Vydáním této knihy bude podstatně doplněn úplnější přehled Brázdova díla o kresby dosud neznámé, které jsou významnou součástí jeho díla a které chyběly jak na retrospektivní výstavě v NG, tak i v monografii Brázda.
Mojmír Grygar, historik, teoretik umění a publicista, přináší nový pohled na osobnost a dílo malíře Hieronyma Bosche, proslulého fantastickými výjevy pekla, ráje i pozemského světa.
Jde o dokumentaci díla malíře Antonína Sládka, s kvalitními obrazovými reprodukcemi a texty Josefa Kroutvora, Michala Pavlaty, Zdeňka Dragouna a Petra Krále. Bohužel autor se ji už nedočkal, vyšla čtyři roky po jeho smrti.
Zatímco česká výtvarná scéna první republiky je dnes všeobecně známa a přinejmenším klasická moderna je probádanou oblastí, umění „českých Němců“ sledovaného období zůstává opomíjeno.
Kniha Měla to být vlastně společná knížka o krajině, je svébytným zpracováním vztahu ke krajině formou atlasu, zároveň je vnorem do duší a myslí dvou mladých malířů Nikoly Čulíka (1983) a Adély Součkové (1985).
Katalog, přesněji, bibliofilský tisk, s vlepenými 33 reprodukcemi, je shrnutím toho nejdůležitějšího z Hískovy malířské tvorby za posledních přibližně sedm let, jde o ponoření do myšlení a tvorby jednoho z mimořádných českých malířů současnosti.
Téma vztahu obrazu a kultu v barokních Čechách pojednává Jan Royt - významný medievalista pro dějiny umění českých zemí a znalec křesťanské ikonografie.
Mystický příběh o lovcích číhajících v nočním lese na příchod lví smečky je jakýmsi iniciačním příběhem syna jednoho z lovců, který se odváží se lvem spojit. Vůbec první autorská kniha výtvarníka Petra Nikla.
Monografie sochaře Huga Demartiniho (narozen 1931 - zemřel 2010) obrazem i slovem zabírá celé dílo tohoto výrazného tvůrce, člena skupiny Zaostalí a někdejšího profesora AVU v Praze.
Spolu s historickým výkladem jednotlivých druhů malby - pastel, akvarel, kvaš, tempera, olejomalba, freska, sgrafito a podobně - seznamuje tato kniha s materiály, nástroji a barvami.