Tatra - třetí nejstarší fungující automobilka světa

/ Tomáš Weiss

Vyšla publikace Ivana Margoliuse a Johna G. Henryho o významné české automobilce a legendárním designérovi Hansi Ledwinkovi, tvůrci unikátní konstrukce podvozku (tzv. koncept Tatra, užívaný dodnes) i elegantních aerodynamických karoserií – modely Tatra 77 a 87 jsou dnes vozy ceněné sběrateli. Knihu doprovází bohatý ilustrační doprovod – vedle fotografií i technické nákresy či dobové reklamní materiály.
Vyšla publikace Ivana Margoliuse a Johna G. Henryho o významné české automobilce a legendárním designérovi Hansi Ledwinkovi, tvůrci unikátní konstrukce podvozku (tzv. koncept Tatra, užívaný dodnes) i elegantních aerodynamických karoserií – modely Tatra 77 a 87 jsou dnes vozy ceněné sběrateli. Knihu doprovází bohatý ilustrační doprovod – vedle fotografií i technické nákresy či dobové reklamní materiály.

Tatra je třetí nejstarší (1897) existující automobilkou světa s nepřerušenou výrobou automobilů – starší jsou pouze značky Peugeot a (1889) a Benz, nyní Daimler AG (1886).

Firma byla založena v roce 1850 Ignácem Šustalou, který začal v malé rodinné firmě vyrábět kočáry a bryčky. Od roku 1853 se nazývala Ignatz Schustala & Comp. Postupně se rozrůstala a začala orientovat na nové druhy dopravy. V roce 1882 vyrobila prvních 15 železničních vagónů. V roce 1897 vyrobila jeden z prvních osobních automobilů ve střední Evropě (Automobil Präsident), v roce 1898 první nákladní automobil. V roce 1890 se podnik změnil na akciovou společnost pod názvem Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, později Kopřivnická vozovka, a.s. (1921–24) a Závody Tatra, a.s. (1924–36).

V meziválečném období se firma jmenovala Ringhoffer-Tatra a.s. (1936–46), nebo jen Ringhoffer, podle svého majitele. Nadále vyráběla osobní i nákladní automobily, železniční motorové vozy a dokonce i letadla.

Ač byla Kopřivnice národnostně českým městem, spadla automobilka v rámci odtržení pohraničního území ČSR po Mnichovské dohodě do rukou nacistického Německa.

Generální ředitel podniku, baron Hanuš Ringhoffer se po obsazení českých zemí v březnu 1939 přihlásil k německé národnosti. Během války automobilka významně přispěla německému válečnému úsilí výrobou osobních a nákladních automobilů (například Tatra 111) a motorů.

Výraznou osobností firmy byl konstruktér a dlouholetý technický ředitel Hans Ledwinka (v Tatře zaměstnán 1897–1945, se třemi několikaletými přestávkami). Ten byl tvůrcem dodnes Tatrou využívané „bezrámové“ koncepce podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami, která se také označuje jako páteřový rám (ve světě známá též jako Tatra-concept). Ta se prvně objevila u malého levného osobního vozu Tatra 11 (1923), v konstrukci nákladních automobilů poprvé u vozu Tatra 23 (1923) a v plněpohonné verzi pro Československou armádu u vozu Tatra 84 (1935). Světovým unikátem bylo její použití i u trolejbusů Tatra 400 z produkce smíchovského závodu (1948).

Hans Ledwinka (1878 - 1967¨)

Po studiu na průmyslové škole ve Vídni pracoval od roku 1897 ve firmě Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft (NW, později Závody Tatra) jako zámečník. V roce 1900 pracoval i na výrobě prvního závodního vozu, který byl zkonstruován v pouhých pěti týdnech pro barona Liebiega. Po krátké přestávce, kdy roku 1902 odešel pracovat do Vídně pro firmu Max Friedmann, kde se podílel na výrobě automobilu s brzdami pro všechna kola, se vrátil do Kopřivnice. V letech 1905–1945 byl technickým ředitelem firmy s opětovnou přestávkou mezi lety 1916–1921, kdy působil ve firmě Steyr; po návratu se stal vedoucím automobilky. Byl znám svou skromností, dřevěnou kancelář s židlí a rýsovacím prknem měl přímo u montážní dílny.

Je tvůrcem koncepce automobilu s centrální nosnou rourou (páteřový rám), výkyvnými polonápravami a vzduchem chlazeným motorem.1878 -  Tato již dříve známá řešení jako první spojil u vozu Tatra 11 z roku 1923 a podnik Tatra tuto koncepci používá dodnes.

Během svého působení v Tatře se věnoval především konstrukci automobilů. Byl už u stavby prvního továrně „sériově“ vyrobeného benzinového automobilu v rakouské monarchii – automobilu NW Präsident, později byl autorem i mnoha dalších vozů a motorů (první uplatnění motoru OHC v NW roku 1910).[zdroj?] Vymyslel koncepci vozu s páteřovým rámem, využití vzduchem chlazených motorů typu boxer, umístění motoru vzadu, důslednou aplikaci aerodynamických tvarů a řadu dalších inovací. Ve třicátých letech konzultoval Ferdinand Porsche s Ledwinkou své koncepce, což je vidět na podobnosti vozů obou konstruktérů (soudní spor Tatra - VW).

Protože žil v Sudetech, byl mu v roce 1945, kdy se Sudety opět staly částí Československa, podle tzv. Benešových dekretů vyvlastněn majetek.[zdroj?] Ledwinka se pokusil o záchranu části majetku a byl proto v medializovaném procesu odsouzen k šesti letům vězení. Jako vedoucí představitel firmy musel za války komunikovat s říšskými orgány, a po válce byl obviněn z kolaborace s nacisty. Když byl v roce 1951 propuštěn z vězení, využil možnosti odejít do Německa. Od roku 1953 až do smrti žil v Mnichově, kde se konstrukci věnoval do velmi vysokého věku. Svou koncepci podvozku s páteřovou rourou a výkyvnými polonápravami uplatnil (resp. syn Erich) i v některých vozech Steyr-Puch. V roce 1992 byl plně rehabilitován Nejvyšším soudem ČSFR.

zdroj Wikipedia

Tatra

898

Další články

Když Jiří Menzel získal v Los Angeles Oscara za film Ostře sledované vlaky, byl v devětadvaceti letech nejmladším režisérem v historii kategorie zahraničních filmů. Od té doby natočil řadu legendárních filmů, především na náměty Bohumila Hrabala, Vladislava Vančury, Josefa Škvoreckého, Zdeňka Svěráka, Václava Havla. Po celém světě se těší dodnes jeho filmy přízni vysokého počtu diváků a oceňují je lidé všech generací.
Aktuality

Zdaleka nejen Hrabalův filmař - zemřel Jiří Menzel

Když Jiří Menzel získal v Los Angeles Oscara za film Ostře sledované vlaky, byl v devětadvaceti letech nejmladším režisérem v historii kategorie zahraničních filmů. Od té doby natočil řadu legendárních filmů, především na náměty Bohumila Hrabala, Vladislava Vančury, Josefa Škvoreckého, Zdeňka Svěráka, Václava Havla. Po celém světě se těší dodnes jeho filmy přízni vysokého počtu diváků a oceňují je lidé všech generací.
 | Tomáš Weiss
19. ročník Cen Litera byl covidem 19 posunut z dubna na konec srpna. Až na roušky v sále ale vše proběhlo tak, jak bývá poslední roky zvykem. Byla Nová scéna ND, byl přímý telepřenos, byli i Havelka i Písařovicová, tradiční kategorie předali tradiční předavatelé....Vynucená změna je tak pouze v tom, že tradičně ceny stratovaly jarní knižní sezónu, letos stojí na začátku té podzimní.
Aktuality

Knihou roku je Jan Žižka Petra Čorneje, oceněni byli i Jiří Kratochvil nebo Vratislav Kadlec

19. ročník Cen Litera byl covidem 19 posunut z dubna na konec srpna. Až na roušky v sále ale vše proběhlo tak, jak bývá poslední roky zvykem. Byla Nová scéna ND, byl přímý telepřenos, byli i Havelka i Písařovicová, tradiční kategorie předali tradiční předavatelé....Vynucená změna je tak pouze v tom, že tradičně ceny stratovaly jarní knižní sezónu, letos stojí na začátku té podzimní.
 | Tomáš Weiss
V knize Punč přání rozehrává Ende další ze svých kouzelných příběhů. Velká rada zvířat má obavy, a tak vyšle do domů 2 černokněžníků, Škodoliba a jeho tetičky Tyranie, tajné agenty na výzvědy. Oba čarodějové dostávají ultimátum od vyslance pekla. Pokud do konce roku nenapraví svoji statistiku spáchaných špatností, peklo je "zabaví." Rozhodnou se tedy, že uvaří Satanarcheolegenialkohrozný punč přání. Zatímco se zvířátka spřátelí, čarodějové ztroskotají na své nepřekonatelné nedůvěře.
Aktuality

Satanarcheolegenialkohrozný Michael Ende

V knize Punč přání rozehrává Ende další ze svých kouzelných příběhů. Velká rada zvířat má obavy, a tak vyšle do domů 2 černokněžníků, Škodoliba a jeho tetičky Tyranie, tajné agenty na výzvědy. Oba čarodějové dostávají ultimátum od vyslance pekla. Pokud do konce roku nenapraví svoji statistiku spáchaných špatností, peklo je "zabaví." Rozhodnou se tedy, že uvaří Satanarcheolegenialkohrozný punč přání. Zatímco se zvířátka spřátelí, čarodějové ztroskotají na své nepřekonatelné nedůvěře.