Pestré Argo začátkem léta
Kóiči Óniši: Dívčí válka
Kóiči Óniši je japonský tvůrce a kreslíř komiksů manga. Narodil se v roce 1973 na severním japonském ostrově Hokkaidó. V současné době žije a tvoří v historickém městě Kanazawa v prefektuře Išikawa. Je absolventem fakulty literatury Hokkaidské univerzity, chvíli také studoval katedru evropské historie tamtéž. Debutoval v roce 1997 dílem Prasečí král (japonsky Butaó) a osobitým stylem si vysloužil ocenění Kodansha Afternoon Prize udělované začínajícím autorům manga. Je aktivním členem japonského spolku Castle Tintagel, pojmenovaného podle stejnojmenného středověkého opevnění ležícího v severním Cornwallu ve Velké Británii, spojovaného s králem Artušem. Spolek od roku 2013 provozuje Japonskou ligu rytířských soubojů v historické zbroji s dřevci, pro níž také vytvořil několik merkantilií a od roku 2016 je jejím sponzorem. V roce 2014 vyšel v renomovaném tokijském nakladatelství Futabasha první díl jeho historického opusu Dívčí válka.
Robert Holdstock: Avilion
Děj románu Avilion začíná tam, kde skončil příběh knihy Les mytág. Steven Huxley a mytágo Guiwenneth žijí v Ryhopském lese, v ruinách římské vesnice z doby železné. Guiwenneth se zde cítí dobře a Steven už se dávno vzdal všech myšlenek na to, že by se měl vrátit do svého vlastního světa. Chovají zvířata, sklízejí úrodu. Mají spolu dvě děti, napůl lidi a napůl mytága. Jack je jako jeho otec, bystrý chlapec, který touží dozvědět se všechno o světě; Yssobel je spíš po matce. Jenže idyla nemůže vydržet dlouho.
Ti dva chlapci měli pravdu. Mimo hustý okraj stromů žádný dům nestál. Jenže Jack věděl svoje. Celý život prožil v srdci Ryhopského lesa, skutečně velmi daleko mimo pohledy a chápání lidí žijících venku. Teď propátrával stíny tohoto zapomenutého lesa, zkušenýma očima nahlížel do šera a hledal tvar, jenž by byl ve změti kmenů a větví cizí. Zanedlouho jej spatřil, svislou cihlovou zeď, nějakých čtyřicet kroků od něj v lese. A všiml si ještě něčeho jiného. V místě, kde stál, byla půda nedávno zacelená. Zabodl do trávy špičku boty a potáhl ji po zemi. Bývaly tu kořínky, cítil jejich ozvěnu. Donedávna byla linie stromů tady, dvacet kroků od místa, kde teď zadumaně stál. Les se scvrkával, zatahoval své okraje dovnitř.
Isaac Asimov: Neznámý Asimov
Sbírka Neznámý Asimov zahrnuje sedmadvacet povídek z let 1939 až 1949, které byly do té doby publikovány pouze v časopisech. Naleznete v ní úplně první autorovy vydané práce doprovázené komentáři o tom, jak povídky vznikaly a jak složité je bylo prodat do některého ze žánrových časopisů.
Přestože jsem napsal víc než sto dvacet knih na všemožná témata od astronomie po Shakespeara a od matematiky k satiře, jsem patrně nejznámější jako spisovatel science fiction. Začal jsem jako spisovatel science fiction a prvních jedenáct let své literární kariéry jsem nepsal nic jiného než science fiction povídky pro časopisy – a za okamžitý honorář. Myšlenka na vydávání skutečných knih moji v podstatě skromnou mysl nikdy nenavštívila.
Isaac Asimov
Barbora Majchráková: Pod Kaštanem
Eliška skončila po rozvodu bez peněz, zázemí i nadějných vyhlídek do budoucna. Až ve chvíli, kdy získá takřka vysněnou práci v malé vesničce v Novohradských horách, se začíná zdát, že by mohla mít alespoň trochu štěstí. Jenomže ne všechno je tak, jak to na první pohled vypadá a její nové zaměstnání možná nebude až tolik idylické, jak si původně představovala. A co teprve, když se ke všem jejím problémům přidá jeden neuvěřitelně sexy milionář, starosta s vášní pro pořádání plesů, nerudný truhlář a zoufalá maminka s opuštěným gulášovým stánkem!
Ty snad tyhle idioty k sobě přitahuješ, nebo co!“ vrčí Aneta v handsfree, zatímco já zařazuju vyšší rychlost a řítím se na silnici směr „nový život“ ještě o trochu rychleji než před chvílí. „Jak jsi takového blba vůbec ZASE našla?!“ Jak…, no… Jak? „Byla to chyba!“ zahučím, protože… co jiného říct? Pokud jde o výběr mužského protějšku, je mé IQ už tak dlouho v minusových hodnotách, že na tohle téma už ani nezvládnu vyplodit rozumnou odpověď. Proč si, sakra, nejsem schopná najít někoho normálního?! Proč? No…, proč?! Třeba možná proto, že se všechny mé buňky vždycky upnou na toho největšího pitomce v okolí? Takže i kdyby kolem mě chodil jeden princ za druhým, všichni hodní, úspěšní a milí chlapíci, já bych si suverénně a bez mrknutí oka zvolila jediného zloducha, který by se mezi ně omylem připletl, a ještě bych si gratulovala, jaké jsem s ním udělala štěstí!
David Walliams: Superstrašlivák
Na sopečném ostrově uprostřed moře hemžícího se žraloky stojí škola pro mladistvé provinilce zvaná U Nemilosrdných: vyučování je jedna velká hrůza, jídlo ve školní jídelně se skoro nedá pozřít a učitelé dětem nahánějí strach – zvláště učitelka přírodovědy doktorka Doctorrová. Holčička, které nikdo neřekne jinak než Legrácka, je ve škole nováček, ale brzy zjistí, že se tam děje něco hodně divného… a že v tom má prsty doktorka Doctorrová, zvláštní brýle a Strašlifikační stroj. Nakonec se ocitne tváří v tvář opravdovému, živému Superstrašlivákovi. Zdá se, že před děsivým osudem není úniku. Jenže to neznáte Legrácku!
Hluboko v mlhách času, daleko od světa, který známe, stojí prastarý kamenný hrad. Je uvelebený na nebezpečném vrchol ku černé skály trčící nad bouřlivým mořem. Ta skála je vlastně sopečný ostrov. Nikdo neví jistě, kdy sopka naposledy vybuchla nebo kdy se to může stát znovu. Na hradě sídlí škola. A ne ledajaká škola. Posílají se tam nejzlobivější děti z celého světa. Jmenuje se ŠKOLA U NEMILOSRDNÝCH. Nedá se odtamtud uniknout. Ostrov je od pevniny vzdálený mnoho kilometrů a moře kolem se hemží žraloky – hladovými žraloky, kteří rádi schlamstnou zlobivé děti v celku. ŠKOLA U NEMILOSRDNÝCH je hrozná hned na několik způsobů. Učitelé jsou děsiví, školní obědy odporné a z učiva budete mít zlé sny. Tak čtěte dál, ale jen jestli si troufáte.
Woody Allen: Stav beztíže
Stav beztíže nabízí to, na co jsme od Woodyho Allena zvyklí z jeho nezapomenutelných filmů: osobitý, inteligentní a absurdní humor, kombinovaný s jistou plachostí a notnou dávkou nervózní sebereflexe.Kniha se přitom vyznačuje pozoruhodnou tematickou šíří; ať už však autor píše o koních, kteří malují, o autech, která myslí, o sexuálním životě celebrit, nebo o čínské kuchyni, vždy zůstává nezaměnitelným originálem.
V těchto čím dál temnějších časech, v kterých se mrňavý ruský gauner s očima jako škvírky zdá být odhodlán nadělat ze světa třísky, je jedním z mála spolehlivých úniků před chmurami a zoufalstvím onen lehký, lechtivý dotek humoru a palčivé injekce nevázanosti, připomínající nám, že existují i jiné než příšerné stránky života. Bylo-li kdy důležité posílat pro klauny, je to právě teď. Na scénu vchází Woody Allen.