To, co nás dělí od zmatku, anarchie, teroru, jsou právě fungující instituce a pravidla

/ Český rozhlas - Vltava

Po knihách Vládneme, nerušit z roku 2006 a Hledá se prezident z roku 2008 přišel český novinář, politický komentátor a šéfredaktor týdeníku Respekt Erik Tabery s novou knihou. Opuštěná společnost se stala nečekaným bestsellerem posledních předvolebních týdnů.
Po knihách Vládneme, nerušit z roku 2006 a Hledá se prezident z roku 2008 přišel český novinář, politický komentátor a šéfredaktor týdeníku Respekt Erik Tabery s novou knihou. Opuštěná společnost se stala nečekaným bestsellerem posledních předvolebních týdnů.

Opuštěná společnost - to je jasný a zasvěcený vhled do politického vývoje naší země od Masarykovy První republiky až po komplikovaný dnešek. Co stálo a stojí za touto knihou? Z jakého podnětu jste ji psal?

První koncept jsem měl připraven před pěti lety. A během posledních dvou let ve mně zintenzivněl pocit, že chci spoustu věcí zachytit, popsat a pojmenovat. A stejně jako u předchozích knih to dělám tak trochu pro sebe. Valí se toho na nás strašně moc, něco zveličujeme, něco podceňujeme. Je třeba se ale zastavit a ty věci pochopit. Tato kniha mě vnitřně oslovila. Cítil jsem, že to ze mě musí jít ven. Možná i proto, abych já sám lépe pochopil, co se kolem nás děje.

Z Vašeho pohledu je česká společnost „opuštěná“... Opuštěná kým, od koho?

Je. A myslím, že dvojsměrně. V něčem je důležitá politická opuštěnost. Přišlo mi to hlavně v momentě, kdy vypukla uprchlická krize. Měl jsem pocit, že politická reprezentace zmizela, bála se kontaktu s veřejností, téměř nekomunikovala. Viděl jsem, jak společnost propadá panice a depresi. To je politická chyba, ale i naše, veřejná. My jako Češi si neumíme vytvořit slušnou poptávku vůči politikům. Neptáme se, co se děje, nechceme odpovědi. Je tam vzájemný nedialog, nedebata. Vytvořilo to hned několik problémů: pocit ztráty důvěry ke státu, politice, větši propast mezi lidmi vzájemně. Řada problémů se prohloubila.

Jak moc je současná česká společnost a její demokratický systém v ohrožení? Co jsou nejnebezpečnější hrozby dneška?

Demokracie je v permanentním ohrožení. Je to vůči nám nejvstřícnější, ale zároveň nejslabší systém. Dává prostor i populistům, extremistům. Mnohdy je demokracie nahrazena totalitou. Kdybych měl popsat základní problémy – je to malý zájem o to, co se vlastně děje, ať už ve společnosti nebo politice. Lidé se třeba málo snaží kontaktovat volené zástupce. Málo se učíme tomu, jak funguje stát, jaká jsou pravidla, základní práva.

Za velkou, pravděpodobně jednu z nejnebezpečnějších hrozeb demokracie považujete populismus, jehož analýze i souvislostem věnujete nemalou část knihy. Jakou má populismus v Čechách tradici? Je to něco, co bytostně patří k naší politické kultuře?

Populismus k politice patří. Jde jen o míru, jak výrazný je. V něčem je populismus zdravý, upozorňuje na to, kde selhává tradiční politika. Problém je v zemích, a mezi ně patří i Česko, které mají kratší tradici svobody. V nich se populismus jeví jako ideální lék na všechno. Takové výkřiky, že parlament není potřeba, že nejsou třeba zastupitelé, že stačí jen starostové, vytváří pocit, že nejsou potřeba pravidla ani instituce. Přitom to, co nás dělí od zmatku, anarchie, teroru, jsou právě fungující instituce a pravidla. Ale díky tomu, jak často se přerušovala demokratická cesta, to nemáme v krvi. Ale abych nezněl příliš pesimisticky - máme obrovskou výhodu v tom, že v naší historii je velká spousta chytrých lidí - Masaryk, Havlíček Borovský, Čapek. To jsou lidé, u kterých bychom mohli hledat odpovědi na to, jak by mohl vypadat moderní stát.

Opíráte se o úvahy řady vlivných a významných postav české kultury a českého společenského života - Karla Havlíčka Borovského, T. G. Masaryka, Ferdinanda Peroutky, Václava Černého, Jana Patočky nebo Václava Havla. Do jaké míry je dnes tato demokratická tradice živá?

Mám obavu, že tyto osobnosti necháváme stranou a neodkazujeme na ně. Začínáme pořád znovu. Neradi navazujeme na to, co bylo předtím a neustále si přistřiháváme kořeny. Naším úkolem je, abychom tyto osobnosti hledali a brali si z nich, co potřebujeme. Když se podíváte na kteroukoli dobu, ve které panovala nesvoboda, tak se společnost k těmto lidem uchylovala - každá rodina měla doma něco od Masaryka, Čapka, Peroutky. My podvědomě víme, na čem bychom měli stát, ale občas na to zapomínáme a někdy bohužel chceme zapomínat. Tato cesta, kterou nám ukazují, je mnohem náročnější, něco po nás chce. Nemůžeme být pasivními diváky, chce po nás aktivitu. My si raději žijeme uzavřené individuální životy a pak na politiku nadáváme.

rozhovor byl poskytnut Českého rozhlasu – Vltava

 

Další články

Jmenuje se Doupě a je to román ze současnosti, které se po svém dotýká pocitu osamělosti a neužitečnosti. Komu říct svůj příběh, když není nikdo, kdo by poslouchal? Co má společného pražský sklep, chemoterapie v Americe a výprava vietnamské matky a za vietnamskou dcerou do české Prahy?
Rozhovory

Co o svém psaní a novém románu říká Jakuba Katalpa?

Jmenuje se Doupě a je to román ze současnosti, které se po svém dotýká pocitu osamělosti a neužitečnosti. Komu říct svůj příběh, když není nikdo, kdo by poslouchal? Co má společného pražský sklep, chemoterapie v Americe a výprava vietnamské matky a za vietnamskou dcerou do české Prahy?
 | nakladatelství Host
Dita Táborská (nar. 1981) vystudovala Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy. Pracovala externě pro Českou televizi a Český rozhlas, působila na  politickém a tiskovém oddělení  izraelského velvyslanectví a v roce 2009 vstoupila do služeb 
českého ministerstva zahraničních věcí. Román Malinka je její prvotina s tématy adopce, náhradní rodina, biologická rodina...
Rozhovory

Kde intuitivní rodičovství už nestačí - rozhovor s Ditou Táborskou

Dita Táborská (nar. 1981) vystudovala Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy. Pracovala externě pro Českou televizi a Český rozhlas, působila na politickém a tiskovém oddělení izraelského velvyslanectví a v roce 2009 vstoupila do služeb českého ministerstva zahraničních věcí. Román Malinka je její prvotina s tématy adopce, náhradní rodina, biologická rodina...
 | nakladatelství Host
Uprostřed katastrálních map propukne krize středního věku asi stejně intezivně, jako uprostřed něčeho jiného.  Ten čas mezi 40 - 50 je pro muže vážně nebezpečný. Číhají na ně lihové nápoje, druhá míza, workoholismus nebo jen drtivá melancholie. Nebo jako v Dešťové holi Jiřího Hájíčka touha nastolit spravedlnost. Audio načetl Martin Pechlát.
Rozhovory

Hlavně to autorovi nezkazit - rozhovor s Martinem Pechlátem

Uprostřed katastrálních map propukne krize středního věku asi stejně intezivně, jako uprostřed něčeho jiného. Ten čas mezi 40 - 50 je pro muže vážně nebezpečný. Číhají na ně lihové nápoje, druhá míza, workoholismus nebo jen drtivá melancholie. Nebo jako v Dešťové holi Jiřího Hájíčka touha nastolit spravedlnost. Audio načetl Martin Pechlát.