra v dar talentu.
Historička umění Julie Jančárková sleduje na základě jedné z nejkvalitnějších sbírek ruského umění z Galerie výtvarného umění v Náchodě obecnější téma.