Tato kniha je příručkou, která chce pomoci učitelům zvládnout vypjaté situace. Učí je mluvit s žáky způsobem, který posiluje vzájemný vztah, a řešit konflikty tvůrčím způsobem, který přináší oboustrannou spokojenost.
Kniha nabízí přehledně zpracované poznatky o vývojovém vztahu fonematického povědomí (dovednost vědomé a pohotové manipulace se slovy na úrovni fonémů) a znalosti písmen, tedy za klíčové předpoklady rozvoje počátečního čtení.
Vzhledem k odlišnému charakteru uvedených pedagogických věd se jednotlivé části učebnice od sebe poněkud liší způsobem zpracování. Ve všech se ale autoři snažili o navázání dialogu se čtenářem – ať už to bude student, či učitel.
Monografie se komplexně zabývá edukací dětí s mentálním postižením, individuálními zvláštnostmi těchto dětí a věnuje se rovněž diagnostice, poradenství a možnostem sociální integrace.
Kniha objasňuje principy RVP PV jako společného kurikula a napomáhá při evaluaci, tvorbě a realizaci školního vzdělávacího a třídních vzdělávacích programů.
Čtyři úspěšné projekty výchovně vzdělávací práce v předškolním období (Jaro, Léto, Podzim, Zima v mateřské škole), vydávané nyní v ucelené publikaci za výhodnou cenu.