Jak se v dějinách chovala ta vědomá prokrvená flákota

/ Tomáš Weiss

Mám rád to rčení, že "nikdo není synem sebe, spadlým z nebe", čili že člověk vždycky na něco navazuje, na něco reaguje, proti něčemu se vyhraňuje a tak. Kniha na toto téma, od renomovaného amerického profesora, biofyzika a antropologa, Jareda Diamonda (1937), se jmenuje Svět, který včera skončil a právě vyšla česky.
Mám rád to rčení, že "nikdo není synem sebe, spadlým z nebe", čili že člověk vždycky na něco navazuje, na něco reaguje, proti něčemu se vyhraňuje a tak. Kniha na toto téma, od renomovaného amerického profesora, biofyzika a antropologa, Jareda Diamonda (1937), se jmenuje Svět, který včera skončil a právě vyšla česky.

Diamond píše: Předmětem této knihy jsou potencionálně všechny aspekty lidské kultury u všech národů po celém světě za posledních jedenáct tisíc let." Troškař tedy rozhodně pan profesor není. Vědom si ale některých omezení, jako třeba toho, že svazek o 3000 stránkách není nijak praktický ani čtenářsky přitažlivý, ubral nakonec plyn a připravil, ze svého pohledu, spíš takovou úvodní pětisetstránkovou příručku těch nej témat, která, jak doufá, probudí ve čtenářích další a další zájem o podrobnější informace.

Autor si uvědomuje, že není možné žádné mechanické přenášení tisíciletých lidských zkušeností mezi zcela odlišnými kulturami a přes propasti času. Přesto třeba kapitoly o zacházení s nebezpečím nebo o výchově dětí, považuje za takové, kde by se i moderní společnosti mohly velmi prospěšně inspirovat. Podobně je to i u přístupu ke starým lidem.
Je až drastické, uvědomit si rozdíly mezi džunglí na vysočině Nové Guineje a mezi džunglí třeba takového Los Angeles. Je zřejmé, že v nás všech nějakým způsobem žije svět včerejška. Trvalo tisíce let, než se uchytily některé prvky organizace v lidských společenstvích. Ty kořeny jsou, i přes mimořádně intezivní modernizaci světa za posledních sto let, pořád někde v nás, možná jsme jimi ovlivňováni víc, než si dokážeme racionálně připustit. Je dobré něco se o nich dozvědět. I v našem věku soli, cukru, tuku a lenosti. Protože se nedá vyloučit, že se čas od času civilizovaní lidé budí uprostřed noci ve svých vytápěných nebo klimatizovaných hypermoderních příbytcích, kde se život ovládá čudlíky, a nemohou se zbavit myšlenek po smyslu toho všeho. Kam jsme se to od dob civilizace lovců a sběračů vlastně dostali?

Další články

Když se řekne „dobrý politický thriller“, většině lidem se vybaví Tom Clancy nebo John Grisham. Tento oblíbený žánr si ale vyzkoušela řada dalších spisovatelů, a někteří z nich se mohou mistrům oboru směle rovnat. Mezi ně díky Washingtonskému dekretu teď patří, přes určité výhrady, i Jussi Adler Olsen.
Recenze

Jussi Adler Olsen: Washingtonský dekret

Když se řekne „dobrý politický thriller“, většině lidem se vybaví Tom Clancy nebo John Grisham. Tento oblíbený žánr si ale vyzkoušela řada dalších spisovatelů, a někteří z nich se mohou mistrům oboru směle rovnat. Mezi ně díky Washingtonskému dekretu teď patří, přes určité výhrady, i Jussi Adler Olsen.
 | Tomáš Fojtík
Být zlým a panovačným je jednodušší, než si myslíte. Člověk se za určitých okolností velmi rychle sžije s tím, že on je ten, kdo má moc nad někým jiným a že má dokonce právo dělat mu zlé věci.
Recenze

Proč je kolem nás tolik dobrých obyčejných lidí a přitom tolik svinstva?

Být zlým a panovačným je jednodušší, než si myslíte. Člověk se za určitých okolností velmi rychle sžije s tím, že on je ten, kdo má moc nad někým jiným a že má dokonce právo dělat mu zlé věci.
 | Tomáš Weiss
Nakladatelství Volvox Globator si dánského kreslíře Hugleikura Dagssona oblíbilo. Nic mu není svaté, jeho obrázky připomínají nejvíc humor časopisu Sorry nebo Prdel (rozuměj Pravá demokratická legrace). Kniha Lidové fláky je už jeho česky čtvrtou, ale první, která teď dostala i e-podobu.
Recenze

Kresby písniček, až se tají dech

Nakladatelství Volvox Globator si dánského kreslíře Hugleikura Dagssona oblíbilo. Nic mu není svaté, jeho obrázky připomínají nejvíc humor časopisu Sorry nebo Prdel (rozuměj Pravá demokratická legrace). Kniha Lidové fláky je už jeho česky čtvrtou, ale první, která teď dostala i e-podobu.