Sama farářka ve sněžném poli

/ Tomáš Weiss

Norská spisovatelka Hanne Orstaviková(1969) patří k severským autorům, kteří popisují mezilidskou nehybnost a emocionální strnulost.
Norská spisovatelka Hanne Orstaviková(1969) patří k severským autorům, kteří popisují mezilidskou nehybnost a emocionální strnulost.

Někdy máte při čtení jejích textů podobné zážitky, jako když vás někdo tupým nožíkem šmidlá pod krkem a vy občas tiše hlesnete auvajs. Po do češtiny přeložených knihách Láska a Ve skutečnosti nám teď překladatelka Pavla Nejedlá nabízí pocity farářky, vysazené na sever Norska,  za polární kruh. Nutno říct, že Orstaviková se na takovém místě sama narodila. Jak už v doslovu k Lásce píše překladatelka Miluše Juříčková: literát logicky vidí svět jinak, když ví, co to znamená, když polární noc trvá dva měsíce a nebo naopak slunce celé dva měsíce nezapadá. Někdy může být člověk na pochybách, jestli sní nebo bdí. Takové mezilidské halucinování se pochopitelně nevyhýbá ani matkám, dcerám nebo farářkám.  Ženy u Orstavikové  mají děti, ale kdybyste se jich zeptali, jestli jsou matkami, bylo by na nich vidět, že nevědí přesně, o čem mluvíte. Jakoby mráz, sníh a chlad vstupoval s každým nadechnutím lidem do krve. Copak zapomenout na to, že má syn narozeniny, ale zapomenout v jednu chvíli na to, že nějaký syn vůbec existuje…

Z „literatury neklidu v hnízdě“ (termín skandinávské literární kritiky) Orstaviková v Farářce příliš nevybočila. Jen posílá „na průzkum“ ženu, která původně chtěla studovat ekonomii, ale nakonec vystudovala teologickou fakultu a stala se knězem. Kdysi jsem četl o dánském pastorovi, který přišel do kostela a přímo řekl lidem, že přestal věřit v existenci Boha, ale že jejich setkávání a charitativní práci pokládá za důležitou a platnou i bez Boží existence. Ani Orstavikové farářka to s vertikálou moc nepřehání, ale navíc si neví rady ani s horizontálním křesťanstvím, s mezilidskými kontakty…Ano, čteme vlastně o sociální autistce s teologickým vzděláním. Zapomeňte na energické farní figury, na ty, kteří vlévají i za krajně nepříznivých okolností zbídačeným optimismus do žil. Farářka Liv potřebuje sama takovou podporu, je ze své role opravdu nesvá, ale lidé kolem ní přesto ztrácejí naději, umírají, dokonce si sáhnou na život sami…ale co k tomu říct? Co k tomu vlastně říct?

Knihy, jako Farářka, toho chtějí od čtenáře někdy až moc. Plnou pozornost, určitou citovou zaangažovanost, trpělivost s náčrty a stínohrou, tak trochu i paralelní studium historie původních obyvatel oblastí za polárním kruhem Sámů (Laponců), jejichž christianizací a pozdějšími výbuchy násilí proti přezíravým křesťanům se farářka Liv věnovala ve své dizertační práci na škole a jejichž kolonizační příběh je v knize využitý.

Farářka může mít (knihy už takové bývají) pro každého jiné důrazy. Jsme různí čtenáři. Já z ní třeba cítím strach z role poslední instance u nejdůležitějších životních situací, zvláštní kombinaci tísně z osamění a úlevy z možnosti, být sám i  nějakou zvláštní  nepatřičnost toho náboženství z tepla a pouště uprostřed severské plískanice, která si ze sněhu a ledu vytesává do svých ság úplně jinak založené figury.

Další články

Jeden z nejzásadnějších textů české fantastiky konečně vychází v jediném svazku. Velkolepá sága Františka Novotného (*1944) fascinujícím způsobem propojuje svět dávné severské mytologie s reáliemi obou světových válek minulého století.
Dvojplošník s drakem! To je přece ono! Ústřední myšlenka díla, které se v tom nejlepším slova smyslu nesmazatelně zapsalo do dějin české sci-fi! Čím a proč? To vám rádi vysvětlíme. Tedy konkrétně Richard Klíčník.
Recenze

Předlouhý den Valhaly končí triumfem

Jeden z nejzásadnějších textů české fantastiky konečně vychází v jediném svazku. Velkolepá sága Františka Novotného (*1944) fascinujícím způsobem propojuje svět dávné severské mytologie s reáliemi obou světových válek minulého století. Dvojplošník s drakem! To je přece ono! Ústřední myšlenka díla, které se v tom nejlepším slova smyslu nesmazatelně zapsalo do dějin české sci-fi! Čím a proč? To vám rádi vysvětlíme. Tedy konkrétně Richard Klíčník.
 | Tomáš Weiss
Přibližně po roce se fanoušci J. K. Rowlingové dočkali nové knihy. Autorka si vybrala pseudonym Robert Galbraith, pod kterým chtěla vydat knihu bez mediálního buzzu a kampaně. Chtěla si ověřit, jak se bude její kniha prodávat bez nálepky "Made by Rowling". Chtěla si ověřit, jak budou reagovat kritici. Jak její kniha dopadla? Má vůbec smysl číst Rowlingovou bez kouzelných předmětů a bez obrýleného hrdiny?
Recenze

Volání Kukačky – recenze

Přibližně po roce se fanoušci J. K. Rowlingové dočkali nové knihy. Autorka si vybrala pseudonym Robert Galbraith, pod kterým chtěla vydat knihu bez mediálního buzzu a kampaně. Chtěla si ověřit, jak se bude její kniha prodávat bez nálepky "Made by Rowling". Chtěla si ověřit, jak budou reagovat kritici. Jak její kniha dopadla? Má vůbec smysl číst Rowlingovou bez kouzelných předmětů a bez obrýleného hrdiny?
 | Fojtík Tomáš
Knižní pól má dvě verze: nejprve Zdenko Pavelka vystoupí v Českém rozhlasu 3 - Vltava a přečte (vždy v sobotu kolem 8:45 v rámci Víkendové přílohy) a o pár dnů později si na OKU  můžete jeho literární recenze a postřehy přečíst sami.
Recenze

Knižní pól Zdenko Pavelky

Knižní pól má dvě verze: nejprve Zdenko Pavelka vystoupí v Českém rozhlasu 3 - Vltava a přečte (vždy v sobotu kolem 8:45 v rámci Víkendové přílohy) a o pár dnů později si na OKU můžete jeho literární recenze a postřehy přečíst sami.