#mojeargo 3/2022: Skleněný hotel - Ponziho schéma a Vincent v oceánu

/ Tomáš Králíček

Leckdo má možná ještě nyní v živé paměti ty mnohé novinové titulky, zprávy v televizi a překvapený investiční svět poté, kdy se provalil finanční podvod Bernarda Lawrence Madoffa, který praskl ke konci roku 2008. Šlo o největší zpronevěru v dějinách USA.
Leckdo má možná ještě nyní v živé paměti ty mnohé novinové titulky, zprávy v televizi a překvapený investiční svět poté, kdy se provalil finanční podvod Bernarda Lawrence Madoffa, který praskl ke konci roku 2008. Šlo o největší zpronevěru v dějinách USA.

Americký investiční bankéř Bernard Lawrence Madoff byl v prosinci 2008 zatčen agenty FBI. Podle ní jím řízené hedgeové fondy byly založeny na tzv. Ponziho schématu. Madoff lákal klienty do fondů na vysoké výnosy, které ale nevyplácel z výnosů, nýbrž z vkladů nově příchozích klientů. On sám své pochybení podle deníku Financial Times přiznal. Na tento podvod doplatily i renomované finanční instituce jako BNP Paribas, Santander či Société Générale. Systém se zhroutil, když investoři požádali o výběr 7 miliard dolarů. Na podvod upozornili jeho synové Mark a Andrew, první z nich následně spáchal sebevraždu. Madoff v březnu 2009 u soudu přiznal vinu u všech 11 obvinění, podle nichž klamal investory a zpronevěřil 50 miliard USD. Americká federální prokuratura pro něj požadovala trest 150 let vězení a pokutu 170 miliard dolarů za zpronevěru až 65 miliard dolarů. Rozsudek zahrnující odnětí svobody v maximální výši 150 let byl vynesen 29. června 2009. I takováto věc pak může být předobrazem pro vznik velmi zajímavého knihy. Plavba na vlnách Inspirovala se jím například Kanaďanka (žijící v New Yorku) Emily St. John Mandelová. Její nejnovější kniha Skleněný hotel je románem postaveným na menších či větších příbězích mnoha hrdinů. Jejich na první pohled nesourodé životní osudy Mandelová vypráví z jejich perspektiv, přičemž čtenáři předkládá i dokonale propracovanou charakteristiku jednotlivých postav. Autorka nám předkládá román o hledání vlastního já, sama sebe, světa, který „se plaví na vlnách oceánu, Ponziho schématu a paralelních světů“. Emily St. John Mandelová čtenáři představuje pestrý a strhující příběh mnoha hlavních i vedlejších hrdinů a jejich světů, který se postupně čím dál více propojuje a vytváří z nesourodé skládačky harmonicky spojenou mozaiku. Ta plynule proplouvá na vlnách sobeckosti, individualismu, zkaženosti i touhy po bohatství a úspěchu, a to i za cenu porušování pravidel, zákonů a zapření vlastního já. Zdánlivý nesoulad Román má díky poměrně velkému množství časových rovin, nejednom hrdinovi – ať už kladnému, či naopak zápornému (to ať už si každý posoudí sám) – a mnoha perspektivám a příběhům vyvstávajícím z nejrůznějších závažných životních otázek, milníků i hledání sebe sama částečně filosofický přesah. Emily St. John Mandelová se nebojí ani zdánlivě „rozhárané“ chronologie, kdy začíná koncem, vrací se na začátek a experimentuje tak s časovými můstky jednotlivých příběhů a kapitol. Zpočátku může román na čtenáře působit poměrně neuspořádaně, místy třeba i tak trochu nudně, ale autorka evidentně moc dobře ví, jaký má záměr a proč to dělá, takže nakonec právě i díky těmto neuspořádanostem vtáhne čtenáře do své knihy o to víc, aniž si to čtenář vůbec uvědomí. Kniha Skleněný hotel je přesto – nebo právě proto – napsána srozumitelně, čtivě, autorka v ní střídá dle aktuální potřeby tempo, když je potřeba zpomalit, děje se tak a jede pozvolna jakoby s vyřazením rychlosti à la neutrál, jindy zase neváhá přidat a čtenáře nepustí ani na okamžik.

# Tomáš Králíček, psáno pro #mojeargo 3/2022

Další články

Právě vydané Básnické spisy Otokara Březiny připomínají, jak významným je básníkem, zároveň, jak dodnes nepřestává být autorem, promlouvajícím i k současnosti – i to je jedním z projevů skutečného mistrovství.
Recenze

Otokar Březina úplný, a jako nový

Právě vydané Básnické spisy Otokara Březiny připomínají, jak významným je básníkem, zároveň, jak dodnes nepřestává být autorem, promlouvajícím i k současnosti – i to je jedním z projevů skutečného mistrovství.
 | Josef Rauvolf
Knižní džungle má naštěstí několik stabilních průvodců, kteří se pravidelně snaží mají pár jehel v mnoha kupách sena. Literární redaktor a vydavatel je jedním z těch několika. Přinášíme pravidelně textovou podobu jeho Meziřádků, které uvádí Český rozhlas Vltava ve své sobotní Víkendové příloze.
Recenze

Meziřádky Zdenko Pavelky

Knižní džungle má naštěstí několik stabilních průvodců, kteří se pravidelně snaží mají pár jehel v mnoha kupách sena. Literární redaktor a vydavatel je jedním z těch několika. Přinášíme pravidelně textovou podobu jeho Meziřádků, které uvádí Český rozhlas Vltava ve své sobotní Víkendové příloze.
 | Zdenko Pavelka
Svazek nabízí úplnou básnickou a povídkářskou tvorbu Jana Zábrany – a k tomu se vlastě těžko cokoliv dodává. Představovat Jana Zábranu (1931-1984) není potřeba. Snad jen připomenout, že byl vynikajícím překladatelem z angličtiny a ruštiny, který nám přiblížil tak odlišné – ale skvělé – autory jako jsou například Isaak Babel, Boris Pasternak, Allen Ginsberg, Lawrence Ferlinghetti, Ivan Bunin, Sergej Jesenin, Sylvia Plathová či Joseph Conrad.
Recenze

Zábrana v jednom svazku, a komplet

Svazek nabízí úplnou básnickou a povídkářskou tvorbu Jana Zábrany – a k tomu se vlastě těžko cokoliv dodává. Představovat Jana Zábranu (1931-1984) není potřeba. Snad jen připomenout, že byl vynikajícím překladatelem z angličtiny a ruštiny, který nám přiblížil tak odlišné – ale skvělé – autory jako jsou například Isaak Babel, Boris Pasternak, Allen Ginsberg, Lawrence Ferlinghetti, Ivan Bunin, Sergej Jesenin, Sylvia Plathová či Joseph Conrad.