Kniha nejprve představuje kritéria školní zralosti předškolního dítěte a nabízí seznam otázek, na které by zralé dítě mělo znát odpovědi. Dále se zabývá tím, jaké mohou být důvody k odkladu školní docházky nebo naopak k předčasnému zaškolení.
Objevujte čísla, upevňujte naučené a používejte vlastnoručně vystřižené pomůcky to vše spolu s vašimi předškolními dětmi, v souladu s pedagogikou Montessori.
Praktická příručka představuje deset hlavních přání dítěte vůči dospělým, která umožní co nejlépe rozvinout dětskou osobnost. Nabízí i praktické rady, jak můžeme tato přání přijmout a utvářet podle nich naši výuku a výchovu.
První díl obsahuje cvičení z oblasti praktického života zahrnující péči o vlastní osobu a smyslové výchovy, jako je poznávání rozměrů, barev, rozvoj hmatu, sluchu a dalších smyslů, poznávání forem a tvarů a další.
Co se stane s cukrem, který nasypeme do čaje? Odkud máme elektřinu? Podobné otázky podněcují dětskou zvídavost a učitel udělá to nejlepší, pokud dítěti neposkytne okamžitou odpověď, odborné věsvětlení. Věda není něco, co by se děti měly učit nazpaměť
Téma porúch učenia rezonuje u odborníkov už dlhšiu dobu, rodičia detí so špeciálnymi potrebami sa počas života svojich detí stávajú špecialistami v danej problematike a neraz suplujú medziodborovú spoluprácu.
Systém montessoriovské pedagogiky je tu představen jako výsledek autorčina hledání a ověřování nejvhodnějšího způsobu vzdělávání malých dětí nejen ve školách a předškolních zařízeních, ale také v rodině.
Jednou z nejdůležitějších aktivit učitele ve třídě je odměňování a trestání. Tyto činnosti souvisí nejen s kázní a udržováním pravidel ve třídě, ale také s motivací, třídním klimatem i se vztahem žáků ke vzdělávání vůbec.