Zen, minimalismus, groteska - co všechno lze vydolovat z recyklátu

/ Tomáš Weiss

Netřeba asi psát o tom, jak velkou má u nás tradici výtvarná koláž. Toyen, Štýrský, Kolář, Hrabal...Pochopitelně, že nestačí jen vzít si nůžky a staré noviny, časopisy nebo knihy a šmikat a šmikat. Chce to mít také oko, cit a možná i štěstí. Jeden takový přístup a jeho výsledky teď můžete vidět a číst v knížce Recykliteratura.
Netřeba asi psát o tom, jak velkou má u nás tradici výtvarná koláž. Toyen, Štýrský, Kolář, Hrabal...Pochopitelně, že nestačí jen vzít si nůžky a staré noviny, časopisy nebo knihy a šmikat a šmikat. Chce to mít také oko, cit a možná i štěstí. Jeden takový přístup a jeho výsledky teď můžete vidět a číst v knížce Recykliteratura.

Možná se někomu ekluje stříhat do knih. Ano, čmárat a vystřihovat jsou slovesa, která jsou nám už od mládí v souvislosti s knihou zakazována. Jenže, co když ve sklepě najdete zvlhlé a od myší poničené exempláře? Co když by všechno jen tak bez užitku mělo skončit ve šmelcu? Není to ten správný čas nabrousit si nůžky a ostrovtip a pustit se do akce? Je to jeden velký výlet do neznáma - dlouho vypadá obrázek jako nepoužitelný, když tu najednou zahlédnete titulek nebo útržek věty, který zcela jasně okysličí jeho dávnou existenci. Jsou to takové šťastné náhody, které dovolí vzniknout nové situaci. Pochopitelně, nesmi se u toho tlačit na pilu a dupat po lovecké stezce. Netřeba být třeskutě veselý až pubertální. Jde spíš o jemost a druhý plán. Spíš než vystříhnout bujené poprsí a kozí stádečko a přidělit dílu nadpis Na pastvě, se oceňuje třeba uměle vytvořený dialog mezi mladou dámou a starším pánem, který se jí ptá: Prý sbíráte zkameněliny?

Ostatně - lidé kolem Recykliteratury mají i základní pravidla, kterými se při své tvorbě řídí:

1. Dílo musí vzniknout pouze kombinací již hotových obrazů a textů.

2. Obrazy nesmí být nijak upravovány, dokresovány, přemalovávány.

3. Texty nesmí být přepisovány. Texty se lepí vodorovně, pokud jsou dlouhé, je lépe je rozstříhat a dělit do řádků pod sebe než zešikmovat.

4. Je možné vytvořit i víceobrázkový cyklus,, ale nelze ho tvořit slepováním či přelepováním obrázků.

5. Recykliteratura ignoruje úvozovky.

6. Text může sloužit i jako komentář obrazu, ale doporučujeme ho používat jako součást dialogu nebo monologu postav či předmětů.

7. Jedna replika může vzniknout z více textů, větu lze složit z různých zdrojů.

Tak tohle je tedy metoda. Můžete si pořídit knihu, nechat se inspirovat... a zkusit vlastní výtvory.

Další články

Anotace na zadní straně obálky prezentuje Pasiho Ilmari Jääskeläinena jako autora tvořícího v proudu magického realismu, finský spisovatel sám vymezil svou tvorbu termínem reaalifantasia (z finštiny se dá volně přeložit jako realistická fantasy). Jeho románový debut Literární spolek Laury Sněžné nás přivádí do fiktivního Zaječína, na první pohled docela normálního finského městečka.
Recenze

Finské městečko záhad

Anotace na zadní straně obálky prezentuje Pasiho Ilmari Jääskeläinena jako autora tvořícího v proudu magického realismu, finský spisovatel sám vymezil svou tvorbu termínem reaalifantasia (z finštiny se dá volně přeložit jako realistická fantasy). Jeho románový debut Literární spolek Laury Sněžné nás přivádí do fiktivního Zaječína, na první pohled docela normálního finského městečka.
 | Jan Mazanec
Role vypravěče knihy Alessandra Piperna S těmi nejhoršími úmysly se ujímá ten nejmladší. Daniel Sonnino je hrdinný zcizovatel dámských punčocháčů, neurotický onanista a mytoman s woodyallenovským profilem. Přistupuje k psaní ságy své rodiny „s těmi nejhoršími úmysly“: své příbuzné zkoumá a soudí a dělá vše pro to, aby odhalil jejich slabosti a jejich viny, špehuje je, vyslýchá je, klade jim nepříjemné otázky. Nutno dodat, že nešetří žádnou z postav románu ani sám sebe.
Recenze

Popsat svoji rodinu s těmi nejhoršími úmysly

Role vypravěče knihy Alessandra Piperna S těmi nejhoršími úmysly se ujímá ten nejmladší. Daniel Sonnino je hrdinný zcizovatel dámských punčocháčů, neurotický onanista a mytoman s woodyallenovským profilem. Přistupuje k psaní ságy své rodiny „s těmi nejhoršími úmysly“: své příbuzné zkoumá a soudí a dělá vše pro to, aby odhalil jejich slabosti a jejich viny, špehuje je, vyslýchá je, klade jim nepříjemné otázky. Nutno dodat, že nešetří žádnou z postav románu ani sám sebe.
 | Alice Flemrová
Po letní pauze rozmrazil literární redaktor a publicista Zdenko Pavelka opět svůj Knižní pól, pravidelný rozhlasový týdeník, který připravuje pro ČRo 3 - Vltavu. Vzhůru za dobrými knihami, nejlepšími přáteli!
Recenze

Knižní pól Zdenko Pavelky

Po letní pauze rozmrazil literární redaktor a publicista Zdenko Pavelka opět svůj Knižní pól, pravidelný rozhlasový týdeník, který připravuje pro ČRo 3 - Vltavu. Vzhůru za dobrými knihami, nejlepšími přáteli!