Kniha je pokusem alespoň částečně odkrýt specifika chirurgické profese. Prolíná se v ní pohled chirurgů, s nimiž autor vedl rozhovory, s pohledem zvenčí. Je to pohled pedagoga, mezioborově orientovaného.
Kniha zahrnuje dvanáct rozhovorů o pedagogických, kurikulárních a didaktických tématech vedených s předními odborníky a významnými osobnostmi současné české pedagogiky, zachycuje způsob uvažování o těchto otázkách ve druhé dekádě 21. století.
Kniha zahrnuje sedm esejí sepsaných autory z univerzit v Německu a Švýcarsku, kteří usilují o hlubší výklad některých zavedených náhledů na předmět svého zájmu, jímž je výchova, vzdělávání, škola, učitelé, žáci, vyučování a učení.
Původní práce věnovaná dějinám a myšlenkovým podnětům německé romantiky. Osu výkladu tvoří problematika jejích náboženských zdrojů, vývoje a celkové intence. Autor vychází především z díla Fr. Schlegela, Hölderlina, Novalise a Schleiermachera.
Prof. Lenka Karfíková se ve své nové knize obrací k té stránce Origenova díla, která bývá vedle jeho eschatologie, tedy konečného obnovení všech věcí zbavených porušitelné tělesnosti, pokládána za nejspornější: k jeho představám o původu duše a jejím příchodu do pozemského těla.
Českému čtenáři se poprvé dostává do rukou překlad významného spisu německého filosofa
Immanuela Kanta (1724–1804) Náboženství v hranicích pouhého rozumu (1793).
Ústředním tématem, které význmaný německý filosof Jakob Böhme (1575–1624) rozvíjí pozoruhodně novým způsobem, zůstává v celém jeho díle problém zla a s ním související otázka svobody.
Český překlad proslulého díla spolu s latinským originálem. Toto dílo, představující kompendium scholastické teologie, autor zpracoval jako formační materiál pro budoucí řádové kazatele a obsahuje ve stručném přehledu základní problematiku tohoto oboru.