Železnice znamenala obrovský průlom v oblasti přepravy nákladů a osob. Jak se zdokonalovaly dopravní cesty a hnací vozidla, rostla rovněž rychlost železniční dopravy.
Celobarevná publikace, plná historických fotografií, pohlednic, plánků drážních staveb a dalších dokumentů z konce 19. a první poloviny 20. století, je věnovaná nostalgické dráze vinoucí se podél řeky Sázavy.
Autor své knize popisuje nejen zážitky ze své cesty, ale také se věnuje historii výstavby železnice, tolik medializované v 70. a 80. letech minulého století.
Vědecko-technický pokrok v 19. století uvedl na scénu dva převratné vynálezy: železnici a telegraf, které způsobily komunikační revoluci nejen samy o sobě, ale i tím, že modernizovaly po staletí zavedenou instituci pošty.
První díl trilogie o historii motorizace rychlíkových spojů u ČSD. Obsahuje i podrobná pojednání o nasazení motorových vozů M 283.0 a M 275.1 a motorových jednotek M 297.0 a M 494.0.
Škodovy závody v Plzni vyrobily v roce 1939 šest dvojčitých tříspřežních lokomotiv (později zvané „Litevky“), které byly vrcholem škodovácké konstrukční dílny.