Publikace je ohlédnutím za třicetiletým působením Galerie Jiřího Jílka v Šumperku a zároveň souhrnným katalogem výstav za rok 2023, kdy se autorky a autoři svými výstavami vztahovali k profilaci a významu Galerie Jiřího Jílka.
Tvorba Zbyňka Sekala (1923–1998) se v mnohém vymyká nejen českému, ale i světovému sochařství. Vyrůstá ze středoevropské modernistické tradice a svými východisky se dotýká principů, které jsou příznačné východní vizuální kultuře, především japonské.
V souboru studií sleduje P. Wittlich příběh evropského moderního sochařství: ukazuje váhu jeho vzorů, zápas o nové pojetí prostoru, význam světelné režie sochy a nuance tvůrčího procesu, zakotveného již v přípravě soch.
Reprezentativní katalog stejnojmenné výstavy, který obsahuje všechny sbírkové předměty Regionálního muzea v Litomyšli k tématu Josefa Portmana, Josefa Váchala a k dějinám a činnosti Portmonea – Musea Josefa Váchala v Litomyšli.
Stopy k bilanční výstavě Michala Škody (*1962) – umělce solitéra, kreslíře, sochaře, autora místně specifických instalací a kurátora s mezinárodní reputací, který je v jižních Čechách doma.
Publikace Zahrady mnicha Rabinoviče vznikla u příležitosti konání stejnojmenné výstavy Viktora Pivovarova v Domě umění města Brna. Autor na této výstavě představil především svá nejnovější díla, i když cyklus, který dal výstavě název, vznikl dříve.