Publikace je reprezentativním výborem z díla významného historika Jiřího Malíře, zaměřeným na tři významné oblasti jeho badatelské práce – dějiny politického stranictví, dějiny občanské společnosti a dějiny vzdělání.
Jiří Trávníček se už řadu let zabývá čtenářstvím.
Jeho publikace, založené na kvantitativním výzkumu (Čteme? a Čtenáři a internauti), přinesly po mnoha letech konečně důležitá data o oblasti, která zůstávala stranou zájmu literární vědy.
Autorka v předmluvě této knihy vyjadřuje přesvědčení, že porozumění je základním předpokladem nejen kvalitního, bezkonfliktního soužití generací, ale i pro pozdější péči o nemocné seniory.
Ve stanovisku jeho autor argumentuje, že malý růst ekonomiky ovlivňuje slabá domácí poptávka podkopávaná politikou pravicových vlád, které redukují výši mezd ve veřejném sektoru.
Monografie je věnována pedagogickému konceptu, podle nějž by všechny děti měly navštěvovat třídy hlavního vzdělávacího proudu, a to bez ohledu na stupeň svého postižení.