Když křesťané vtipkují

To byste se divili, jací jsou někteří faráři nadšenými vypravěči vtipů o církvi a božské Trojici. Pravda, většinou to nejsou vtipy oplzlé, ale spíš vyžadují určité teologické znalosti. Žádný Pepa Pivrnec, ale spíš chestertonovský paradox nebo určitá míra polidšťující sebeironie. Ale i ostřejší humor na účet služebníků Božích je k mání. Tedy: jako jsou fóry židovské, jsou i klasické vtipy křesťanské. Pár jich najdete i v knize Farářské vtipy.

Možná si přitom vzpomenete i na nějaké, které jste tu a tam zaslechli. Na první dobrou mi paměť vydoluje třeba tyhle:

Opilec se připotácí do kostela, zapadne do zpovědnice a mlčí.
Zmatený farář zakašle, aby upoutal jeho pozornost, ale muž stále nic neříká.
Farář tedy zaťuká na přepážku, doufá, že se hříšník konečně rozhovoří.
Z druhé strany se ozve: "Boucháš zbytečně, kámo, tady taky není hajzlpapír."

....

Jaké je nejsilnější víno? Mešní - jeden se napije a pak všichni zpívají!

....

Vběhne chlap celý udýchaný do hospody a ptá se:
"Chlapi, kdo tady má velkýho černýho tlustýho psa s bílým obojkem?"
"No, nikdo."
"Tak jsem vám přejel faráře."

......

Osobně mám nejradši tyhle dva:

Ne vesnici přijede černošský biskup. Stařenka, která nikdy černocha neviděla, vyjekne, když ho uvidí: Opicéééé! Místní farář jí napomene, ale černoch se usměje, mávne rukou a plynou češtinou řekne, že se nic nestalo. V tu chvíle z babky vyjede: A mluvíííí!

A ještě:

Na dveřích je napsáno: Sex s jeptiškou za 2000 Kč. Zájemce zaťuká, řádová sestra mu otevře, zkasíruje ho a řekne: "Půjde touhle chodbou a tam za dveřmi to je."  Na konci chodby otevře dotyčný dveře, které za ním hned zaklapnou. Ocitne se zase na ulici a na dveřích je napis: Dnes  s vámi vyjebala sestra Marie.

Edward St. Aubyn je jedním z nejlepších současných anglických autorů. Tedy pokud umíte ocenit suchou, nemilosrdnou ironii a sarkasmus a pokud neberete vážně cukrkandlový televizní seriál Panství Downton. Pokud ano, není Aubyn pro vás. Tenhle anglický aristokrat, jehož rodokmen sahá až do časů Williama Dobyvatele, píše téměř dvacet let kroniku rodiny Melrosových.

Hledání slov o Aubynovi

| Danica Hollá
Knihy Harukiho Murakamiho si čtenáři v Evropě oblíbili, protože jeho autorský styl je příjemným dialogem mezi japonskou tradicí a evropskou popkulturou. A co víc – oba světy spojuje, poněvadž lidé v podstatě cítí, reagují a prožívají některé okamžiky stejně, i napříč kontinenty. Ani román Bezbarvý Cukuru Tazaki a jeho léta putování není výjimkou. Murakami v něm líčí všední život člověka, který se cítí neukotvený, nevýznamný, bezbarvý. Jeho léta putování nesměřují k žádnému konkrétnímu cíli.

Bezbarvě barevný Murakami

| Jana Fleglová
Nám známá historie americké Amazonie je psána krví evropských a následně severoamerických dobrodruhů. Vladimír Plešinger pomocí jejich příběhů napsal literaturu faktu, mapující pronikání bělochů do pralesů Jižní Ameriky. Fakt výborné čtení!

Bledé tváře objevují Amazonii