Přes postele a flašky, dlouhá cesta, předlouhá

/ Josef Rauvolf

Druhá kniha novinářky Kláry Elšíkové Pacanka – co se skrývá za tímto zvláštním pojmenováním se dozvíme až v průběhu četby – již nejspíš stačila pohoršit některé svou otevřeností, byť to zjevně nebyl autorčin úmysl, nějak šokovat.
Druhá kniha novinářky Kláry Elšíkové Pacanka – co se skrývá za tímto zvláštním pojmenováním se dozvíme až v průběhu četby – již nejspíš stačila pohoršit některé svou otevřeností, byť to zjevně nebyl autorčin úmysl, nějak šokovat.

A předesíláme, že je zcela jedno, zdali je to vše autobiografie, či si Elšíková něco vymyslela, něco zaslechla od známých, anebo někde mezi – ostatně, přinejmenším v jednom případě je jasné, že jde o fikci, to když píše o skonu své maminky. A pokud jde o všechny ty milence a milenky, soulože uspokojivé i spíše zoufalé... Jakkoli by to mohlo být lákavé, chytlavé, spárovat si je s konkrétní autorčinou osobou a podobou, i to je zcela jedno. Důležité je, jak o nich autorka vypráví, jak je vnímá a cítí.

Hlavní postava Pacanka jede v naprosté většině pouze po sexuální koleji, emoce k jejím protějškům se víceméně nekonají. A dojde-li na věty o skutečném vztahu, je to spíš trápení. V souvislosti s tím ovšem zjistíme, že byť je Pacanka z faktu, že byla svým milým opuštěna, dost hotová, nezakrývá, že na tom měla podíl. Sice jej ujišťovala, "že to už nikdy nechce dělat s jiným", ovšem dodává, že "tvagína je mrcha." Ať o odskočení jinam partner věděl nebo ne, vnitřní fungování a dynamiku vztahu to prostě musí narušit. Vlastně je ještě zmíněn první kluk, ale opět jen v "sexuální" scenérii. Na city, na lásku se zkrátka v Pacančině světě nehraje, a my se nedozvíme, zdali to tak má být, anebo je to vynucené, z nouze ctnost. Anebo póza? Ne, to zjevně ne.

Další kapitolou je Pacančina konzumace etylu, a to víceméně ve všech formách – zdá se nicméně, že alkoholičkou není a jde pouze o útěk, snahu vše zabílit. Problémy ale jsou - psychické i fyzické. Přesto se dokáže propařit až do závěrečných stran, kdy začíná nastupovat reflexe, posléze i katarze.

Zajímavé je použití du-formy, umožňuje jistý odstup od postavy, autorka nevypráví o sobě, či o ní, jak by tomu bylo v ich-, či er-formě, ale svou postavu – své druhé já? – oslovuje, komentuje. Zvolenou formou zkrátka dává něco najevo.

Bylo by ovšem chybou hledat v knize pouze ony "veselé" momenty, sex a mejdany, jakkoli byly zjevně ústrojnou součástí Pacančina života. Daleko důležitější – a o to snad Kláře Elšíkové šlo  – je popis cesty Pacanky, od výše zmíněné reality ("zase ses hrozně ožrala, i když jsi nechtěla..."), od stavů, kdy "... na hrudníku a v břiše ti leží úzkost obalená cigárama a chlastem", až k poznávání sebe sama ("Nesouhlasíš s tím, že se v životě hledáme, esencí života přece nemůže být, že jsme většinu času ztracení. Ne, jenom zjišťujeme, kdo vlastně jsme.").

Pravda, někdy dochází Elšíkové Pacanka k možná banálním pravdám ("a najednou víš, že když budeš otevřená a nebudeš se řídit strachem, sama nikdy nebudeš"), nejde však o to nějak je hodnotit – jsou totiž její, a jenom její.

Zároveň začíná rozkrývat, v čem by se mohl skrývat její problém, který mohl stát za vším tím jejím hedonizujícím žitím. Anebo spíše tápáním, propadáním se, blouděním.

Ano, dětství, výchova, instituce: "Jak nemáš pochybovat o tom, co cítíš, když ti odmalička říkali, že to, co cítíš, je špatné nebo to prostě ignorovali? [...] Proč tě nikdo nenaučil říct ne a poslat druhé do prdele, když ti dělají něco, co se ti nelíbí? [...] Proč má doprdele snad každá holka příběh o tom, jak jí došlo až za nějakou dobu, že to něco, co se stalo, nebylo v pohodě?" A když v závěru knihy poznává, jak se to vše s ní má ("Celý život chceš žít svobodu, a ona je přitom jenom o naslouchání vlastním pocitům."), lze to vztáhnout nejenom na jeden románový život, ale zcela jistě i na mnoho jiných. A zdali to tak autorka zamýšlela či ne? Těžko říct. Prostě to tak napsala.

Josef Rauvolf

 

 

 

Další články

Už čtvrtý román Laurenta Bineta, který v češtině vychází, se jmenuje Perspektivy. Francouzský spisovatel vás vezme do renesanční Itálie, kde někdo zavraždil malíře… Na místě činu je nalezeno též obscénní zobrazení Marie Medicejské, dcery florentského vévody Cosima I. Vyšetřováním události je pověřen Giorgio Vasari, vévodova pravá ruka, malíř, architekt a historik umění. Kdo vraždil a kdo je autorem oné karikatury?
Recenze

Nový Binet - tentokrát detektivka z renesanční Itálie

Už čtvrtý román Laurenta Bineta, který v češtině vychází, se jmenuje Perspektivy. Francouzský spisovatel vás vezme do renesanční Itálie, kde někdo zavraždil malíře… Na místě činu je nalezeno též obscénní zobrazení Marie Medicejské, dcery florentského vévody Cosima I. Vyšetřováním události je pověřen Giorgio Vasari, vévodova pravá ruka, malíř, architekt a historik umění. Kdo vraždil a kdo je autorem oné karikatury?
 | Michala Marková
"Tentokrát se chci věnovat literatuře v její širší definici. Do písemnictví, jak se literatuře říká česky, patří i knihy vědecké, odborné, teologické – ostatně řada spisů filosofických si místo v literatuře krásné celkem samozřejmě a úspěšně nárokuje." Zdenko Pavelka
Recenze

Meziřádky Zdenko Pavelky

"Tentokrát se chci věnovat literatuře v její širší definici. Do písemnictví, jak se literatuře říká česky, patří i knihy vědecké, odborné, teologické – ostatně řada spisů filosofických si místo v literatuře krásné celkem samozřejmě a úspěšně nárokuje." Zdenko Pavelka
 | Zdenko Pavelka
Kniha ruského publicisty Michaila Zygara Válka a trest nám přibližuje bohužel stále ne zcela známou historii rusko-ukrajinských vztahů. Zároveň, a to je ještě důležitější, napravuje řadu mýtů, přesněji lží, které ruští a později sovětští - a dnes opět ruští - historici šířili, a které cpali do hlav i nám.
Recenze

Jak to doopravdy bylo!

Kniha ruského publicisty Michaila Zygara Válka a trest nám přibližuje bohužel stále ne zcela známou historii rusko-ukrajinských vztahů. Zároveň, a to je ještě důležitější, napravuje řadu mýtů, přesněji lží, které ruští a později sovětští - a dnes opět ruští - historici šířili, a které cpali do hlav i nám.