Prolnutí místa a člověka - Einstein v letech 1911 - 1912 pobýval v Praze

/ nakl. Argo

Šestnáct měsíců, od začátku dubna 1911 do konce července 1912, žil Albert Einstein v Praze. Tento fakt opomíjí mnoho lidí včetně obdivovatelů Einsteinova učení nebo příznivců nepopiratelného kouzla Prahy. Vždyť to byla tak krátká doba a také docela na začátku profesní dráhy fyzika. Tyto měsíce teď zeširoka popsal Američan Michael D. Gordin v knize Einstein v Čechách.
Šestnáct měsíců, od začátku dubna 1911 do konce července 1912, žil Albert Einstein v Praze. Tento fakt opomíjí mnoho lidí včetně obdivovatelů Einsteinova učení nebo příznivců nepopiratelného kouzla Prahy. Vždyť to byla tak krátká doba a také docela na začátku profesní dráhy fyzika. Tyto měsíce teď zeširoka popsal Američan Michael D. Gordin v knize Einstein v Čechách.

Einstein by mohl být kamenem a Praha rybníkem – nebo naopak, jak chcete. Můžeme vidět dopady tohoto krátkého prolnutí místa a člověka, které se neprojevily okamžitě. Vzhledem k tomu, že několik let po odjezdu z města se Einstein shodou okolností stal nejslavnějším vědcem, který kdy žil, a protože Praha byla více než tisíc let jedním z hlavních otevřených přístavů v evropském kulturním a duchovním životě, máme bohatou studnici pramenů, abychom mohli rekonstruovat jejich vědomé i bezděčné vztahy.

Michael D. Gordin

Ukázka:

Příběhy o Einsteinovi a Čechách se téměř neustále obracejí nazpět, překrývají a vzájemně posilují. Postava, s níž se člověk setká na začátku jednoho narativu, se neočekávaně znovu objeví po letech nebo úplně jinde. Zasvěcenecká debata o opuštěné teorii gravitace ovlivní po desetiletích spánku ideologické debaty sovětských filosofů. Středověká minulost se s úpornou vytrvalostí projevuje v období moderny na přelomu 19. a 20. století. Ta různorodost je ohromující, složitá tapiserie utkaná z takových elementárních vláken, že by se mohlo zdát, že prakticky všechno v Praze se může spojovat se vším v Einsteinovi a naopak. Tak tomu samozřejmě není. Existují významné epizody v dějinách vědy v Praze – například rozkvět alchymie ve městě v 16. a 17. století nebo významné epistemologické úvahy raně novověkého českého myslitele Jana Amose Komenského –, jež na těchto stránkách nebudou vůbec zaznamenány.

Stejně tak existují význačné osobnosti v Einsteinově českém prostoročasovém intervalu, které v tomto muži a jeho dalším životě nezanechaly prokazatelnou stopu, ať bychom si sebevíc přáli, aby se tak stalo. To se týká například jiného slavného německojazyčného Žida, který v letech 1911–1912 žil v Praze a který byl zapojen do totožných společenských kruhů jako Einstein: spisovatele Franze Kafky, autora posmrtně vydaných románů Proces (1925) a Zámek (1926) a povídky Proměna z roku 1915 (o muži proměněném v brouka, vydané devět let před Kafkovým předčasným úmrtím na tuberkulózu). Pro velkou část dnešního světa je Kafka ztělesněním Prahy. Z důvodu svého obrovského vlivu na světovou literaturu a světové myšlení, pramenícího v nemalé míře z jeho pozorného rozebírání psychologických tlaků modernity, Kafka poutá pozornost značného počtu badatelů, z nichž někteří si dávají záležet na spojení jeho činorodosti s jeho rodným městem. Vzhledem k tomu, že oba byli Židé, představují symboly významných změn bouřlivého 20. století, a jelikož oba byli ve stejné době v Praze, je nesmírně lákavé si představovat intelektuální setkání Einsteina a Kafky.

K setkání došlo, ale nezanechalo intelektuální stopu. Dne 24. května 1911 Einstein pronesl řeč o teorii relativity v místním diskusním kroužku Berthy Fantové, erudované a filosoficky ambiciózní ženy s konexemi, která bydlela nad lékárnou svého muže na Staroměstském náměstí. Kroužek, který kolem sebe shromáždila, se stal magnetem pro německo jazyčné intelektuály, zvláště ty spojené s německou univerzitou, které výrazně doplňovali Židé (během prvního desetiletí 20. století se ona a její rodina rostoucí měrou orientovaly sionisticky). Albert Einstein byl do kroužku uveden, aby se vyhovělo jeho přání najít společníky, s nimiž by mohl hrát na housle. Bylo věcí zdvořilosti, aby fyzik, který už získal vynikající pověst svými základními příspěvky ke speciální teorii relativity a kvantové teorii, představil svou práci členům kroužku. Vystoupení, konaného 24. května, se zúčastnil jeho univerzitní asistent Ludwig Hopf, dále významný pražský autor Max Brod a (podle jeho deníku) Brodovi přátelé Robert Weltsch a Franz Kafka. Diskuse byla zřejmě živá a Hopf rovněž rozebral práci psychiatrů Carla Junga a Sigmunda Freuda. Kafk a zjevně neřekl nic důležitého.

Následujícího dne se skupina sešla znovu, ale Kafka zůstal doma. To proslulé setkání Einsteina s Kafkou vypadalo takhle: patrně si podali ruce a prohodili pár slov. Nedošlo k žádné delší diskusi o metafyzice a prostoročasu, k žádnému zkoumání osudu jedince v průmyslové civilizaci, k žádné debatě o estetice v hudbě nebo literatuře. Ani Einstein, ani Kafka se nikdy o tom setkání nezmínili. To by v podstatě nemuselo být překvapivé: na koktejlových večírcích se setkávají spousty lidí a pak na účastníky rozmluvy zapomenou. Ale tihle dva se v pozdějších letech stali význačnými lidmi. V roce 1919 britské zprávy o potvrzení Einsteinovy obecné teorie relativity – na níž začal vážně pracovat, když žil v Praze – vynesly vědci mezinárodní uznání. Byl na titulních stranách novin po celém světě a roku 1921 podnikl slavný návrat do Prahy, aby proslovil veřejnou přednášku, jejíž posluchači měli pouze místa k stání. Jak se zdá, Kafka tomu nevěnoval pozornost. Je nepravděpodobné, že by o Einsteinovi nebo relativitě nevěděl – vlastně se o ní 10. dubna 1922 zmínil ve svém deníku. Byla to ojedinělá a typicky sarkastická poznámka, že jako dítě byl ve vztahu k sexuálním záležitostem „tak nevinný a nevzrušený jako dnes například vůči teorii relativity“.

překlad Jiří Kasl

Další články

Druhá republika trvala od podzimu 1938 do jara 1939. Přesto se na těchto z historického pohledu několika málo dnech dá velmi dobře pozorovat rozpad státu, svíraného ze všech stran nepřáteli. Tento rozpad nezpůsobili pouze vnější nepřátelé a evropské velmoci, ale také obyvatelé Československa, pro které byla československá idea prázdným pojmem. Na osudu obyvatel druhé republiky se bohužel dá také velmi dobře pozorovat, jak snadno se společnost otočí zády k těm nejslabším. Jiří Padevět
Ukázky

Druhá republika - krok za krokem k protektorátu

Druhá republika trvala od podzimu 1938 do jara 1939. Přesto se na těchto z historického pohledu několika málo dnech dá velmi dobře pozorovat rozpad státu, svíraného ze všech stran nepřáteli. Tento rozpad nezpůsobili pouze vnější nepřátelé a evropské velmoci, ale také obyvatelé Československa, pro které byla československá idea prázdným pojmem. Na osudu obyvatel druhé republiky se bohužel dá také velmi dobře pozorovat, jak snadno se společnost otočí zády k těm nejslabším. Jiří Padevět
 | nakl. Academia
Život v zastlané posteli a šatní skříni. Desetileté skrývání. Daň za převaděčskou odvahu po roce 1948. Jaroslav Maršík ani jeho sestra po zatčení nezapírají. Snad ve vazbě v Českých Budějovicích oba částečně pocítí i úlevu. Mají za sebou nepředstavitelné období. Nekonečně dlouhé, plné obav z prozrazení, frustrace, bídy, nudy, zoufalého očekávání zvratu. Období absolutní prázdnoty, marnosti. 
mezi čtyřmi stěnami.
Ukázky

Akce Kvilda - esenbák převaděč a deset let skrývání před StB

Život v zastlané posteli a šatní skříni. Desetileté skrývání. Daň za převaděčskou odvahu po roce 1948. Jaroslav Maršík ani jeho sestra po zatčení nezapírají. Snad ve vazbě v Českých Budějovicích oba částečně pocítí i úlevu. Mají za sebou nepředstavitelné období. Nekonečně dlouhé, plné obav z prozrazení, frustrace, bídy, nudy, zoufalého očekávání zvratu. Období absolutní prázdnoty, marnosti. mezi čtyřmi stěnami.
 | Kniha Zlín
Kotkinovy dějiny Magnitogorsku jsou monstrózní mikrohistorickou sondou do stalinské každodennosti. V polovině dvacátých let se kolem Magnetické hory rozkládala pustá step. O pár let později tu již stálo gigantické průmyslové centrum pulzující životem. Jak se to mohlo stát? Jací lidé se k tomuto místu vydali a budovali jej? A proč? A jak v krajině bičované mrazivými větry dokázali přežít a zabydlet se?
Ukázky

My jsme civilizace nová, civilizace Stalinova

Kotkinovy dějiny Magnitogorsku jsou monstrózní mikrohistorickou sondou do stalinské každodennosti. V polovině dvacátých let se kolem Magnetické hory rozkládala pustá step. O pár let později tu již stálo gigantické průmyslové centrum pulzující životem. Jak se to mohlo stát? Jací lidé se k tomuto místu vydali a budovali jej? A proč? A jak v krajině bičované mrazivými větry dokázali přežít a zabydlet se?