Ortenova cena 2023: Filip Klega za Andrstán
Další čtyři tituly z 23 přihlášených jsou zařazeny na takzvaném long listu knih, jež stojí za přečtení. Jedná se o básnickou sbírku Atrina Matuštíka Naše řeč, básnický debut Eleny Pecenové Jako bych očima fotografovala stále ty stejné snímky, sbírku Kostlivec světa / Cyklolineár od Ladislava Zářeckého a prozaický debut scenáristky Sáry Zeithammerové Stehy.
Vyjádření poroty (složení: Ondřej Buddeus, Petr Fischer, Jonáš Hájek, Libor Staněk a Alena Šidáková Fialová): Sen o pokračování undergroundové estetiky dlouho připomínal nostalgickou hru. Brněnské uskupení Vítrholc však vytrvalo a dočkalo se nástupu nové generace, která underground nejen vzývá, ale je nucena ho také nově žít. Filip Klega je předním představitelem tohoto „nového undergroundu“ – nejen, že ví, co znamená trapná poezie, ale jejími prostředky dovede umně vytvářet gesta a mikropříběhy typické pro věk prekarizace. Klegova sonda do nižších pater společnosti nepostrádá posvěcující humor, komunitní vtípky pak podtrhují celkové vyznění i pro čtenáře, kteří nejsou insidery mezi outsidery: „Kdybych nebyl my / tak bych nás vyfotil“.
Filip Klega se narodil v roce 1992 v Ostravě. Je členem undergroundového uskupení Vítrholc, kde recituje a hraje na baskytaru. Spolupořádá autorská čtení Omlatina. Knižně publikoval v básnické antologii Pandezie (2021) a v mezinárodní básnické antologii Lines from Visegrad (2022). Debutoval básnickou knihou Andrstán (edice Mlat, Větrné mlýny, 2022).
Ukázky z Andrstánu:
Optimisti se učí anglicky
pesimisti rusky
my jedeme do Prahy číst básně
a krást
Jsem skeptik
ovládám tři evropské řeči
mám tisíce fanoušků
a šlohnul jsem česnek
Kdybych nebyl my
tak bych nás fotil
Peklo
Nevím jak to tam vypadá
ale je jasné že to tam smrdí sírou
je vedro nebo zima
fronta na pivo nekonečná
a ze všech repráků
nahlas
všude
furt
hraje rádio Impuls
Cyklisti a kapitalisti
mají jedno společné:
abys je porazil
musiš se k nim přidat