Knižní výběr 3

/ Fojtík Tomáš

Tentokrát jsem se zaměřil na audioknihy a e-knihy, které si získávají stále víc a víc fanoušků. Všechny knihy v dnešním výběru si můžete koupit a stáhnout ihned a nemusíte tak běžet do knihkupectví, nebo čekat, až vám u dveří zazvoní pošťák.

Thomas Enger: Instinkt dravce

Že je té severské krimi už nějak moc? Ano, to je pravda. Nicméně stále v hustém lese „mrazivých thrillerů“ prosvítají lepší kousky. Mezi ne rozhodně patří Thomas Enger, kterému v vyšla již třetí kniha v českém překladu. Zatím jen pro čtečky, zhruba týden před tištěnou verzí. Potřetí se setkáváme s Henningem Jululem, sympatickým kriminalistou z Norska. V pečovatelském domě v Oslu je totiž nalezena mrtvá stařenka, které vrah do očí zarazil její vlastní pletací jehlice. Téhož dne se v tisku objeví palcové titulky, hlásající, že ministryně spravedlnosti Trine Juulová-Osmundsenová je nařčena ze sexuálního obtěžování mladšího neznámého politika. Případ rozpoutá obrovské mediální šílenství. Do toho Trine obdrží anonymní výhrůžku, aby odstoupila z postu ministryně, jinak bude vyzrazeno její tajemství. Henning Juul je pověřen, aby napsal o vraždě v pečovatelském domě, ale současně se živě zajímá o případ své sestry Trine. Thomas Enger má skvěle rozpracované zápletky a ve světě dnes září stejně jasně, jako jeho slavný krajan Jo Nesbo.

Lucien Zell: Neviditelné bary

Volvox Globator je novým cestujícím na naší e-knižní palubě. Neviditelné bary jsou jedna ze dvou elektronických knih, kterými se Volvox uvedl do tohoto digitálního světa. Jsou prvním románem Luciena Zella, který předtím vydal čtyři sbírky poezie (jedna z nich vyšla i v českém překladu - Tesklivé útesy). Děj románu tvoří zdánlivě nesouvisející příběhy z „neviditelných“ barů po celém světě, které jejich protagonisté vyprávějí majiteli jednoho takového baru.

David Sedaris: Naháč + Když vás pohltí plameny

David Sedaris vletěl do české kotliny jako uragán. Bývá označován za humoristu, ale patrně by na toto označení řekl něco pořádně jízlivého. Jeho břitký jazyk se nezastaví před ničím, nikdy si nebere servítky. Bere si na paškál stejně vlastní rodinu i sebe sama, zesměšňuje sexuální, politická i etnická tabu a s náramným gustem se naváží do přebujelé politické korektnosti. Sedaris nahlíží pod povrch běžného života a vidí, jak to tam bublá absurditou, a nezastaví se ani před rouhačskými představami, na jaké se tzv. spořádaní občané neodváží byť jen pomyslet. Při tom všem však autor vůči svým postavám neztrácí sympatie a dokáže pro jejich slabost i pošetilost nalézt pochopení – jeho psaní tak lze s použitím zprofanovaného klišé označit za „moudrý humor“. Kdybyste toto ale řekli před samotným Sedarisem, udupal by vás jízlivostmi. V češtině zatím vyšly dvě e-knihy: Naháč a Když vás pohltí plameny.

Jistě, pane ministře MP3

Číst se dá také ušima – i my v Kosmasu jsme podlehli audioknihám. Jistě, pane ministře patří ke zlatému fondu britského televizního humoru, ale věděli jste, že podle seriálu vznikla kniha? V najdete zápisky ministra Hackera i dalších známých postav ze seriálů. Budete sledovat Hackerovu nikdy nekončící snahu odstranit všechny překážky, které by mohly ohrozit jeho postavení, i to, jak se při této své snaze pohybuje na tenkém ledě politiky, což způsobí mnoho komických situací, jež vedou k neuvěřitelným absurditám. Skvělý (místy suchý) anglický humor krásně vyniká v podání Richarda Honzoviče. Všem fanouškům této britské legendy tak můžu audioknihu Jistě, pane ministře vřele doporučit.

Jiří W. Procházka: Hvězdní honáci (MP3)

Nedávno vzniklo nové audionakladatelství Walker & Volf, které jsme samozřejmě mile rádi zařadili do naší nabídky. Prvním počinem je intergalaktické dobrodružství Jiřího Walkera Procházky Hvězdní honáci. Příěh je pojatý ve stylu starých westernů. Mezihvězdnou přepravu zajišťují gigantické hyperprostorové bytosti zvané „krávy“. Na jejich cestě napříč prostorem je doprovázejí jejich ochránci, vesmírní „honáci.“ Celá osídlená Galaxie se však ocitá v ohrožení: na scénu vstupuje nelítostný monopolní přepravce, hrabě Kuzněcow. A s ním se zjevují majestátní kosmické křižníky, armády kyborgů i ještěři zabijáci. Nastává období ničení obydlených planet, zabíjení mírumilovných „krav“. Dochází i k likvidacím samotných hvězd – nastává období boje… Audioknihu namluvil Jiří Klem a trvá skoro 16 hodin.