Neslyší nic, vidí všechno

/ nakl. Grada

Aktuální hvězda australské krimi zasadila svůj příběh na pobřeží Resurrection Bay v Austrálii. Hlavním hrdinou je hluchý Caleb Zelic, který je zapleten do vraždy svého nejlepšího přítele. Jak se pátrání prohlubuje, odhaluje Caleb nepříjemnou pravdu o svém zavražděném příteli, o sobě i o svých nejbližších. Hraje o čas a jde mu o život. Dokáže i přes ticho, které ho obklopuje, porazit zlo?
Aktuální hvězda australské krimi zasadila svůj příběh na pobřeží Resurrection Bay v Austrálii. Hlavním hrdinou je hluchý Caleb Zelic, který je zapleten do vraždy svého nejlepšího přítele. Jak se pátrání prohlubuje, odhaluje Caleb nepříjemnou pravdu o svém zavražděném příteli, o sobě i o svých nejbližších. Hraje o čas a jde mu o život. Dokáže i přes ticho, které ho obklopuje, porazit zlo?

Autorčina první detektivka se v Austrálii stala senzací, v literární soutěži v rámci organizace Sisters in Crime získala ocenění hned ve třech kategoriích. Na psaní třetí knihy ze série získala autorka prestižní grant od australské kulturní komise. Pozoruhodné!

Tiché zlo – ukázka

V osm třicet už byli na cestě. Frankie řídila a on si procházel poznámky k případu, které mu vytiskla. V pravidelných, děsivých intervalech se s ním snažila komunikovat znakovou řečí. Za ty roky pochytila pár výrazů, většinou sprostých. A byla pomalá. Hrozně pomalá.

„Člověk dobrý,“ znakovala, když zabočovala na sever na St George’s Road. „Dvacet let.“ Pustila volant, aby mohla udělat znak pro „práci“.

Zřejmě mluvila o tom strážci, kterého se teď chystali vyslechnout, ale on nechtěl ten rozhovor protahovat dalšími otázkami.

„Zraněný. Pamatuje nic. Smutná hlava.“

Své znakování doprovázela správnými výrazy obličeje. V tom se zlepšila. Bohužel to ale znamenalo, že se nedívala na cestu, ale na něj. Když vjeli do cesty blížícímu se kamionu, nohou zmáčkl imaginární brzdu.

„Když se nebudeš dívat na tu zatracenou silnici, tak za chvíli budeme mít smutný hlavy oba dva.“

Jednou rukou sáhla na volant a druhou mu ukázala zvednutý prostředníček. Příště určitě bude řídit on. Jenomže jeho auto pořád ještě parkuje před Garyho domem. Bude mu nějakou dobu trvat, než si tam pro něj dokáže zajet.

„Jmenuje se…“ Přidržovala volant lokty a neskutečně pomalu mu znakovala písmena. Jedna pěst na druhou – G. Píchnutí do prostředníku: I.

Podíval se do složky: Giannopoulos. To snad dřív umřou.

„Arnie Giannopoulos,“ prohlásil. „Šedesát let. Pro agenturu City Sentry Security pracuje už dvacet let. Má mírný otřes mozku a z té krádeže si nic nepamatuje.“ Ukázal z okna. „Thompson Street je první vpravo.“

Frankie se zběžně rozhlédla a pak zabočila těsně před rychle jedoucí dodávkou.

Když znovu otevřel oči, zastavovali před omšelým bungalovem.

„Nevadilo by, kdybych výslech vedla já?“ zeptala se Frankie, když vystoupili z auta.

Čímž vlastně říkala: „Jsi na tom tak dobře, že zvládneš odezírat dva lidi?“

„Jasně.“

„Protože jsem mu byla dost sympatická.“

„Prdlajs, fakt?“ Takže bude muset dělat zlýho poldu, tahle výměna rolí jim nikdy moc neseděla.

Další články

5. června 2019 byla vyhlášena letošní držitelka prestižní britské ceny pro spisovatelky. Stala se jí Američanka Tayari Jonesová. Cenu získala za román An American Marriage (česky Jedno manželství).
Ukázky

On a ona Afroameričané a jedno nespravedlivé uvěznění

5. června 2019 byla vyhlášena letošní držitelka prestižní britské ceny pro spisovatelky. Stala se jí Američanka Tayari Jonesová. Cenu získala za román An American Marriage (česky Jedno manželství).
 | Tayari Jonesová, Tomáš Weiss
Příběh neobvyklého vztahu je milostným románem na pozadí „drobného obrazu" britské společnosti 60. let, včetně jejích zakořeněných klišé a prudérnosti. Současně je také sociologickou sondou do problematiky alkoholismu a domácího násilí. Především je ale meditací nad příčinami a následky našich rozhodnutí a v konečném důsledku elegií o fikci a realitě.
Ukázky

Nový Julian Barnes: milostný příběh mezi devatenáctiletým a osmačtyřicetiletou

Příběh neobvyklého vztahu je milostným románem na pozadí „drobného obrazu" britské společnosti 60. let, včetně jejích zakořeněných klišé a prudérnosti. Současně je také sociologickou sondou do problematiky alkoholismu a domácího násilí. Především je ale meditací nad příčinami a následky našich rozhodnutí a v konečném důsledku elegií o fikci a realitě.
 | Julian Barnes
Joanna Schaffhausen je mistr v prozkoumávání skrytých zákoutí vnitřního světa obětí. V Bez smilování se jí povedlo vytvořit plnohodnotné postavy a obsadit jimi rychle ubíhající, mnohovrstevný a tajemný příběh, který pod lehkým čtením prozkoumává hluboké a dlouhotrvající následky násilného zločinu.
Ukázky

Po Noci, kdy zmizela Bea Nesbitová přichází Bez smilování

Joanna Schaffhausen je mistr v prozkoumávání skrytých zákoutí vnitřního světa obětí. V Bez smilování se jí povedlo vytvořit plnohodnotné postavy a obsadit jimi rychle ubíhající, mnohovrstevný a tajemný příběh, který pod lehkým čtením prozkoumává hluboké a dlouhotrvající následky násilného zločinu.