Tři komiksové příběhy z depresivní budoucnosti

/ Robin Podéšť RaptoR - geekcave.cz

Enki Bilal je mistr fantazie, jehož nápady jsou stejně šílené jako vtipné. Egyptští bohové hrají Monopoly, všechny ženy jsou v Centru porodnosti, díky čemuž se muži líčí a z většiny se staly homosexuálové, můžete zde potkat telepatické kočky, Čechosověty z Bratislavy hrající hokej, obří vajíčka rozesetá po střechách Berlína nebo se probudit na ošetřovně vedle nosorožce. Nápadům se meze nekladou. Hurá, Trilogie Nikopol!

Jarmark nesmrtelných, Volavka a Chladný rovník. To jsou názvy tří komiksových knih, ze kterých se trilogie Nikopol skládá. Příběh z depresivní budoucnosti. Směsice sci-fi a existencionálního dramatu, který si vysloužil i vlastní film.

Jarmark nesmrtelných. Paříž začátkem 21. století. Tvrdá, fašistická diktatura, město rozdělené na zónu pro boháče, zatímco chátra živoří ve slumu. Svět si prošel dvěma nukleárními válkami, což dává tušit, že ani jinde to není o moc lepší. Spousta nemocí, mutací a mimozemšťanů. Do toho se přimotá nebohý Alkin Nikopol, politický vězeň, odsouzený k dvaceti letům hibernace, ale jaksi se na něj zapomnělo. Jsme uvedeni do děje v době, kdy nad Paříží visí létající pyramida s egyptskými bohy, hledajícími východisko ze svízelné situace. Pyramida je zastaralý koráb vyžadující palivo, které ale pařížský diktátor nechce poskytnout. Navíc proradný a intrikánský bůh Horus opět zmizel. Jarmark nesmrtelných je vynikající sci-fi, kdy politická satira a celý svět je jen jevištěm pro hlavního herce, kterými jsou Nikopol a Horus. Dva muži vytržení ze svého prostředí a snažící se o začlenění do společnosti. I když uprchlý bůh má své vlastní tajemné cíle.

O šest let později napsal a nakreslil Enki Bilal druhý díl s názvem Volavka. Politická situace již není tak důležitá, jedná se zde hlavně o osobní rovinu. Po všech strastech a šílenství, kterým si Nikopol prošel v prvním díle, se do hry opět zamíchá Horus. A jelikož mrzkých lidských červů, kteří jsou schopni udržet v sobě jeho božskou podstatu je málo, vyhledá opět Nikopola a vydávají se na cestu za vlastní nesmrtelností. Přesto se jedná o vedlejší postavy, protože Volavka sleduje hlavně osud Jill Bioschopové, novinářky pyšnící se modrými vlasy (a bradavkami). Její představy a sny se mísí s realitou, zatímco hrdinka putuje z ponurého Londýna do válkou zmítaného Berlína, pronásledovaná vlastními fantomy. Smutná dívka, s níž má egyptský bůh vlastní plány… Druhý díl je velmi filozofický, sledujeme hlavně osudy tří postav v komorním prostředí. Přesto se mi z trilogie líbil asi nejvíc.

Chladný rovník se odehrává dva roky po událostech v knize Volavka. Alkin Nikopol a Jill jsou již dlouho od sebe, zatímco Horus si užívá slastí lidského života. Z Nikopola udělal šampiona v uznávaném sportu Šach-box, ale oba cítí, že konec jejich putování se blíží. Po Nikopolovi navíc pátrá jeho syn, který potkává krásnou genetičku ve vlaku plném zvířat... Zatímco Jarmark nesmrtelných bych označil jako technokratický a Volavka byla filozofická, Chladný rovník je rozhodně surrealistický. Filmové ateliéry uprostřed ničeho, rovníkové město kde panují tuhé mrazy, vlastně i jednání hlavních postav je zvláštní, snové. A zakončení je opravdu výborné. Čtenář konečně pochopí Horovo jednání, a Bilalovi se povedlo celou sérii výborně uzavřít.

Robin Podéšť RaptoR, psáno pro geekcave.cz