Přirozený vypravěč Patrick Rothfuss

/ Martin Šust

Patrick Rothfuss je v současnosti jedním z nejpopulárnějších spisovatelů žánru fantasy a na závěrečný díl jeho monumentální Kroniky Královraha netrpělivě čekají doslova milióny fanoušků po celém světě. Navíc je velká šance, že se počty jeho příznivců brzy prudce zvýší.

Letos totiž v dramatické aukci prodal práva na mediální zpracování svých knih a společnost Lionsgate hodlá své draze zaplacené vítězství náležitě využít v připravovaném filmu, televizním seriálu a videohře, přičemž se vše bude jistým způsobem doplňovat. Rothfussem vytvořený svět je opravdu bohatý a čtenáři z něj doposud viděli pouhý zlomek, můžeme se tak těšit, že se dozvíme víc nejen v dalších knihách, ale i na filmovém plátně…

Ovšem nepředbíhejme a vraťme se na úplný začátek, i kdyby jen krátce. Patrick Rothfuss se narodil 3. června 1973 v Madisonu, hlavním městě amerického státu Wisconsin, kde žije dodnes. V mládí velmi rád četl a postupem času zkoušel psát rovněž vlastní příběhy. Psal nejen beletrii, ale i poezii, satirické sloupky do novin či humoristické scénáře pro rádio. Volného času na to měl ostatně dostatek, bakalářský titul z anglického jazyka získal v roce 1999 po devíti letech studia a ještě ve stejný rok obdržel také titul magisterský. Jako věčný student věnující se široké škále oborů od chemického inženýrství až po klinickou psychologii strávil dlouhých sedm let psaním velkolepého příběhu, jenž mu posléze zajistil celosvětovou popularitu. Dokončil ho pouhé dva měsíce před završením studia, ovšem na americkém, talentovanými autory doslova přeplněném trhu nemohl najít nakladatelství, které by se o jeho obsáhlý a na začínajícího autora vskutku ambiciózní projekt zajímalo.

Pomohl mu úspěch ve známé literární soutěži Spisovatelé budoucnosti, díky němuž se dostal na víkendový workshop za účasti několika známých představitelů žánru. Svou povídku „Cesta do Levenshiru“ dal přečíst spisovateli Kevinu J. Andersonovi a tomu se líbila natolik, že Rothfusse doporučil svému agentovi. Povídka byla jen pouhým krátkým výňatkem z druhého svazku obsáhlé trilogie Kronika Královraha a za pomoci zkušeného agenta netrvalo dlouho nalézt vážného zájemce o vydání. Román se dostal do rukou Betsy Wollheimové, známé editorce a majitelce nakladatelství DAW Books, která neskrývala své nadšení. A přestože se záhy objevili další zájemci neváhající za práva nabídnout vyšší částky, Rothfuss u DAW Books zůstal a zdá se, že udělal dobře. Jen náklad prvního vydání činil odvážných pětačtyřicet tisíc kusů a chyba to rozhodně nebyla. Práva na úspěšný románový debut se záhy prodala do několika desítek zemí včetně České republiky.

Přestože měl Rothfuss nahrubo napsanou celou trilogii, nakladatel na něj s jejím vydáním překvapivě nespěchal, což mu poskytlo prostor vše pečlivě propracovat. První svazek trilogie nazvaný Jméno větru tak vyšel v roce 2007, druhý pod názvem Strach moudrého muže až o čtyři roky později v roce 2011 a na závěrečné Dveře z kamene si zřejmě budeme muset počkat až do roku 2016, přičemž patří vedle dalšího svazku Martinovy Písně ledu a ohně k vůbec nejočekávanějším žánrovým titulům. Trilogie je vcelku netradičně pojatá jako rámcový příběh, hlavní děj se tak odehrává v retrospektivě vyprávěný během tří dnů, ale ani v současnosti není nouze o dramatické situace. Jeho vypravěčem je samotný Kvothe, jehož lze bezesporu popsat jako navýsost atraktivní literární postavu – mága, bojovníka a neblaze proslulého královraha na cestě za vytouženou pomstou za smrt své rodiny. Není divu, že si získal přízeň čtenářů bez rozdílů věku či pohlaví.

Patrick Rothfuss si dnes po zásluze užívá svého úspěchu a jako otci dvou synů se mu daří také v osobním životě. Vedle práce na dokončení věhlasné trilogie se věnuje dalším příběhům ze svého fiktivního světa. I u nás vyšla drobná ilustrovaná novela Hudba ticha, na fantasy neobvykle komorní a poetický příběh zvláštní dívky žijící ve svém tichém podzemním úkrytu. Příští rok se v obsáhlé antologii Darebáci setkáme s Kvothovým neobvyklým učedníkem Bastem v povídce „Bleskostrom“ a do budoucna se můžeme těšit na zcela samostatný román o ženě jménem Laniel, jenž nás zavede do dosud neznámého Modegu. Jak je vidět, Rothfuss nehodlá svůj svět jen tak opustit a představí nám i dosud neznámé kraje. Vzhledem k jeho vrozenému talentu vypravěče, píli a lásce, kterou své tvorbě věnuje, lze očekávat, že jeho věhlas nadále poroste a my se budeme těšit z jeho dalších příběhů.

Martin Šust, redaktor, editor a publicista, zaměřený na sci-fi a fantasy